بهبودی مینیسک بدون جراحی

زانوی شما از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان ساق پا یا درشت نی، استخوان ران یا تیبیا،  و کاسه زانو یا کشکک. منیسک شما تکه ای از غضروف است که شبیه گوه یا هلال است. لاستیکی و صاف است و بین استخوان درشت نی و استخوان ران قرار دارد. در هر زانو می توانید دو منیسک پیدا کنید.

عملکرد اصلی منیسک عبارت است از:

• وزن را به طور مساوی توزیع کند و نیرو را روی زانو پخش کند

• هنگامی که چرخش وجود دارد، زانو را ثابت نگه میدارد

• مفصل را روغن کاری و مثل بالشتک عمل می کند

افراد در هر سنی می توانند در حین انجام فعالیت های مختلف در بسیاری از شرایط، از جمله در خانه در حین انجام کارهای ساده، منیسک خود را پاره کنند.

Meniscus recovery without surgery 2

پارگی های جزئی، اگرچه ناراحت کننده هستند، اما می توانند به طور طبیعی در خانه یا از طریق فیزیوتراپی درمان شوند. پارگی های شدید نباید بدون درمان باقی بمانند زیرا می توانند بعداً مشکلات عمیق تری ایجاد کنند و برای جلوگیری از آسیب بیشتر نیاز به توجه ویژه دارند.

اگر مینیسک شما پاره شده است، می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا مسیر بهبودی را طی کنید و شما را از گزینه‌های درمانی و زمان بهبودی مطلع کنیم.

پارگی منیسک چیست؟ ( بهبودی مینیسک بدون جراحی )

پارگی مینیسک آسیبی است که به دلیل حرکات پیچشی در زانوهای شما اتفاق می افتد. پارگی مینیسک شایع ترین نوع آسیب زانو برای ورزشکاران است. این به ویژه در ورزشکارانی که فوتبال، بسکتبال، والیبال، هاکی و تنیس بازی می کنند، رایج هستند، جایی که دائماً زانوهای خود را خم می کنند.

پارگی مینیسک ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که ورزشکاران جوان به طور ناگهانی جهت خود را پس از یک پرش  و یک فرود، تغییر دهند، یا مستقیماً در کنار زانوی خود برخورد کنند.

همچنین در بیماران مسن‌تری رخ می‌دهد که مینیسک آنها شروع به تحلیل رفتن کرده است و احتمال پارگی آن هنگام پیچ خوردگی بیشتر است. منیسک ها به عنوان یک ضربه گیر عمل می کنند و به مرور زمان با افزایش سن ضعیف می شوند. انجام مکرر حرکات مشابه و همچنین تحمل وزن طولانی مدت می تواند باعث پارگی مینیسک در بیماران مسن شود.

Meniscus recovery without surgery 3

پارگی می تواند جزئی یا پیچیده باشد و پارگی های پیچیده معمولاً نیاز به جراحی دارند. به طور مشابه، اگر یک پارگی جزئی به خودی خود بهبود نیابد، ممکن است مراقبت های پزشکی لازم باشد.

پارگی منیسک می تواند به سه صورت ایجاد شود:

• طولی: به پارگی جابجا شده یا پارگی دسته سطل نیز معروف است.

• افقی: به پارگی افقی، پارگی آویزان نیز گفته می شود.

• شعاعی: این نوع پارگی به پارگی منقار طوطی نیز معروف است.

پارگی پیچیده زمانی رخ می دهد که دو تا از این شکل ها در بیش از یک جهت آسیب وارد کنند.

علائم پارگی مینیسک چیست؟ (بهبودی مینیسک بدون جراحی )

در ابتدا ممکن است بعد از پارگی هیچ دردی احساس نکنید، حتی اگر به ورزش خود ادامه دهید. اما بعد از یکی دو روز درد، تورم زانو و سفتی ایجاد می شود. درد معمولاً روی کاسه زانو نیست. در عوض، در دو طرف زانو احساس درد خواهید کرد. تورم همیشه در محل دقیق درد ایجاد نمی شود و معمولاً روز بعد از آسیب دیده می شود.

سایر علائم پارگی منیسک عبارتند از:

• لنگیدن

• احساس ترکیدن

• در هنگام راه رفتن احساس می کنید که زانوی شما از جای خود در میرود.

اگر پارگی طولانی باشد، می تواند شما را از خم شدن صحیح زانو باز دارد و باعث قفل شدن زانو شود. از طرف دیگر، یک پارگی کوچک ممکن است به نظر برسد که شما یک زانوی ناپایدار دارید.

