استرس ساق پا

بررسی اجمالی استرس ساق پا

استرس ساق پا یا شین اسپلینت (که از نظر پزشکی به آن سندرم استرس میانی تیبیا گفته می شود) یک مشکل رایج است که  عموما هنگام ورزش رخ می دهد. چه پیر و چه جوان، شین اسپلینت ممکن است برای هر کسی که در فعالیت بدنی شرکت می کند اتفاق بیفتد. شین اسپلینت را می توان با درمان های خانگی برطرف کرد. فقط در نادرترین موارد نیاز به جراحی دارند.

آناتومی ساق پا

استرس ساق پا-آناتومی

پاهای شما از چندین استخوان مهم تشکیل شده است که در ناحیه جلویی ساق پا قرار دارند. یکی به نام ساق پا (تیبیا و یادرشت نی) شناخته می شود. شین اسپلینت به دلیل درد در لبه داخلی استخوان ساق پا ایجاد می شود. درد زمانی رخ می دهد که عضلات، تاندون ها و بافت استخوانی اطراف استخوان درشت نی به دلیل فعالیت بدنی یا ورزش دچار ساییدگی یا ملتهب شوند.

مرز داخلی درشت نی جایی که ماهیچه ها به استخوان می چسبند، جایی است که به طور کلی درد رخ می دهد. استخوان ساق پا در قسمت لبه داخلی ساق پا قرار دارد، در حالی که نازک نی یا فیبولا در قسمت لبه بیرونی ساق پا قرار دارد. هر دو استخوان با ماهیچه ها و سایر قسمت های پا کار می کنند تا حرکت و پشتیبانی را فراهم کنند.

شرح استرس ساق پا

همانطور که نام علمی آن ممکن است نشان دهد، سندرم استرس تیبیا میانی زمانی رخ می‌دهد که ساق پا یا بافت‌های نرم و عضلات اطراف آن تحریک یا آسیب ببینند. زمانی که عضله و بافت استخوانی (پریوستوم) در اثر فعالیت بدنی شدید دچار فشار بیش از حد می شوند، شین اسپلینت ها ایجاد می شوند. اگرچه جدی نیستند، اما اگر سهل انگاری شود، می توانند مانع لذت بردن شما از ورزش و فعالیت روزانه شوند.

اگر به مقاله “ورزش زانو درد” علاقه دارید کلیک کنید.

دلایل بروز استرس ساق پا

به طور معمول، استرس ساق پا یا شین اسپلینت ها ناشی از فشار شدید و مکرر بر روی ساق پا است که در اثر نوعی حرکت قوی یا فعالیت ورزشی شدید ایجاد می شود. دونده ها، رقصندگان و سربازان استخدام شده معدود گروه هایی هستند که مرتباً دچار این عارضه می شوند.

عوامل دیگری که در ایجاد شین اسپلینت نقش دارند عبارتند از:

داشتن کف پای صاف

ورزش با کفش نامناسب یا نامناسب.

داشتن قوس های غیرعادی سفت و سخت.

دویدن در مسافت کوتاه و طولانی.

راه رفتن یا دویدن روی سطوح ناهموار یا شیب دار.

کسانی که تحت آموزش نظامی هستند.

علائم استرس ساق پا

استرس ساق پا  یا شین اسپلینت می تواند قبل، حین و بعد از ورزش ایجاد شود. اگرچه به عنوان یک آسیب شدید در نظر گرفته نمی شود، اما بسته به شدت فشار روی استخوان ساق پا می تواند دردناک باشد.

بارزترین علامتی که نشان دهنده وجود شین اسپلینت است، درد در جلوی ساق پا است. در مراحل اولیه این بیماری، این درد ممکن است پس از پایان ورزش پایان یابد. درد می تواند از یک ضربان خفیف تا یک درد شدید و خنجری تیراندازی در امتداد مرز درشت نی متغیر باشد. در موارد متوسط ​​تا شدید، ناراحتی مرتبط می‌تواند بدون وقفه باشد و ورزش یا انجام کارهای ساده را چالش‌برانگیز کند.

علاوه بر درد، ممکن است التهاب را نیز تجربه کنید. در بسیاری از موارد، التهاب منجر به تورم، قرمزی و درد قابل مشاهده در ساق پا می شود. در صورت لمس محل درد ممکن است درد تشدید شود.

عوارض عدم توجه به درد های ناشی از استرس ساق پا

اگر به زودی درمان نشود، در برخی از موارد شین اسپلینت ممکن است منجر به آسیب بافت نرم اطراف یا حتی شکستگی استخوان آسیب دیده شود.

تشخیص استرس ساق پا

معمولاً تشخیص استرس ساق پا  یا شین اسپلینت برای متخصص ارتوپدی شما دشوار نیست و اغلب، پس از معاینه کامل بصری و فیزیکی ساق پا می توان عارضه را تشخیص داد. در برخی موارد بسته به شدت، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را برای مشاهده بهتر آسیب‌های وارده تجویز کند.

