آرتروز شست دست

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های آرتروز سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

آرتروز بیماری است که مفصل را تحریک یا از بین می برد. اگرچه انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد ، اما یکی از مواردی که اغلب مفصل را در قاعده انگشت شست (مفصل پایه) تحت تأثیر قرار می دهد ، ساییدگی استخوان یا ورم مفاصل  (آرتریت تحلیل برنده یا پارگی) است.

شرح آرتروز شست دست

غضروف صاف انتهای استخوان ها را می پوشاند. استخوان ها را قادر می سازد تا به راحتی در مفصل سر بخورند. بدون آن ، استخوان ها بر روی هم ساییده می شوند و باعث اصطکاک و آسیب به استخوان ها و مفصل می شوند. آرتروز هنگامی رخ می دهد که غضروف ها شروع به تحلیل می کنند.

آرتروز شست دست

مفصل در پایین انگشت شست ، نزدیک مچ دست و در قسمت گوشتی انگشت شست ، انگشت شست را قادر به چرخش ، چرخاندن  می کند تا بتوانید چیزهایی را در دست خود بگیرید.

آرتروز قاعده انگشت شست در زنان بیشتر از مردان است و معمولاً پس از 40 سالگی بروز می کند. شکستگی های قبلی یا آسیب دیدگی های دیگر در مفصل ممکن است احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

علائم آرتروز شست دست

درد همراه با فعالیت هایی که شامل گرفتن یا نیشگون گرفتن است ، مانند چرخاندن کلید ، باز کردن درب یا ضربه زدن با انگشتان

تورم و حساسیت به لمس در شست

یک ناراحتی دردناک پس از استفاده طولانی مدت

از دست دادن قدرت در گرفتن یا فشردن فعالیت ها

ظاهری بزرگ و “خارج از مفصل”

ایجاد برجستگی یا برجستگی استخوانی در مفصل

حرکت محدود

معاینه دکتر

پزشک از شما در مورد علائم ، هرگونه آسیب قبلی ، الگوی درد یا فعالیت هایی که باعث تشدید وضعیت می شود ، سوال می کند.

یکی از آزمایشاتی که در حین معاینه استفاده می شود ، محکم نگه داشتن مفصل هنگام حرکت انگشت شست است. اگر درد یا احساس ساییدگی ایجاد شود ، یا اگر صدای سنگ زنی (کرپیتوس) شنیده شود ، استخوان ها مستقیماً به یکدیگر می مالند.

با تصویر برداری اشعه ایکس ممکن است خرابی مفصل و همچنین هرگونه خار استخوان یا رسوب کلسیم مشاهده شود.

بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت در پایین انگشت شست نیز علائم سندرم تونل کارپ را دارند ، بنابراین ممکن است پزشک نیز این مورد را بررسی کند.

درمان آرتروز شست دست

درمان غیر جراحی

در مراحل اولیه ، آرتروز در پایین انگشت شست به درمان غیر جراحی پاسخ می دهد.

• مفصل را به مدت 5 تا 15 دقیقه چند بار در روز در یخ بگذارید
  • برای کمک به کاهش التهاب و تورم ، داروی ضد التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • برای محدود کردن حرکت انگشت شست خود از یک آتل پشتیبانی استفاده کنید و اجازه دهید مفصل استراحت کرده و بهبود یابد. آتل ممکن است از مچ دست و انگشت شست محافظت کند. ممکن است یک شب یا به طور متناوب در طول روز پوشیده شود.

از آنجا که آرتروز یک بیماری پیش رونده و تحلیل برنده است ، ممکن است با گذشت زمان وضعیت بدتر شود. مرحله بعدی درمان شامل تزریق محلول استروئید به طور مستقیم به مفصل است. این کار معمولاً برای چندین ماه تسکین می یابد. با این حال ، این تزریق ها نمی توانند به طور نامحدود تکرار شوند.

درمان جراحی برای آرتروز شست دست

وقتی درمان غیر جراحی دیگر موثر نباشد ، جراحی یک گزینه است. این عمل را می توان به صورت سرپایی انجام داد و از چندین روش مختلف می توان استفاده کرد.

یکی از گزینه ها شامل متصل کردن استخوان های مفصل با هم است. با این حال ، این حرکت را محدود می کند.

گزینه دیگر برداشتن بخشی از مفصل و بازسازی آن با استفاده از پیوند تاندون یا ماده مصنوعی است.

شما و پزشک در مورد گزینه ها بحث کرده و یکی از گزینه های مناسب را انتخاب می کنید.

توانبخشی

بعد از جراحی ، بسته به اینکه از چه روشی استفاده شود ، باید 4 تا 8 هفته از گچ استفاده کنید. یک برنامه توانبخشی ، که غالباً شامل یک متخصص فیزیوتراپی است ، به شما کمک می کند تا حرکت و قدرت خود را دوباره بدست آورید. ممکن است در مراحل اولیه برنامه توانبخشی احساس ناراحتی کنید اما با گذشت زمان کاهش می یابد. بهبودی کامل از عمل جراحی، چندین ماه طول می کشد. اکثر بیماران می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

منبع : www.orthoinfo.aaos.org

4 دیدگاه دربارهٔ «آرتروز شست دست»

1. مریم میرزایی

با سلام و عرض ادب ..