بورسیت آرنج ( قوزک آرنج )

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

بورسیت آرنج در بورس olecranon رخ می دهد، یک کیسه نازک و پر از مایع که در نوک استخوان آرنج (قوزک آرنج) قرار دارد.

بورس های زیادی در سراسر بدن قرار دارند که به عنوان بالشتک بین استخوان ها و بافت های نرم مانند پوست عمل می کنند. آنها حاوی مقدار کمی مایع روان کننده هستند که به بافت های نرم اجازه می دهد تا آزادانه روی استخوان زیرین حرکت کنند.

به طور معمول بورس اولکرانون صاف است. اگر تحریک یا ملتهب شود، مایع بیشتری در بورس انباشته می شود و بورسیت ایجاد می شود.

بورسیت آرنج یا بورسیت آرنج

در بورسیت آرنج بورس پر از مایع می شود و باعث درد و محدودیت حرکت می شود.

علت بورسیت آرنج

بورسیت آرنج ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد.

ضربه. یک ضربه محکم به نوک آرنج می تواند باعث شود بورسا مایع اضافی تولید کند و متورم شود.

فشار طولانی مدت. تکیه زدن به نوک آرنج برای مدت طولانی بر روی سطوح سخت، مانند میز، ممکن است باعث تورم بورس شود. به طور معمول، این نوع بورسیت در طی چند ماه ایجاد می شود.

افراد در مشاغل خاص آسیب پذیر هستند، به ویژه لوله کش ها یا تکنسین های گرمایش و تهویه مطبوع که باید روی زانوهای خود در فضاهای تنگ بخزند و به آرنج خود تکیه کنند. برخی از فعالیت های ورزشی نیز ممکن است باعث ایجاد بورسیت اولکرانون شوند، مانند نگه داشتن طولانی در موقعیت پلانک.

عفونت. اگر آسیبی در نوک آرنج باعث شکستگی پوست شود، مانند نیش حشره، خراشیدگی یا سوراخ شدن زخم، ممکن است باکتری به داخل کیسه بورس نفوذ کرده و باعث عفونت شود. بورس عفونی، مایع، قرمزی، تورم و درد تولید می کند. اگر عفونت درمان نشود، مایع ممکن است به چرک تبدیل شود.

گاهی اوقات، کیسه بورس ممکن است بدون آسیب آشکار به پوست عفونی شود.

شرایط پزشکی. شرایط خاصی مانند آرتریت روماتوئید و نقرس با بورسیت آرنج مرتبط هستند.

علائم بورسیت آرنج

تورم. اولین علامت بورسیت آرنج اغلب تورم است. پوست پشت آرنج شل است، به این معنی که ممکن است مقدار کمی ورم بلافاصله قابل مشاهده نباشد.

تورم ناشی از بورسیت آرنج

در بسیاری از موارد، اولین علامت بورسیت، تورم در آرنج است.

درد. با ادامه تورم، بورس شروع به کشیده شدن می کند که باعث درد می شود. درد اغلب با فشار مستقیم روی آرنج یا با خم شدن آرنج بدتر می شود. تورم ممکن است به اندازه ای بزرگ شود که حرکت آرنج را محدود کند.

قرمزی و گرمی در لمس. اگر بورس عفونی شود، پوست قرمز و گرم می شود. اگر عفونت فوراً درمان نشود، ممکن است به سایر قسمت‌های بازو سرایت کند یا وارد جریان خون شود. این می تواند باعث بیماری جدی شود. گاهی اوقات، بورس عفونی خود به خود باز می شود و چرک را تخلیه می کند.

معاینه و آزمایشات دکتر

پس از بحث در مورد علائم و سابقه پزشکی، پزشک بازو و آرنج شما را معاینه خواهد کرد.

اشعه ایکس. پزشک شما ممکن است تصویربرداری با اشعه ایکس را برای جستجوی جسم خارجی یا خار استخوان توصیه کند. خارهای استخوانی اغلب در نوک استخوان آرنج در بیمارانی که موارد مکرر بورسیت آرنج را داشته اند دیده می شود.

