چرا زانو خالی میکند

چرا زانو خالی میکند ؟

هنگامی که احساس می کنید زانوی شما خالی میشود یا بیرون زده میشود ، به این معنی که زانو ناگهان احساس ناپایداری می کند، معمولاً به دلیل آسیب رباط است. رباط یک نوار بافتی کوتاه و محکم است که دو استخوان را به هم متصل می کند. در زانو چهار رباط اصلی و چند رباط کوچک وجود دارد.

Why is the knee empty.1

اگر زانوی شما به طور ناگهانی خالی شود، اغلب نتیجه پارگی یکی از این سه رباط اصلی است.این مقاله به بررسی احساس بیرون آمدن زانوی شما، رباط‌هایی که معمولاً درگیر هستند و برخی از درمان‌ها می‌پردازد که  برای درمان این آسیب استفاده می شود.

علائم (چرا زانو خالی میکند)

بی‌ثباتی زانو معمولاً باعث چرخش ناگهانی یا حرکت پهلو به پهلو زانو می‌شود، گویی در زیر شما در حال خالی شدن است. این اغلب در حین ورزش رخ می دهد و همچنین می تواند هنگام انجام کاری به سادگی سوار و پیاده شدن از ماشین نیز اتفاق بیفتد.

اگر ناپایداری به دلیل آسیب رباط باشد، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

• هنگامی که جراحت رخ می دهد، صدای کوبیدن یا ترکیدن بلند

• درد، اغلب ناگهانی و شدید

• احساس شلی در مفصل

• ناتوانی در وزن دادن به مفصل

• تورم در 24 ساعت اول

آسیب های رباط زانو ( چرا زانو خالی میکند )

آسیب‌های رباط معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که زانو یا شل می‌شود یا به زور در موقعیتی نامناسب قرار می‌گیرد. آنها می توانند از پارگی جزئی که ممکن است به خودی خود بهبود یابد تا پارگی کامل که نیاز به جراحی دارد متغیر باشد.

سه رباط زانو مستعد چنین آسیب‌هایی هستند:

Why is the knee empty.2

رباط صلیبی قدامی (ACL)

رباط صلیبی قدامی (ACL) به صورت مورب در وسط زانو قرار دارد. در هنگام انجام حرکات چرخشی از مفصل حمایت می کند و از لغزش استخوان ساق پا در جلوی استخوان ران جلوگیری می کند.

افراد مبتلا به پارگی ACL اغلب شکایت دارند که هنگام تغییر جهت، زانوی آنها به طور ناگهانی خم می شود. اکثر پارگی های ACL نیاز به جراحی دارند.

رباط جانبی داخلی (MCL)

رباط جانبی داخلی (MCL) در سمت داخلی مفصل قرار دارد و از امتداد بیش از حد زانو به سمت داخل جلوگیری می کند. همچنین به ثابت نگه داشتن زانو کمک می کند و به آن اجازه چرخش می دهد.

پارگی MCL اغلب زمانی اتفاق می افتد که زانو از بیرون ضربه می زند. بر خلاف پارگی ACL، اکثر آسیب های MCL نیازی به جراحی ندارند

رباط صلیبی خلفی (PCL)

رباط صلیبی خلفی (PCL) از ACL عبور می کند و از لغزش استخوان ساق پا و استخوان ران به عقب جلوگیری می کند. همچنین از چرخش بیش از حد زانو جلوگیری می کند.

PCL اغلب با افتادن و فرود مستقیم روی جلوی مفصل زانو آسیب می بیند. پارگی PCL اغلب بدون جراحی قابل درمان است، اما در صورت درگیر شدن سایر رباط‌ها، استخوان‌ها و تاندون‌ها ممکن است به جراحی نیاز باشد.

خلاصه

زمانی که زانوی شما خالی می شود، اغلب به دلیل پارگی رباط متقاطع قدامی (ACL)، رباط جانبی داخلی (MCL) یا رباط متقاطع خلفی (PCL) است.

علل غیر رباطی ( چرا زانو خالی میکند )

همچنین ممکن است با هر آسیبی که باعث زانو درد می شود، بی ثباتی زانو را تجربه کنید. حتی اگر آسیب عمده ای به خود زانو وارد نشود، بدن ممکن است با یک رفلکس محافظ که برای محافظت از زانو طراحی شده است، به درد پاسخ دهد.

