خار استخوان

خار استخوانی (استئوفیت) : علل و درمان آن

خار استخوان : علل و درمان آن

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های مچ دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

خارهای استخوان ، که به آنها استئوفیت نیز گفته می شود ،  رشد بیش از حد استخوان است که برای مدت طولانی در داخل مفاصل ایجاد می شود. خارهای استخوان در دست می توانند در نتیجه آسیب به مفاصل انگشت یا بیشتر در اثر آرتروز ایجاد شوند ، جایی که غضروف محافظ پوشاننده سطوح مفصل انگشتان شکسته شده و با گذشت زمان از بین می رود. خار استخوان بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود ، اما ممکن است در افراد جوان نیز وجود داشته باشد.

بدون غضروف کافی ، استخوان های مفاصل انگشت به دلیل افزایش اصطکاک ، تحریک شده و ملتهب می شوند. همانطور که بدن سعی دارد آسیب مفصلی حاصل را ترمیم کند ، سلولهای استخوانی در تلاش برای محافظت بیشتر از مفصل ، رشد استخوان بیشتری ایجاد می کنند. این منجر به تشکیل خارهای استخوانی می شود که می تواند با محدود کردن حرکت دست ، ظاهر مفصل را تغییر دهد و تحرک را محدود کند.

انواع خار استخوانی در دست

• گره های بوچارد

گره های بوچارد بزرگ شدن استخوانی است که در مفاصل پروگزیمال بین فالانژیک، مفاصل میانی انگشتی اتفاق می افتد. این گره ها ممکن است دردناک باشند یا نباشند و می توانند باعث تورم و سفتی شوند ، دامنه حرکت انگشتان را محدود کرده و توانایی فرد را برای انجام کارهای روزمره تداخل می دهند. افراد با تاریخچه گره های بوچارد بیشتر محتمل است که در معرض این عارضه قرار بگیرند.

• گره های هبردن

گره های هبردن بزرگ شدن استخوانی است که در مفاصل بین فالانژیک دیستال (DIP)، مفاصل انگشتان نزدیک نوک انگشتان و زیر ناخن  رخ می دهد . آنها بسیار شبیه به گره های Bouchard هستند و ممکن است دردناک باشند یا نباشند. آنها همچنین می توانند باعث تورم و سفتی شوند ، دامنه حرکات انگشتان را که می تواند توانایی فرد در انجام کارهای روزمره را مختل کند ، محدود می کند .همچنین یک استعداد ژنتیکی برای توسعه این گره ها وجود دارد.

افراد مبتلا به آرتروز ، در هنگام فشار مكرر بر روی مفاصل ،  دارای پاسخ سلولی غضروفی کم به نام کندروسیت میباشند، تا مكانیسم های ترمیم را فعال كنند. گره های بوچارد و گره های هربردن در آرتروز دست شایع هستند و مشخص شده است که بیشتر در زنان و در دست غالب شما رخ می دهد.

• برجستگی کارپال

برجستگی کارپال ، که برجستگی نیز نامیده می شود ، یک رشد بیش از حد استخوانی است که یک توده در پشت دست ایجاد می کند. برجستگی کارپال، خار استخوان مفصل کارپومتاکارپال انگشتان اشاره و میانی است که در آن پایه های استخوان های متاکارپال این انگشتان به ذوزنقه متصل می شوند و دو استخوان کارپال مچ دست را احاطه میکند.

علت دقیق برجستگی کارپال مشخص نیست اما معمولاً با آسیب دیدگی دست و انگشتان یا استفاده مکرر از دست همراه است. یک برجستگی کارپال به دلیل شباهت ظاهری و مکانی ، اغلب به اشتباه کیست گانگلیون تشخیص داده می شود ، اما بر خلاف کیست گانگلیون ، برجستگی کارپال در زیر پوست قابل جابجایی نیست .

اکثر برجستگی کارپال  بدون علامت هستند ، اگرچه درصد کمی از موارد منجر به درد و تحرک محدود انگشت می شود و می تواند باعث بی ثباتی مفصل انگشت شود.

علل خار استخوان

خار استخوان می تواند به دلیل آسیب مفصلی ناشی از آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد مکرر و فرسودگی مفاصل در طول زمان ایجاد شود. فشار مکرر مفصلی منجر به آرتروز می شود ، جایی که غضروف بین مفاصل انگشتان شروع به شکستن می کند. غضروف یک بالشتک محافظ بین مفاصل است ، و هنگامی که شروع به شکستن می کند ، استخوان ها در اثر مالش به یکدیگر تحت اصطکاک بیشتری قرار می گیرند. وقتی این اتفاق می افتد ، بدن استخوان جدید ایجاد می کند همانطور که سعی در ترمیم خود دارد و در نتیجه باعث رشد بیش از حد استخوان در فضاهای مفصلی انگشتان می شود. خارهای استخوان می توانند در هر قسمت از انگشتان ، از جمله انگشت شست در مفصل carpometacarpal (CMC) ایجاد شوند.

