دست

علت قفل شدن انگشتان دست در خواب

علت قفل شدن انگشتان دست در خواب

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

این بیماری تغییرحالت شکل دست است که معمولاً در طول سالها ایجاد می شود. این بیماری لایه ای از بافت را که در زیر پوست کف دست شما قرار دارد، تحت تأثیر قرار می دهد و گره های بافتی زیر پوست ایجاد می شود – در نهایت یک گره ضخیم ایجاد می کند که می تواند یک یا چند انگشت را به حالت خمیده بکشد. انگشتان آسیب دیده نمی توانند به طور کامل صاف شوند ، که می تواند فعالیت های روزمره مانند قرار دادن دستان خود در جیب ، پوشیدن دستکش یا دست دادن را تحت تاثیر قرار دهد. این انقباض عمدتا بر دو انگشت دورتر از انگشت شست تأثیر می گذارد و بیشتر در مردان مسن از اروپای شمالی رخ می دهد. درمان هایی برای کاهش پیشرفت انقباض و تسکین علائم در دسترس هستند.

علائم قفل شدن انگشتان دست در خواب

معمولاً به آرامی و طی سالها پیشرفت می کند. این بیماری معمولاً با ضخیم شدن پوست کف دست شروع می شود. با پیشرفت آن ، پوست کف دست شما ممکن است چروک یا گود به نظر برسد. یک توده بافتی محکم می تواند روی کف دست شما ایجاد شود. این توده ممکن است به لمس حساس باشد اما معمولاً دردناک نیست.

در مراحل بعدی، بندهای بافتی زیر پوست کف دست شما شکل می گیرد و می تواند تا انگشتان دست شما گسترش یابد. با محکم شدن این بندها ، ممکن است گاهی انگشتان شما به سمت کف دست کشیده شوند.

دو انگشت دورتر از انگشت شست بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند، اگرچه انگشت وسط نیز می تواند درگیر شود. فقط بندرت انگشت شست و اشاره تحت تاثیر قرار می گیرند. انقباض می تواند در هر دو دست همزمان رخ دهد ، اگرچه معمولاً یک دست به شدت آسیب می بیند.

دلایل قفل شدن انگشتان دست در خواب

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث انقباض دوپویترن می شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد صدمات دست یا مشاغلی که شامل ارتعاش در دست می شود باعث ایجاد این بیماری شود.

ریسک فاکتور ها در علت قفل شدن انگشتان دست در خواب

تعدادی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند ، از جمله:

• سن. این انقباض بیشتر پس از ۵۰ سالگی اتفاق می افتد.
  • جنسیت. مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری هستند و دچار انقباضات شدیدتری می شوند.
  • اجدادی . افرادی که از  تبار اروپایی شمالی هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.
  • سابقه خانوادگی. این بیماری  اغلب در افرادی که سابقه خانوادگی دارند دیده میشود.
  • دیابت. گزارش شده است که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض این بیماری هستند.
  • مصرف دخانیات و الکل. سیگار کشیدن با افزایش خطر بروز این بیماری همراه است ، شاید به دلیل تغییرات میکروسکوپی در رگ های خونی ناشی از سیگار کشیدن باشد. مصرف الکل نیز با افزایش خطر بروز این بیماری ارتباط دارد.

عوارض قفل شدن انگشتان دست در خواب

این انقباض می تواند انجام برخی از کارهایی که با دست انجام میدهید را مشکل سازد. از آنجا که انگشت شست و اشاره معمولاً تحت تأثیر قرار نمی گیرند ، بسیاری از افراد در فعالیت های حرکتی مانند نوشتن ناراحتی یا ناتوانی زیادی ندارند و به راحتی این کار ها را انجام میدهند. اما با پیشرفت انقباض و بیماری، می تواند توانایی شما را برای بازکردن کامل دست ، گرفتن اشیاء بزرگ یا قرار دادن دست در مکان های باریک محدود کند.

تشخیص

در بیشتر موارد ، پزشکان می توانند با توجه به ظاهر دستان شما ، این بیماری را تشخیص دهند. سایر آزمایشات به ندرت ضروری است .پزشک شما دست های شما را با یکدیگر مقایسه می کند و بررسی می کند که آیا پوست کف دست شما چروکیده است یا خیر. او همچنین قسمت هایی از دست و انگشتان شما را فشار می دهد تا گره های محکم یا نوارهای بافتی را بررسی کند .پزشک شما همچنین ممکن است بررسی کند که آیا می توانید دست خود را صاف روی میز یا سطحی دیگر قرار دهید. ناتوانی در صاف کردن کامل انگشتان نشان می دهد که شما دچار انقباض دوپویترن هستید.

