جراحی انحراف شست پا

جراحی انحراف شست پا ( کیلکتومی)

کیلکتومی روشی است که در آن جراح استخوان اضافی را در نوک مفصل پای شما به نام اولین مفصل MTP شما برمی دارد. می توان آن را از طریق یک برش کوچک یا یک روش کمتر تهاجمی انجام داد. برای درمان هالوکس ریجیدوس یا درمان آرتریت شست پا استفاده می شود و می تواند حرکت در انگشت شما را افزایش دهد.

what is cheilectomy 2

چه زمانی به عمل کیلکتومی نیاز دارید؟ (جراحی انحراف شست پا)

اگر موارد زیر را دارید، می‌توانید کیلکتومی را برای درمان انتخاب کنید:

• هالوکس سفت. در زبان لاتین به معنای “انگشت سفت” است، این یک نوع آرتریت حاد شونده است. با گذشت زمان، مفصل شست پا سفت تر و دردناک تر می شود. شما به تدریج تحرک این مفصل را از دست می دهید. هیچ دلیل مشخصی برای آرتریت شست پا وجود ندارد، اما تصور می‌شود که استفاده بیش از حد، آسیب‌ها، ژنتیک، آرتروز و بیماری‌های التهابی نقش دارند. جایگزینی برای درمان آرتریت شست پا، به جز کیلکتومی ، پوشیدن کفش‌های مخصوص، محدود کردن حرکت، مصرف مسکن‌ها، خیس کردن پاها و تزریق کورتیکواستروئید است.
  • آرتروز. سه نوع رایج آرتریت پا عبارتند از: استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت پس از سانحه. آرتریت یک وضعیت بدتر است که باعث تورم مفاصل و احساس درد و گرما می شود. بسته به نوع آرتریت، علائم و درد شما ممکن است متفاوت باشد.
  • یک توده دردناک. ممکن است خار استخوانی داشته باشید که حرکت را محدود می کند و باعث درد می شود.

اغلب، شما برای مدت طولانی فقط یک درد خفیف را احساس خواهید کرد. با این حال، غالبا  این درد بدتر می شود و حرکت شما محدود می شود. در این زمان باید به دنبال درمان باشید. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا به کیلکتومی نیاز دارید یا خیر.

در طول کیلکتومی چه اتفاقی می افتد؟ (جراحی انحراف شست پا)

قبل از انجام عمل، سطح ویتامین D شما ، با آزمایش خون بررسی می شود. همچنین پزشک شما را از نظر عفونت بررسی می کند و سابقه پزشکی شما را می گیرد.

what is cheilectomy 1

جراحی حدود نیم ساعت طول می کشد، اما شما در بخش بهتری از روز در مطب پزشک خواهید بود. ممکن است شما را با بیهوشی بخوابانند، یا ممکن است فقط یک تزریق موضعی برای بی حس کردن پای شما برای جراحی انجام شود. سپس جراح شما یک برش کوچک روی بالای انگشت شست پا ایجاد می کند.

این برش به جراح شما اجازه می دهد تا استخوان اضافی را که باعث درد شما شده و مفصل شما را مسدود کرده است، بردارد. جراح شما برش را با بخیه های جذب شونده می بندد.

بعد از کیلکتومی چه انتظاری باید داشته باشم؟ (جراحی انحراف شست پا)

بلافاصله پس از جراحی، پای شما بانداژ می شود. بی‌حسی موضعی همچنان پابرجا خواهد بود و هنوز نمی‌توانید انگشت پای خود را حس کنید. سپس به فیزیوتراپیست مراجعه خواهید کرد که به شما بالشتک برای کفش‌هایتان می‌دهد و به شما توصیه می‌کند که چگونه بدون آسیب رساندن به زخمتان حرکت کنید. معمولاً پس از دریافت نسخه های لازم و گرفتن قرار بعدی، مرخص می شوید.

در طی دو هفته اول پس از کیلکتومی باید:

• پای خود را تا حد امکان بالا بیاورید.
  • تمرینات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست خود را انجام دهید اما برای سایر حرکات از دستورات پزشک پیروی کنید.
  • منتظر خونریزی خفیف از محل برش باشید.
  • داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و ولتارول مصرف کنید.

ریکاوری فرآیندی کند است. با پوشیدن کفش های بیمارستانی شروع می کنید، سپس کفش های پهن را انتخاب می کنید. احتمالاً ظرف شش هفته پس از جراحی می توانید کفش های معمولی بپوشید. در دو هفته اول باید انگشت پا را کاملا خشک نگه دارید و با محافظ زخم ضد آب دوش بگیرید.

معمولاً دو هفته پس از جراحی می توانید انگشت پا را کاملا خیس کنید. پس از آن مرحله، شما نیز از بانداژ آزاد خواهید شد. با این حال، شما نباید زخم خود را بچینید. اگر قرمز، متورم یا زخم شد، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر شغلی با کار یدی زیاد دارید، باید برنامه ریزی کنید که شش هفته بهبودی خود را پشت سر بگذارید. در این مدت هنگام رانندگی نیز باید نهایت احتیاط را به خرج دهید. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که تا شش هفته رانندگی نکنید .

خطرات کیلکتومی چیست؟ (جراحی انحراف شست پا)

عوارض ناشی از کیلکتومی در حین یا بعد از عمل جراحی نادر است. با این حال، همه رویه ها دارای برخی خطرات هستند. شایع ترین خطرات کیلکتومی عبارتند از:

• عفونت. یک درصد خطر اگر زخم شما عفونی شود، بیماری را با آنتی بیوتیک درمان خواهید کرد.
  • آسیب عصبی اعصاب کوچکی در اطراف ناحیه انگشت پا نزدیک محل کیلکتومی وجود دارد. حتی پس از از بین رفتن بی حسی موضعی ناشی از جراحی، انگشت پا ممکن است بی حس بماند. کمتر از 5 درصد احتمال دارد که عصب شما برای همیشه آسیب ببیند.
  • لخته شدن خون در سیاهرگ عمقی. اگر این اتفاق بیفتد، به این معنی است که در پاسخ به عمل جراحی، در پای خود لخته شدن خون ایجاد می شود. با این حال، این نیز غیر معمول است، با خطر کمتر از 3٪.

منبع: www.webmd.com

2 دیدگاه دربارهٔ «جراحی انحراف شست پا ( کیلکتومی)»

1. وجیهه حجت الاسلامی

سلام خسته نباشید من ۷۱ سالم میخوام استخوان برجسته شده بغل شست پامو اگه بشه عمل کنه باتوجه به سنم امکانش هست ممنون