وقتی از مطب ما بازدید می کنید، شما را به دقت بررسی می کنیم تا بدانیم آیا پارگی مینیسک دارید یا خیر. ما یک معاینه فیزیکی از زانوی شما و یک مطالعه تصویربرداری (MRI)  یا سونوگرافی انجام خواهیم داد.

چگونه مینیسک پاره شده را به طور طبیعی درمان کنیم؟ (بهبودی مینیسک بدون جراحی)

بیماران اغلب می پرسند: آیا می توان منیسک پاره شده را بدون جراحی ترمیم کرد؟

پاسخ “بله” است، اما این تنها در صورتی است که پارگی خیلی طولانی نباشد.

شما باید بدانید که چه نوع پارگی دارید زیرا برخی از آنها به خودی خود بهبود نمی یابند و در صورت عدم درمان آسیب بیشتری ایجاد می کنند.

مراحل بهبود طبیعی منیسک پاره شده: (بهبودی مینیسک بدون جراحی)

• استراحت: استراحت دادن به زانوی خود پس از آسیب بسیار مهم است. شما نباید در فعالیت هایی شرکت کنید که ممکن است باعث ایجاد فشار اضافی شود.
  • یخ: یخ را به مدت 15 دقیقه در فواصل چهار ساعته روی زانوی خود قرار دهید.
  • فشرده سازی: برای کمک به کاهش تورم، باید چیزی را روی پای خود نگه دارید. ممکن است استفاده از مچ بند پا را توصیه کنیم. اگر یکی ندارید، یک نوار یا بانداژ الاستیک نیز می تواند کار کند.
  • ارتفاع: هر زمان که روی تخت، صندلی یا کاناپه استراحت می کنید، باید از چیزی برای بلند کردن پای خود استفاده کنید، مانند بالش.
  • دارو: مصرف یک داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپرین می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. بهتر است برای درمان شما به آنها اعتماد نکنید، اما آنها می توانند کمی ناراحتی را کاهش دهند.
  • کشش: می توانید با بلند کردن زانو بالای قلب خود کشش دهید. یک پزشک یا فیزیوتراپیست ممکن است توصیه های کششی دیگری نیز ارائه دهد.

برای کاهش بیشتر تحریک در زانو، ممکن است استفاده از عصا را برای محدود کردن فشار، پیچش و خم شدن توصیه کنیم.

جنبه بعدی درمان غیر جراحی فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست شما را از طریق تمریناتی راهنمایی می کند که عضلات همسترینگ و عضلات چهارسر ران را تقویت می کند. معمولاً برای پارگی های جزئی تنها چیزی که نیاز دارید تقویت عضلات و فیزیوتراپی تحت نظارت است. زانوی شما پس از کاهش التهاب به طور طبیعی عمل خواهد کرد.

چه مدت طول می کشد تا منیسک پاره شده بدون جراحی بهبود یابد؟ (بهبودی مینیسک بدون جراحی )

معمولاً پزشک یا فیزیوتراپیست از شما می‌خواهد تا زمانی که پارگی مینیسک شما بهبود می‌یابد، فعالیت‌های ورزشی خود را کاهش دهید. بهبودی ممکن است بین چهار تا هشت هفته طول بکشد. با این حال، زمان بهبودی، بستگی به شدت و موقعیت پارگی دارد. در این دوره باید تمرینات قدرتی برای تقویت عضلات مرکزی و باسن انجام دهید. این به شما امکان می دهد در حین دویدن کنترل بهتری بر استخوان ران خود داشته باشید.

Meniscus recovery without surgery.1

عوامل دیگری نیز بر مدت زمانی که طول می کشد تا منیسک شما بهبود یابد نیز تأثیر می گذارد:

• سن
  • سبک زندگی
  • طول مدت علائم

یک زانوی نسبتا سالم می تواند به طور طبیعی سریعتر از یک زانوی ضعیف التیام یابد. به همین دلیل، بیماران مسن یا کسانی که مشکلات استخوانی یا مفصلی دیگر دارند ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا پس از پارگی منیسک بهبود یابند. علاوه بر این، اگر متوجه شدید که علائم شما با گذشت زمان کاهش نمی یابد، می تواند به این دلیل باشد که مینیسک شما به خودی خود بهبود نمی یابد.

به یاد داشته باشید که قبل از از سرگیری کامل فعالیت های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین باید آزمایش تصویربرداری دیگری انجام دهید تا تأیید شود که منیسک شما به طور کامل ترمیم شده است.

