روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی از علل تا درمان

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی از علل تا درمان

دراین مقاله آموزشی از سری آموزش های بخش خدمات سایت دکتر حسین اتحادی می پردازیم به :

آرتریت روماتویید نوعی بیماری التهابی و خودایمنی است. وقتی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم فرد حمله کند، درواقع شخص دچار بیماری خودایمنی شده است. این بیماری باعث می‌شود نواحی آسیب‌دیده بدن فرد دچار تورم‌های دردناکی شود.

معمولا بیماری آرتریت روماتویید به صورت همزمان به بسیاری از مفصل‌ها حمله می‌ کند. این بیماری بر مفصل‌های دست‌ها، مچ دست‌ها و زانوها تاثیر می‌گذارد. در بیماری آرتریت روماتویید، پوشش مفصل متورم شده و بافت آن مفصل (غضروف مفصلی) آسیب می‌بیند. آسیب مفصل منجر به احساس درد طولانی و مزمن، بی‌ ثباتی و بدشکلی (تغییر شکل) آن می‌شود.

آرتریت روماتویید بر دیگر بافت های بدن نیز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در ریه‌ها، قلب و چشم‌ها نیز خواهد شد.

علائم و نشانه های آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی

در آرتریت روماتویید زمان هایی هستند که علایم بدتر می شوند که به این دوره ها دوره ی شعله ور شدن می گویند و زمان هایی هستند که علایم بهتر می شوند که به آن ها دوره ی پسرفت می گویند .به عبارت دیگر علایم بیماری در طول زمان نوسان می کنند.

شانه‌ها و علائم این بیماری شامل موارد زیر هستند:

• احساس درد در مفصل‌ها (بیش از یک مفصل)
  • خشکی مفصل‌ها (بیش از یک مفصل)
  • حساس شدن و تورم مفصل‌ها (بیش از یک مفصل)
  • علایم مشابه در دو سمت بدن (مثل دو دست یا دو زانو)
  • ضعف

arthirit signs

علت ابتلا به آرتریت روماتویید ( روماتیسم مفصلی ) چیست؟

آرتریت روماتویید نتیجه ی پاسخ ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم خودش حمله ور می شود. دقیقا مشخص نیست که این بیماری به چه دلایلی ایجاد می‌شود اما عواملی وجود دارند که می‌توانند خطر ایجاد بیماری را افزایش دهند.

عوامل خطرساز ابتلا به آرتریت روماتویید ( روماتیسم مفصلی )

محققان روی عوامل محیطی و ژنتیکی مختلفی تحقیق کرده‌اند تا بتوانند به این نکته پی ببرند که آیا این عوامل می توانند میزان خطر ابتلا به این بیماری را تغییر دهند یا نه.

عواملی که خطر ابتلا را زیاد می کنند:

• سن
  • جنسیت
  • خصوصیات ارثی/ ژنتیکی
  • سابقه زایمان
  • قرار گرفتن در معرض برخی عوامل در سن پایین
  • چاقی بیش از حد
  • شیر دادن

تشخیص آرتریت روماتویید

با بررسی علایم بیماری، انجام معاینه ی جسمانی و بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان آرتریت روماتویید را تشخیص داد. بهتر است این بیماری تا ۶ ماه پس از شروع نشانه‌ها تشخیص داده شود. در این صورت روند درمان زودتر شروع شده و روند پیشرفت بیماری کند یا متوقف خواهد شد (برای مثال وارد شدن آسیب به مفصل‌ها). یکی از نکات مهم این است که تشخیص و درمان موثر می‌تواند میزان التهاب را کنترل یا سرکوب کند و پیامد‌های آسیب‌ رسان این بیماری را نیز کم کند.