تست مایعات. پزشک شما ممکن است نمونه کوچکی از مایع بورس را با سوزن بگیرد تا تشخیص دهد بورسیت ناشی از عفونت یا نقرس است.

اگر پزشک مشکوک باشد که بورسیت به دلیل عفونت است، ممکن است ساکشن (حذف مایع از) بورس را با سوزن توصیه کند. این معمولاً به عنوان یک روش اداری انجام می شود. برداشتن مایعات به تسکین علائم کمک می‌کند و به پزشک شما نمونه‌ای می‌دهد که می‌تواند در آزمایشگاه برای تشخیص وجود باکتری بررسی شود. این همچنین به پزشک شما اجازه می دهد تا بداند که آیا آنتی بیوتیک خاصی برای مبارزه با عفونت لازم است یا خیر.

پزشک ممکن است قبل از شناسایی نوع دقیق عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند. این کار برای جلوگیری از پیشرفت عفونت انجام می شود. آنتی بیوتیکی که پزشک در این مرحله تجویز می کند تعدادی از عفونت های احتمالی را درمان می کند.

اگر بورسیت ناشی از عفونت نباشد، چندین گزینه مدیریتی وجود دارد.

پد آرنج. ممکن است از یک پد آرنج برای محافظت از آرنج شما استفاده شود.

فعالیت تغییر می کند. از فعالیت هایی که باعث فشار مستقیم به آرنج متورم شما می شود خودداری کنید.

داروها. داروهای خوراکی مانند ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهاب ممکن است برای کاهش تورم و تسکین علائم شما استفاده شود.

اگر تورم و درد بعد از 3 تا 6 هفته به این اقدامات پاسخ نداد، پزشک ممکن است برداشتن مایع از بورس و تزریق یک داروی کورتیکواستروئید را به بورس توصیه کند. داروی استروئیدی یک داروی ضد التهابی است که قوی‌تر از دارویی است که می‌توان از طریق خوراکی مصرف کرد. در برخی بیماران، تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین درد و تورم به خوبی عمل می کند. با این حال، برخی از بیماران با تزریق کورتیکواستروئید هیچ علائمی را تسکین نمی دهند.

درمان جراحی بورسیت آرنج

جراحی بورسای عفونی . اگر بورس عفونی شده باشد و با آنتی بیوتیک یا با برداشتن مایع از آرنج بهبود نیابد، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن کل بورس باشد. این جراحی ممکن است با استفاده بیشتر از آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی ترکیب شود. بورس معمولاً به صورت یک بورس غیر ملتهب و به طور معمول در طی یک دوره چند ماهه رشد می کند.

جراحی برای بورس غیر عفونی. اگر بورسیت آرنج نتیجه عفونت نباشد، اگر درمان‌های غیرجراحی مؤثر واقع نشوند، ممکن است جراحی همچنان توصیه شود. در این مورد، جراحی برای برداشتن بورس معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. جراحی هیچ گونه عضله، رباط یا ساختار مفصلی را مختل نمی کند.

بهبود. پزشک پس از انجام عمل، برای محافظت از پوست، یک آتل روی بازوی شما اعمال می کند. در بیشتر موارد، گچ گرفتن یا بی حرکتی طولانی مدت ضروری نیست.

اگرچه فیزیوتراپی پس از جراحی معمولاً مورد نیاز نیست، پزشک تمرینات خاصی را برای بهبود دامنه حرکتی شما توصیه می کند. اینها معمولاً ظرف چند روز پس از جراحی مجاز هستند.

پوست شما باید در عرض 12 تا 16 روز پس از جراحی به خوبی بهبود یابد و پس از 3 تا 4 هفته، پزشک ممکن است به شما اجازه دهد تا به طور کامل از آرنج خود استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب مجدد، ممکن است لازم باشد آرنج شما برای چندین ماه بالشتک یا محافظت شود.

منبع : orthoinfo.aaos.org