درمان قفل شدن انگشتان دست در خواب

اگر بیماری به آهستگی پیشرفت کند ، امکان دارد هیچ دردی ایجاد نکند و حتی تأثیر کمی بر توانایی شما در استفاده از دستان خود برای کارهای روزمره داشته باشد که در این صورت ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در غیر این صورت ، اگر بیماری پیشرفت کند شرایط متفاوت خواهد بود. میتوانید پیشرفت بیماری را با آزمایش رومیزی دنبال کنید ، که می توانید به تنهایی انجام دهید.

درمان شامل برداشتن یا شکستن بندهایی است که انگشتان شما را به سمت کف دست شما می کشد. این را از راه های گوناگون می توان انجام داد. انتخاب روش بستگی به شدت علائم و سایر مشکلاتی است که سلامتی شما را به خطر می اندازد.

سوزن زدن

این تکنیک از یک سوزن استفاده می کند که داخل پوست شما قرار می گیرد و باعث سوراخ شدن و شکستن بافت منقبض شده با انگشت می شود. انقباضات اغلب عود می کنند اما این روش می تواند تکرار شود. مزایای اصلی این تکنیک این است که هیچ برشی وجود ندارد ، می توان آن را به طور همزمان روی چند انگشت انجام داد و معمولاً پس از آن به تعداد جلسات فیزیوتراپی بسیار کمی نیاز است. عیب اصلی این است که نمی توان از آن در همه نقاط انگشت استفاده کرد زیرا ممکن است به عصب یا تاندون آسیب برساند.

تزریق آنزیم

تزریق نوعی آنزیم به بافت منقبض شده در کف دست می تواند آن بافت را نرم کند و این اجازه را به پزشک می دهد تا بافت منقبض شده را با تلاش باز کند و درصاف شدن انگشتان دست شما موثرواقع شود. FDA برای این منظور collagenase Clostridium histolyticum را تأیید کرده است. مزایا و معایب تزریق آنزیم مشابه سوزن زدن است. تزریق آنزیم در همه موسسات پزشکی انجام نمی شود.

عمل جراحی

یکی دیگر از گزینه های درمان برای افراد مبتلا به این بیماری در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد وشخص عملکرد محدود دست داشته باشد و از این شرایط رنج میبرد  این است که بافت منقبض شده کف دست خود را که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است با جراحی بردارند. مزیت اصلی جراحی این است که تاثیرکاملتر و طولانی تری نسبت به روش سوزن یا آنزیم دارد. معایب اصلی این است که معمولاً فیزیوتراپی پس از جراحی مورد نیاز است و بهبودی می تواند بیشتر طول بکشد.

در برخی موارد شدید که بیماری پیشرفت کرده است، به ویژه اگر جراحی نتواند مشکل را برطرف کند ، جراحان تمام بافت هایی را که احتمالاً تحت تأثیر انقباض قرار گرفته ، از جمله پوست متصل را برمی دارند. در این موارد پیوند پوست برای پوشاندن زخم باز مورد نیاز است. این جراحی تهاجمی ترین گزینه است و طولانی ترین زمان بهبود را دارد. افراد معمولاً پس از آن نیاز به ماه ها فیزیوتراپی فشرده دارند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اگر شما دچار انقباض خفیف بافت کف دست خود هستید ، می توانید از دستان خود با موارد زیر محافظت کنید:

• از گرفتن محکم ابزارها اجتناب کنید و روی دسته آ نها نوتر عایق و یا چسب بزنید که مانع از گرفتن محکم ابزارها شود
  • استفاده از دستکش با روکش سنگین در حین انجام کارهای سنگین

با این حال ، علیرغم این اقدامات احتیاطی ، ممکن است وضعیت شما همچنان ادامه یابد یا بدتر شود.

آماده شدن برای ملاقات پزشک

در حالی که ممکن است ابتدا علائم خود را به اطلاع پزشک خانواده خود برسانید ، او ممکن است شما را به جراح ارتوپد ارجاع دهد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

قبل از قرار ملاقات ، ممکن است بخواهید لیستی بنویسید که به سوالات زیر پاسخ دهد:

• آیا سابقه خانوادگی این مشکل را دارید؟
  • چه درمان هایی را امتحان کرده اید؟ آیا آنها کمک کردند؟
  • چه داروها و مکمل هایی را به طور منظم مصرف می کنید؟

چه انتظاری از پزشک خود داشته باشید

پزشک شما ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

• علائم شما از کی شروع شد؟
  • آیا آنها بدتر شده اند؟
  • آیا درد دست شما دردناک است؟
  • انقباضات دستتان چگونه با کارهای روزانه شما تداخل دارد؟

منبع : www.mayoclinic.org

آواتار دکتر حسین اتحادی