آرتریت روماتویید جوانان

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی و آرتروز سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

بررسی اجمالی آرتریت روماتویید جوانان

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان که قبلا به عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان شناخته می شد، شایع ترین نوع آرتریت در کودکان زیر 16 سال است.

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان می تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل مداوم شود. برخی از کودکان ممکن است علائم را تنها برای چند ماه تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر علائم را برای چندین سال دارند.

برخی از انواع آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان می توانند عوارض جدی مانند مشکلات رشد، آسیب مفاصل و التهاب چشم ایجاد کنند. درمان بر کنترل درد و التهاب، بهبود عملکرد و جلوگیری از آسیب تمرکز دارد.

علائم آرتریت روماتویید جوانان

شایع ترین علائم و نشانه های آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان عبارتند از:

درد. در حالی که کودک شما ممکن است از درد مفاصل شکایت نداشته باشد، ممکن است متوجه شوید که او می لنگد – به خصوص اول صبح یا بعد از چرت زدن.

تورم. تورم مفاصل شایع است اما اغلب در مفاصل بزرگتر مانند زانو مشاهده می شود.

سفتی، سختی. ممکن است متوجه شوید که کودک شما بیش از حد معمول دست و پا چلفتی به نظر می رسد، به خصوص در صبح یا بعد از چرت زدن.

تب، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی. در برخی موارد، تب بالا، تورم غدد لنفاوی یا راش روی تنه ممکن است رخ دهد – که معمولاً در عصرها بدتر می شود.

آرتریت روماتویید جوانان-حساسیت پوستی

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان می تواند یک یا چند مفصل را درگیر کند. چندین زیرگروه مختلف از آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان وجود دارد، اما اصلی ترین آنها سیستمیک، الیگوارتیکولار و چند مفصلی هستند. اینکه کودک شما کدام نوع دارد بستگی به علائم، تعداد مفاصل تحت تاثیر قرار گرفته و اینکه آیا تب و بثورات از ویژگی های بارز آن هستند، دارد.

مانند سایر اشکال آرتریت، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان با مواقعی مشخص می شود که علائم شعله ور می شوند و زمان هایی که علائم ممکن است حداقل باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر کودکتان بیش از یک هفته درد، تورم یا سفتی مفاصل داشت – به خصوص اگر تب هم داشته باشد، نزد پزشک ببرید.

علل آرتریت روماتویید جوانان

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سلول ها و بافت های خود حمله می کند. معلوم نیست چرا این اتفاق می افتد، اما به نظر می رسد هر دو وراثت و محیط نقش دارند.

اگر به مقاله “تمرینات آرتریت مچ پا” علاقه دارید کلیک کنید.

عوارض آرتریت روماتویید جوانان

چندین عارضه جدی می تواند ناشی از آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان باشد. اما مراقبت دقیق از وضعیت کودک و مراجعه به مراقبت های پزشکی مناسب می تواند تا حد زیادی خطر این عوارض را کاهش دهد:

مشکلات چشمی برخی از اشکال می توانند باعث التهاب چشم شوند. اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است منجر به آب مروارید، گلوکوم و حتی نابینایی شود.

آرتریت روماتویید جوانان-التهاب چشم

التهاب چشم اغلب بدون علامت رخ می دهد، بنابراین برای کودکان مبتلا به این بیماری مهم است که به طور منظم توسط چشم پزشک معاینه شوند.

مشکلات رشد آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان می تواند در رشد و رشد استخوان کودک شما اختلال ایجاد کند. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان، عمدتاً کورتیکواستروئیدها نیز می توانند رشد را مهار کنند.

تشخیص آرتریت روماتویید جوانان

آرتریت روماتویید جوانان-تشخیص

تشخیص آرتریت روماتویید نوجوانان می تواند دشوار باشد زیرا درد مفاصل می تواند ناشی از انواع مختلفی از مشکلات باشد. هیچ آزمایشی نمی تواند تشخیص را تایید کند، اما آزمایشات می تواند به رد برخی شرایط دیگر که علائم و نشانه های مشابهی را ایجاد می کنند کمک کند.

آزمایشات خون

برخی از رایج ترین آزمایشات خون برای موارد مشکوک عبارتند از:

سرعت رسوب گلبول قرمز. سرعت ته نشینی سرعتی است که گلبول های قرمز خون شما در انتهای یک لوله خون قرار می گیرند. افزایش نرخ می تواند نشان دهنده التهاب باشد. اندازه گیری ESR در درجه اول برای تعیین درجه التهاب استفاده می شود.

آنتی بادی ضد هسته ای. آنتی بادی های ضد هسته ای پروتئین هایی هستند که معمولاً توسط سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی خاص از جمله آرتریت تولید می شوند. آنها نشانگری برای افزایش احتمال التهاب چشم هستند.

