درد مچ دست و مشکلات تاندون ECU ، علائم و درمان

درد مچ دست و مشکلات تاندون ECU

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های مچ دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به درد مچ دست :

تاندون ECU یاExtensor Carpi Ulnaris   (ماهیچه بازکننده مچ به زند پایینی) که وظیفه باز کردن و دور کردن مچ دست از خط میانی را برعهده دارد.یکی از اصلی ترین تاندون های مچ دست است که در طرف اولنار مچ یا همان سمت انگشت کوچک قرار دارد. تاندون از پشت بازو شروع می شود، از مفصل مچ دست مستقیم از کنار عبور می کند.

دلایل مختلفی برای درد مچ دست از کناراولنار وجود دارد و یکی از آنها مشکلات تاندون ECU است. دو مشکل شایع تاندون ECU ، تاندونیت یا همان التهاب تاندون و دررفتگی نسبی تاندون است.

درد مچ دست

تاندونیت یا التهاب تاندون ECU در افراد غیر ورزشکار شایع است و به طور کلی بدون دلیل مشخصی رخ می دهد. در برخی موارد بیماران مبتلا به التهاب تاندون ECU علائمی دارند که به دنبال یک آسیب ضربه ای مانند شکستگی مچ دست رخ می دهد، اما علت اصلی آن نامشخص است.

درد مچ دست

علائم التهاب تاندون ECU ( درد مچ دست ) عبارت است از:

حساسیت تاندون ECU باعث بروز درد مچ دست

تورم یا احساس پر بودن غلاف تاندون

کرپیتوس با حرکت مچ دست (صدای مفاصل یا کرپیتوس به حالتی گفته می‌شود که از مفصل‌ها یا زیر پوست بدن صداهایی مانند ترق‌توروق یا خش‌خش شنیده شود)

درد همراه با انحراف اولنار

آزمایشات به طور کلی برای ارزیابی سایر موارد درد مچ دست انجام می شود. اشعه ایکس برای اکثر بیماران مبتلا به تاندونیت طبیعی است. درحالی که تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ممکن است مقداری مایع در اطراف تاندون نشان دهد. بعضی اوقات پزشک با تزریق داروی بی حس کننده (لیدوکائین) در اطراف تاندون آزمایش می کند تا ببیند آیا درد برطرف می شود یا خیر. درمان های متداول شامل استراحت، استفاده از یخ، داروهای ضد التهاب و استفاده از آتل مچ می باشد.اگر علائم پس از درمان های ساده همچنان ادامه داشته باشد، تزریق کورتیزون می تواند مفید باشد. به ندرت جراحی مورد نیاز است، اما اگر علایم با وجود مدیریت مناسب همچنان ادامه یابد، می توان جراحی قسمت آسیب دیده تاندون را در نظر گرفت.

دررفتگی نسبی تاندون  ECU

دررفتگی نسبی تاندون  ECU به شرایطی گفته می شود که  تاندون از جای خود به سمت داخل و خارج جا به جا میشود. این شرایط بیشتر در ورزشکاران دیده می شود و به طور کلی آسیب دیدگی مچ را به همراه دارد به طوری که سبب آسیب به غلاف طبیعی می شود و اجازه می دهد تاندون از محل نرمال خود خارج شود.

علائم دررفتگی نسبی تاندون  ECU (درد مچ دست ):

مچ دست دردناک با حرکات چرخشی

هنگامی که کف دست به سمت بالا چرخانده می شود، تاندون از محل خود خارج می شود

هنگامی که کف دست به سمت پایین چرخانده می شود، تاندون دوباره به محل خود بازمی گردد

به طور معمول ، تاندون ECU در داخل یک غلاف در امتداد یک شیار در کنار مفصل مچ دست قرار دارد که توسط یک رباط نگه داشته می شود. گاهی اوقات پس از آسیب دیدگی مانند شکستگی مچ دست، ممکن است این غلاف تاندون مختل شود. اگر تاندون ECU در جای خود ثابت نباشد، ممکن است هنگام چرخش مچ دست روی استخوان “جابجا” شود. بی حرکت کردن مچ دست برای قرار دادن تاندون در موقعیت مناسب برای بهبود غلاف می تواند درمان موفقیت آمیزی باشد. اگر این موثر نبود، ممکن است  نیاز به جراحی برای بازسازی غلاف تاندون باشد، بنابراین تاندون در موقعیت مناسب خود باقی می ماند.

دست و مچ دست شما چگونه عمل می‌کنند؟

مچ دست و دست، ساختارهای پیچیده‌ای هستند که از استخوان‌های بیشمار، مفاصل بین این استخوان‌ها، رباط‌هایی که آنها را ثابت نگه می‌دارند و ماهیچه‌هایی که قدرت و حرکت شما را فراهم می‌کنند، تشکیل شده است. شما در طول یک روز، در حین فعالیت‌هایی مانند آماده شدن صبحگاهی، خوردن غذا، تایپ کردن و نوشتن از دست، انگشتان و مچ دست خود استفاده بسیاری می‌کنید. ماهیچه‌هایی که انگشتان شما را حرکت می‌دهند در دست قرار دارند و به سوی مچ دست کشیده شده‌اند که شبکه‌های بسیار پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند. مشکلات دست و مچ آن می‌تواند ناشی از استفاده بیش از حد، آسیب دیدگی یا تغییراتی که به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می‌شود، باشد.

این ساختار پیچیده را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد: انگشتان، دست و مچ دست. هر انگشت، از سه استخوان تشکیل شده است؛ به جز انگشت شست که دو استخوان دارد. پنج استخوان متاکارپال، دست را تشکیل می‌دهند. مچ دست از هشت استخوان کوچک تشکیل شده است که در مجموع استخوان‌های کارپال نامیده می‌شوند. استخوان‌های ساعد، یعنی استخوان زند زبرین و زند زیرین، به کارپال متصل می‌شوند و آنچه که ما آن را مفصل مچ دست می‌دانیم را تشکیل می‌دهند.

مچ دست دارای رباط‌های مختلفی است که هر یک از استخوان‌های کارپال را به سایر استخوانهای ساعد و انگشتان متصل می‌کنند. استخوان‌ها با رباط به یکدیگر متصل می‌شوند که به فراهم شدن ثبات کمک می‌کنند. رباط‌های بسیاری وجود دارند که هر یک از استخوان‌ها را به مچ و دست، متصل می‌کنند. هرگونه آسیب به هر یک از این رباط‌ها می‌تواند منجر به درد و بی‌ثباتی در دست یا مچ دست شود.

در درون دست، عضلات بسیاری وجود دارد که به حرکت هر یک از انگشتان دست کمک می‌کنند. برخی از این عضلات دارای تاندون‌هایی هستند که از مچ دست تا استخوانی به نام تونل کارپال کشیده شده‌اند و تونل کارپال با بافت نرمی که می‌تواند التهاب را در این تاندون‌ها به دام بیاندازد، پوشانده شده است. التهاب در این ناحیه می‌تواند منجر به درد، ضعف و حتی بی‌حسی در دست و انگشتان دست شود.

علائم و نشانه ها
علائم اصلی درد مچ دست به شرح زیر هستند:
• ورم
• ایجاد حساسیت و گرما اطراف محل آسیب دیده