کشیدگی و رگ به رگ شدن زانو دلایل رایج این امر هستند، اما هر شرایطی که باعث درد زانو شود می‌تواند پاسخ را تحریک کند، از جمله آرتریت. اگر وزن بر روی زانوی دردناک قرار گیرد، مغز سیگنال هایی را به عضلات اطراف می فرستد تا آن را متوقف کنند. در انجام این کار، زانو می تواند به طور ناگهانی شل کند.

بهترین راه برای تشخیص این تفاوت این است که زانوی خود را توسط یک متخصص ارتوپد بررسی کنید. روش‌هایی مانند تست لاچمن در مطب وجود دارد که می‌تواند به تعیین علت کمک کند. تست های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن یا ام آر آی، می توانند به تعیین ماهیت و وسعت آسیب کمک کنند.

Why is the knee empty.3

بی ثباتی زانو همیشه به دلیل آسیب رباط ایجاد نمی شود. در برخی موارد، کشیدگی زانو، رگ به رگ شدن یا سایر بیماری‌های دردناک می‌تواند باعث شود که زانو در صورت قرار دادن وزن روی آن، از بین برود. این یک رفلکس محافظ است که برای محافظت از زانو طراحی شده است.

درمان خالی شدن زانو

درمان های جراحی و غیرجراحی برای بی ثباتی زانو وجود دارد. اینها شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف مفصل و زانوبندهایی است که به حمایت و بی حرکت کردن زانو کمک می کند. درد ممکن است با کمپرس یخ، داروی مسکن یا تزریق استروئید به زانو درمان شود.

اگر آسیب شدید باشد، ممکن است به جراحی برای ترمیم یا بازسازی رباط آسیب دیده نیاز باشد. رایج ترین نوع بازسازی رباط برای پارگی ACL است.

خلاصه چرا زانو خالی میکند

هنگامی که زانوی شما به طور ناگهانی بیرون می زند، اغلب به دلیل آسیب رباط است. سه رباط معمولاً درگیر عبارتند از: رباط متقاطع قدامی (ACL)، رباط متقاطع داخلی (MCL)، یا رباط متقاطع خلفی (PCL). آسیب ACL معمولاً نیاز به جراحی دارد. بقیه موارد ممکن است نیازی نداشته باشند.

بی ثباتی زانو همچنین می تواند ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن زانو یا هر آسیب دیگری باشد که باعث درد زانو شود. متخصص ارتوپد می تواند با آزمایش های داخل مطب و مطالعات تصویربرداری علت را تشخیص دهد.

درمان خالی کردن زانو به شدت آسیب بستگی دارد. برخی ممکن است با استراحت و درمان خود به خود بهبود پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

اگر متوجه شدید که زانوی شما تکان می خورد یا احساس می کنید که خالی میشود، بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره چرا زانو خالی میکند ؟

• چه چیزی می تواند باعث بی ثباتی یا از دست دادن زانو شود؟

دلیل آن معمولاً به دلیل آسیب رباط مانند پارگی ACL است. بی ثباتی زانو همچنین می تواند ناشی از سندرم پلیکا باشد، وضعیتی که در آن پوشش داخلی مفصل زانو ملتهب می شود. آرتریت و کشیدگی یا رگ به رگ شدن زانو از دیگر علل احتمالی است

• کشش بیش از حد زانو به چه معناست؟

حداکثر کشیدگیبیش از حد زانو زمانی است که مفصل بیش از حد طبیعی کشیده شده باشد. این می تواند باعث ایجاد فشار بر روی رباط های داخل مفصل شود و منجر به پارگی شود

• در صورت آسیب دیدگی زانو، چه باید بکنم؟

اگر آسیب زانو دارید، فوراً کاری را که انجام می دهید متوقف کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. بسته به شدت آسیب، می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید تا زانوی خود را در اسرع وقت بررسی کنند.

• آسیب زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آسیب زانو، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی زانوی شما را معاینه می کند و در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می پرسد. معمولاً آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI تجویز می‌شوند. برخی از آسیب‌ها نیاز به آرتروسکوپی (مفصل بینی) دارند، روشی که در آن یک محدوده باریک و روشن برای بررسی بافت‌ها در فضای مفصل قرار داده می‌شود.

منبع : www.verywellhealth.com