سوالات متداول منیسک پاره شده (بهبودی مینیسک بدون جراحی )

چه خود منیسک پاره شده داشته  باشید و یا کسی را می شناسید که دچار پارگی شده است، یادگیری بیشتر در مورد آن به روند بهبودی کمک می کند. ما به برخی از سوالات متداول پاسخ داده ایم تا بهترین شیوه های درمان را برجسته کنیم.

• آیا راه رفتن روی منیسک پاره شده باعث بدتر شدن آن می شود؟

در مواردی که پارگی حاد وجود دارد، ممکن است بتوانید تنها با اندکی ناراحتی یا درد اندک راه بروید. با این حال، اگر متوجه افزایش درد یا پارگی شدید شدید، باید از راه رفتن روی آن خودداری کنید تا زمانی که مقداری درد شروع به از بین رفتن کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که تحمل وزن پس از جراحی هیچ آسیب طولانی مدت اضافی ایجاد نمی کند. می توانید با یک پزشک درمورد آنچه هستید و با آن راحت نیستید صحبت کنید تا بفهمید که آیا پیاده روی ایده خوبی است یا خیر.

• اگر منیسک پاره شده را درمان نکنید چه اتفاقی می افتد؟

درمان نشدن منیسک به شدت پاره شده می تواند منجر به آسیب بیشتر شود. برخی از قسمت های منیسک ممکن است شل شده و به داخل مفصل بیفتند. در این صورت ممکن است به جراحی ترمیم زانو نیاز داشته باشید تا بتوانید دوباره از زانوی خود استفاده کنید.

زمانی که منیسک پاره شده درمان نشود، باعث مشکلات دیگری مانند استئوآرتریت (OA) نیز می شود که می تواند به ساختار منیسک آسیب بیشتری وارد کند.

• آیا می توانید پارگی منیسک را سریعتر بهبود بخشید؟

برای کمک به بهبودی مینیسک بدون جراحی ، می توانید روش های درمان خانگی در بالا را در برنامه روزانه خود پیاده کنید.

استراحت دادن به زانوی شما امکان بهبودی مینیسک بدون جراحی سریعتر را فراهم می کند. شما می توانید از عصا برای کمک به حرکت در اطراف بدون فشار آوردن به زانو استفاده کنید. باید هر چند ساعت یکبار حدود 15 دقیقه روی زانوی خود یخ بگذارید تا تورم از بین برود. استفاده از بانداژ ساق پا برای فشرده کردن زانو نیز به کاهش تورم و درد کمک می کند. هنگام نشستن یا دراز کشیدن، باید از بالش برای بالا بردن زانوی خود استفاده کنید.

هنوز باید انتظار درد و ناراحتی را داشته باشید و برای چند هفته از زانوی خود مراقبت کنید، اما این مراحل می تواند به بهبودی شما کمک کند.

• آیا زانوبند به منیسک پاره شده کمک می کند؟

زانوبندها معمولاً پای شما را صاف نگه می دارند و فشار زیادی به زانوی شما وارد می کنند که می تواند پارگی شما را بدتر کند. بهتر است از فرم دیگری از فشرده سازی استفاده کنید، مانند ساپورت ساق پا که میتواند جریان خون را در این ناحیه کاهش دهد.

کاهش جریان خون باعث می شود بدن فکر کند که سخت تر از آنچه هست کار می کند و به تمرینات فیزیوتراپی کمک می کند که این ناحیه را تقویت می کند.

• چه چیزی پارگی منیسک را تشدید می کند؟

چرخاندن یا چرخاندن شدید زانو باعث تشدید پارگی منیسک می شود. تماس مستقیم با پهلوی زانو و فرود آمدن تقریباً روی پاها پس از پرش نیز باعث تشدید پارگی مینیسک می شود.

گاهی اوقات زانو زدن، انجام اسکات عمیق، توقف یا چرخش ناگهانی و تحمل وزنه های سنگین می تواند باعث تحریک منیسک پاره شده شود.

پزشکان و فیزیوتراپیست ها توصیه می کنند که در حین بهبودی  ورزش نکنید و از شرکت در این فعالیت ها خودداری کنید.

اگر مینیسک پاره شده دارید یا احساس درد در ناحیه زانوی خود حس میکنید ، برای مشاوره و درمان با مطب دکتر اتحادی،  تماس بگیرید .

منبع : www.orthobethesda.com

2 دیدگاه دربارهٔ «بهبودی مینیسک بدون جراحی»

1. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

1. با سلام خدمت شما، ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین، پیام شما قوت قلب ماست
      بی زحمت با شماره واتساپ دکتر : ۰۹۲۰۳۶۰۱۲۵۲ به صورت مستقیم در تماس باشید
      و یا از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@