چه کسی باید آرتریت روماتویید را تشخیص داده و آن را درمان کند؟

پزشک یا گروهی از پزشکان که در زمینه درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید تخصص دارند (روماتولوژیست ها)، باید این بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنند. از آن‌جایی که نشانه‌ها و علائم این بیماری کاملا اختصاصی نیستند و می‌توان این نشانه‌ها را به دیگر بیماری‌های التهابی مفصل نیز نسبت داد، بسیار مهم است که روماتولوژیست ها وظیفه تشخیص و درمان این بیماری را برعهده داشته باشند.

hand arthritis

درمان آرتریت روماتویید ( روماتیسم مفصلی )

با مصرف دارو(ها) و انجام راهکارهای خود کنترلی می‌توان آرتریت روماتویید را به خوبی درمان کرد. معمولا با مصرف داروهایی که پیشرفت بیماری را کند کرده و از ایجاد بدشکلی در مفصل جلوگیری می‌کنند، می‌توان این بیماری را درمان کرد. به این داروها، داروی ضد روماتیسمی تغییر دهنده روند بیماری (DMARDs) گفته می‌شود. داروهای تغییردهنده واکنش بیولوژیکی نیز دیگر داروهایی هستند که می‌توانند اولویت دوم درمان موثر باشند.

بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید می‌توانند علاوه بر مصرف دارو، با انجام راهکارهای اثبات‌شده خودکنترلی میزان درد و ناکارآمدی خود را کاهش دهند. در ضمن افراد می‌توانند با پی‌گیری درمان، انجام فعالیت‌های مهم زندگی خود را از سر بگیرند. پنج راهکار مدیریت آرتروز موثر و ساده وجود دارند که می‌توان با فهمیدن چگونگی انجام آن‌ها درد را کاهش داده و عملکرد مفصل‌ها را بهتر کرد.

کنترل بیماری

آرتریت روماتویید روی بسیاری از جنبه‌های زندگی از جمله کار، اوقات فراغت و فعالیت‌های اجتماعی فرد تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه چندین راهکار کم‌هزینه در اجتماع وجود دارد که نشان داده‌اند می‌توانند کیفیت زندگی را بهتر کنند.

فعالیت خود را بیشتر کنید

برنامه‌های مرتبط با فعالیت جسمی موثر را دنبال کنید

در کلاس‌های آموزش خودکنترلی شرکت کنید

سیگار را ترک کنید

به وزن ایده‌آل برسید

عوارض آرتریت روماتویید ( روماتیسم مفصلی )

آرتریت روماتویید عواقب جسمی و اجتماعی زیادی دارد و می‌تواند سطح کیفی زندگی فرد را کم کند. این بیماری می‌تواند باعث احساس درد، ایجاد ناکارآمدی و مرگ زودرس شود.

ابتلا به بیماری قلبی زودرس

احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگری چون بیماری قلبی و دیابت در افرادی که دچار آرتریت روماتویید می‌شوند، بیشتر است. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی در این بیماران، روند درمانی آن‌ها به گونه‌ای پیگیری می‌شود که عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی برای آن‌ها کاهش یابد. به عنوان مثال یکی از توصیه پزشکان به بیماران این است که وزنشان را کاهش داده و سیگار را ترک کنند.

چاقی

افراد چاقی که مبتلا به آرتریت روماتویید هستند، بیشتر ممکن است به عوامل خطرساز بیماری قلبی مثل فشار خون و کلسترول بالا نیز دچار شوند. البته چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی و دیابت را نیز بالا می‌برد. در نهایت تاثیر دارو روی افرادی چاق هستند، کمتر از افرادی است که چاق نیستند.

اشتغال

ابتلا به آرتریت روماتویید، کار کردن را سخت می‌کند. افراد بزرگسالی که مبتلا به این بیماری هستند، سخت‌تر می‌توانند کار پیدا کنند. بسیاری از افرادی که دچار آرتریت روماتویید هستند، با گذر زمان و پیشرفت بیماری متوجه می‌شوند نمی‌توانند مثل قبل کار کنند. آن دسته از افرادی که در کارهایی اشتغال دارند که نیازمند نیروی جسمانی است، بیشتر ممکن است کار خود را از دست بدهند. کسانی که نوع شغلشان به گونه‌ای است که نیاز به فعالیت‌های جسمی کمتری دارند یا شغل‌هایی دارند که می‌توانند سرعت و فعالیت‌های کاری خود را تغییر دهند، کمتر ممکن است کار خود را از دست بدهند.

روماتیسم مفصلی از علل تا درمان