اگرچه خود شین اسپلینت ها مسائل جزئی هستند، اما برای پزشک شما مهم است که آن ناحیه را به دقت بررسی کند تا مطمئن شود که مشکل دیگری وجود ندارد. چنین مسائلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

شکستگی استرس: یک ترک  کوچک در ساق پا که در اثر استفاده بیش از حد و فشار ایجاد می شود. آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، CT یا MRI ممکن است برای رد وجود شکستگی‌های استرسی تجویز شوند.

تاندونیت: التهاب تاندون هایی که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. پارگی جزئی تاندون ممکن است باعث درد شود. آزمایش های تصویربرداری MRI می تواند تعیین کند که آیا پارگی در تاندون ها وجود دارد یا خیر.

بررسی اجمالی درمان استرس ساق پا

اکثر موارد استرس ساق پا یا شین اسپلینت را می توان با استفاده از درمان های سنتی و غیر تهاجمی مدیریت کرد.

درد ساق پا عمدتا بدلیل استفاده بیش از حد در حین فعالیت بدنی شدید ایجاد می‌شوند، بنابراین اکثر درمان‌های استاندارد شامل درجاتی از استراحت هستند تا جراحت بهبود یابد.

فقط شدیدترین موارد نیاز به جراحی دارند.

گزینه های غیر جراحی استرس ساق پا

در صورتی که هیچ استرس اضافی برای جلوگیری از روند بهبودی وجود نداشته باشد، آتل های ساق پا به طور طبیعی بهبود می یابند. رخدادهای خفیف تا متوسط ​​معمولاً به تروشهای نسبتاً ساده مراقبت از خود مانند:

استراحت: خاموش ماندن یا محدود کردن فشار وارده بر ساق پا آسیب دیده،  اجتناب از ورزش یا ورزش با شدت بالا و در کل فعالیت‌های بدنی با تأثیر کم یا بدون تأثیر بر روی پاها، مانند شنا یا دوچرخه ثابت، در دوران نقاهت از شین اسپلینت توصیه می‌شود.

استرس ساق پا-استراحت

یخ: ممکن است با استفاده از کیسه های یخ روی ساق پا آسیب دیده تسکین پیدا کنید. استفاده از بسته های سرد به مدت 20 دقیقه در یک زمان، چندین بار در روز می تواند به کاهش تورم کمک کند. آنها باید عوض شوند و مرتباً استفاده شوند و به یاد داشته باشید که هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

استرس ساق پا-یخ

فشرده سازی: پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که یک باند فشاری الاستیک بپوشید تا از تورم اضافی جلوگیری کنید. این کمک می کند تا ساق پا آسیب دیده در جای خود بماند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. و همچنین در زمان استراحت و دراز کشیدن  بهتر است پای آسیب دیده را روی تکیه گاهی مانند بالشت قرار دهید.

استرس ساق پا-فشرده سازی

اگر به مقاله “اقدامات لازم برای پیچ خوردگی پا” علاقه دارید کلیک کنید.

.

داروهای بدون نسخه: پزشک شما ممکن است استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و آسپرین را برای کاهش درد پیشنهاد کند.

فیزیوتراپی سبک: گاهی تمرینات درمانی مانند کشش عضلات اطراف را قوی نگه می دارد و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

توجه داشته باشید که حتی اگر در دوران نقاهت دردی حس نمیکنید، قبل از بازگشت به ورزش، باید حداقل دو هفته بدون درد باشید. همچنین توصیه می شود که فوراً به یک برنامه معمولی یا تمرین با شدت بالا برنگردید.

روش های جراحی استرس ساق پا

خوشبختانه، تنها شدیدترین موارد  شین اسپلینت یا استرس ساق پا نیاز به جراحی دارند. جراحی را می توان در نادرترین موارد انجام داد، اما تنها در صورتی که آسیب شما به درمان غیر جراحی پاسخ ندهد.

جراحان گاهی اوقات مداخله‌ای را با بریدگی‌های کوچک در بافت‌های فاسیای عضلات ساق پا انجام می‌دهند. این جراحی که به عنوان فاشیوتومی شناخته می شود، برای کاهش فشار روی استخوان های ساق پا و تسکین علائم شین اسپلینت طراحی شده است.

پیش بینی زمان بهبودی پس از عمل جراحی

تعیین زمان مشخص برای تکمیل فرآیند بهبودی دشوار است.  بهبودی اغلب بر اساس علت و شدت بیماری تعیین می‌شود. درد باید ظرف چند هفته کاهش یابد ولی بهبودی کامل این آسیب ممکن است ماه ها طول بکشد.

چندین نشانه بیانگر این است که  ساق پا شما کاملاً بهبود یافته است، از جمله:

پای آسیب دیده شما به اندازه پای آسیب ندیده انعطاف پذیر است.

می توانید بدون هیچ گونه درد و رنجی در فعالیت هایی که قبلا انجام داده اید شرکت کنید.

پزشکان به شما هشدار می دهند که خیلی سریع به فعالیت کامل برنگردید. این می تواند بهبودی را به تاخیر بیاندازد یا شما را در معرض خطر افزایش عوارضی مانند شکستگی استرس قرار دهد.

……………………………….

مقاله”استرس ساق پا”>> floridaortho.com