فاکتور روماتوئید. این آنتی بادی گاهی اوقات در خون کودکان مبتلا به آرتریت روماتویید جوانان یافت می شود و ممکن است به این معنی باشد که خطر آسیب ناشی از آرتریت بیشتر است.

پپتید سیترولین دار حلقوی.CCP. مانند فاکتور روماتوئید، CCP آنتی بادی دیگری است که ممکن است در خون کودکان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان یافت شود و ممکن است نشان دهنده خطر بالاتر آسیب باشد.

در بسیاری از کودکان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانی، هیچ اختلال قابل توجهی در این آزمایشات خون یافت نمی شود.

اسکن تصویربرداری

اشعه ایکس یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ممکن است برای حذف سایر شرایط مانند شکستگی، تومور، عفونت یا نقص مادرزادی گرفته شود.

همچنین ممکن است هر از گاهی پس از تشخیص برای نظارت بر رشد استخوان و تشخیص آسیب مفصلی از تصویربرداری استفاده شود.

اگر به مقاله”آرتریت واکنشی چیست؟” علاقه دارید کلیک کنید.

درمان آرتریت روماتویید جوانان

درمان آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان بر کمک به کودک شما برای حفظ سطح طبیعی فعالیت فیزیکی و اجتماعی متمرکز است. برای انجام این کار، پزشکان ممکن است از ترکیبی از استراتژی‌ها برای تسکین درد و تورم، حفظ حرکت و قدرت کامل و جلوگیری از عوارض استفاده کنند.

داروها

داروهای مورد استفاده برای کمک به کودکان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان برای کاهش درد، بهبود عملکرد و به حداقل رساندن آسیب احتمالی مفاصل انتخاب می شوند.

داروهای معمولی عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری

کورتیکواستروئیدها

این داروها می توانند با رشد طبیعی تداخل داشته باشند و حساسیت به عفونت را افزایش دهند، بنابراین به طور کلی باید در کوتاه ترین مدت ممکن استفاده شوند.

درمان ها ی دیگر آرتریت روماتویید جوانان

پزشک شما ممکن است توصیه کند که کودک شما با یک فیزیوتراپیست برای کمک به انعطاف پذیری مفاصل و حفظ دامنه حرکتی و توان عضلانی کار کند.

یک فیزیوتراپیست ممکن است توصیه های بیشتری در مورد بهترین تجهیزات ورزشی و حفاظتی برای کودک شما ارائه دهد. و توصیه کند که کودک شما از تکیه گاه یا آتل برای کمک به محافظت از مفاصل و حفظ آنها در موقعیت عملکردی خوب استفاده کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

مراقبان می توانند به کودکان کمک کنند تا تکنیک های خودمراقبتی را یاد بگیرند که به محدود کردن اثرات آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان کمک می کند. تکنیک ها عبارتند از:

ورزش منظم. ورزش مهم است زیرا هم قدرت عضلانی و هم انعطاف پذیری مفاصل را افزایش می دهد. شنا یک انتخاب عالی است زیرا کمترین استرس را روی مفاصل وارد می کند.

اعمال سرما یا گرما. سفتی بر بسیاری از کودکان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان، به ویژه در هنگام صبح تأثیر می گذارد. برخی از کودکان به خوبی به بسته های سرد واکنش نشان می دهند، به ویژه پس از فعالیت. با این حال، بیشتر کودکان گرما را ترجیح می دهند، مانند کیسه آب گرم یا حمام یا دوش آب گرم، به خصوص در صبح.

خوب غذا خوردن برخی از کودکان مبتلا به آرتریت اشتهای ضعیفی دارند. برخی دیگر ممکن است به دلیل مصرف داروها یا عدم فعالیت بدنی اضافه وزن پیدا کنند. یک رژیم غذایی سالم می تواند به حفظ وزن مناسب کمک کند.

کلسیم کافی در رژیم غذایی مهم است زیرا کودکان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در معرض خطر ابتلا به استخوان های ضعیف به دلیل بیماری، استفاده از کورتیکواستروئیدها و کاهش فعالیت بدنی و تحمل وزن هستند.

تعامل و حمایت والدین

آرتریت روماتویید جوانان-حمایت

اعضای خانواده می توانند نقش مهمی در کمک به کودکان برای مقابله با شرایط خود ایفا کنند. به عنوان والدین، انجام موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تا جایی که امکان دارد با فرزند خود مانند سایر فرزندان خانواده خود رفتار کنید.

به کودک خود اجازه دهید تا عصبانیت خود را در مورد ابتلا به آرتریت روماتویید جوانان ابراز کند. توضیح دهید که این بیماری ناشی از کاری نیست که او انجام داده است.

با در نظر گرفتن توصیه های پزشک و فیزیوتراپ کودک، کودک خود را به شرکت در فعالیت های بدنی تشویق کنید.

وضعیت فرزندتان و مسائل مربوط به آن را با معلمان و مدیران مدرسه او در میان بگذارید.

………………………………………

مقاله آرتریت روماتویید نوجوانان>>mayoclinic