تشخیص

خارهای استخوان با تصویربرداری با اشعه ایکس قابل تشخیص است ، که می تواند رشد استخوان اضافی در مفاصل انگشت را به وضوح نشان دهد. پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی از انگشتان و دستان شما انجام می دهد ، همچنین از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما برای کمک به تشخیص سوال می کند .

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم

اگر تورم ، قرمزی ، گرما ، تخلیه شدید داشته باشید ، (خارهای استخوان در DIP می توانند آلوده شده و تخلیه شوند) ، یا تب عمومی یا ضعف ، این ممکن است نشانه های یک بیماری پزشکی جدی تر مانند عفونت یا نوع  التهابی آرتریت مانند آرتریت پسوریازیس یا روماتوئید باشد. برای تعیین یک تشخیص و درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید تا علائم خود را برطرف کنید.

درمان

خارهای استخوان غالباً بدون علامت بوده و بسیاری از افراد تا زمان انجام عکسبرداری با اشعه ایکس از داشتن آنها بی اطلاع هستند. اگر خار استخوان علائمی ایجاد نکند ، هیچ درمانی لازم نیست

از طرف دیگر ، خارهای مشکل دار استخوانی می توانند باعث درد ، التهاب ، تورم ، سفتی و کاهش دامنه حرکتی در مفصل شوند. اگر خار استخوان از استخوان درون انگشتان شما جدا شود ، به یک جسم شل تبدیل می شود که می تواند در فضای مفصل شناور شود و توانایی شما را در حرکت راحت مفاصل انگشت محدود کند.

گزینه های درمان خارهای مشکل دار استخوان عبارتند از:

• استراحت: استراحت در مفاصل انگشتی که دارای خار استخوان مشکل ساز است با محدود کردن استفاده از دست و جلوگیری از فعالیت هایی مانند گرفتن و نیشگون گرفتن ، می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • بی حرکتی: استفاده از آتل دست برای بی حرکتی مفاصل انگشت می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.
  • یخ: استفاده از یخ روی انگشتان با خار استخوان می تواند به تسکین درد و التهاب داخل مفاصل کمک کند.
  • دارو: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAID) مانند ایبوپروفن می توانند به مدیریت علائم و کاهش درد کمک کنند.
  • توانبخشی: ممکن است پزشک شما را به منظور بهبود تحرک مفاصل انگشت ، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات دست ، و اعمال روشهای درمانی برای تسکین درد ، سفتی و تورم ، شما را به درمان فیزیکی یا کاردرمانی معرفی کند.
  • تزریق کورتیکواستروئید: اگر روش های دیگر در بهبود علائم موثر نباشند ، ممکن است پزشک  تزریق کورتیکواستروئید به مفاصل انگشت را  پیشنهاد کند که به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند.
  • جراحی: اگر درد مداوم ادامه داشته باشد ، ممکن است برای برداشتن خارهای استخوان یا جسم شلی که مفاصل انگشت را تحریک می کند ، جراحی توصیه شود. اگر آرتروز شدید مفصل شست وجود داشته باشد ، برای بهبود عملکرد دست نیز ممکن است تراپزیکتومی برای برداشتن استخوان ذوزنقه انگشت شست و هر گونه خار استخوان یا جسم شل انجام شود. توجه به این نکته مهم است که خارهای استخوان ممکن است به مرور زمان برگردند زیرا آنها یکی از علائم رایج آرتروز هستند که هنوز هم وجود دارند و حتی در صورت برداشتن خار استخوان نیز می توانند پیشرفت کنند.

خلاصه خار استخوان :

خار استخوان در دست ها یک بیماری شایع است که  معمولاً در اثر آرتروز یا آسیب به دست و انگشتان اتفاق می افتد. در حالی که خارهای استخوانی غالباً بدون علامت هستند ، در سایر مواقع می توانند باعث درد ، سفتی و تورم قابل توجهی شوند که توانایی استفاده از دستان برای کارهای روزمره را مختل می کند.

اگر در تغییر شکل ظاهری دست ها یا انگشتان خود تغییراتی مشاهده کردید یا به دلیل درد یا سفتی در توانایی حرکت دادن انگشتان خود دچار مشکل هستید ، حتماً با پزشک خود صحبت کنید تا تشخیص احتمالی را تعیین کرده و گزینه های درمانی را برای رفع علائم خود مطرح کنید.

منبع خار استخوان : verywellhealth.com

8 دیدگاه دربارهٔ «خار استخوانی (استئوفیت) : علل و درمان آن»

1. ممنون از اطلاع رسانی خوب و مفید سپاس بی پایان زنده باشید و برقرار

1. دکتر از ایران رفتن فعلا متاسفانه، این پیام ادمین سایت هست، برای ارتباط با دکتر لطفا :

خار استخوانی (استئوفیت) : علل و درمان آن