انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای ( تریگر فینگر)

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

انگشت ماشه ای چیست؟

انگشت ماشه ای نوعی بیماری دردناک است که باعث می شود انگشتان یا انگشت شست شما هنگام خم شدن دست بگیرد یا قفل کند. این می تواند همزمان هر انگشت یا بیش از یک انگشت را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می توانید آن را در هر دو دست داشته باشید. ممکن است آن را بنام استنوزین تنوزینوویت بشنوید. وقتی روی انگشت شست شما تأثیر می گذارد ، انگشت شست ماشه ای نامیده می شود.

انگشت ماشه ای

علائم انگشت ماشه ای

ممکن است متوجه شوید:

• هنگامی که انگشت خود را خم می کنید یا صاف می کنید ، به یک صدای کلیک یا ضربه محکم و ناگهانی برخورد می کنید. وقتی انگشت شما ساکن است ، بدتر است و با حرکت دادن آن ، بهتر می شود.
  • سفتی در انگشت ، به ویژه صبح ها
  • درد یا برجستگی در پایه انگشت یا انگشت شست. پزشک شما این را گره می نامد.
  • هنگام حرکت انگشت خود، صدای یک کلیک یا ترکیدن میدهد
  • انگشت قفل شده ای که نمی توانید آن را صاف کنید

علائم اغلب خفیف شروع می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. این اتفاق بیشتر پس از یک دوره استفاده سنگین از دست رخ می دهد تا بعد از آسیب.

این بیماری اغلب در این مواقع بدتر می شود:

• در صبح
  • وقتی چیزی را محکم بگیرید
  • وقتی می خواهید انگشت خود را صاف کنید

دلایل ماشه ای بودن  انگشت

بیشتر اوقات ، ناشی از یک حرکت مکرر یا استفاده اجباری از انگشت یا شست است. همچنین ممکن است وقتی تاندون ها – نوارهای بافتی سخت که عضلات و استخوان های انگشت یا انگشت شست را به هم متصل می کنند، ملتهب میشوند اتفاق بیفتد. با هم ، آنها و عضلات دست و بازوها خم می شوند و انگشتان دست و شست را صاف می کنند.

یک تاندون به لطف سینوویوم ، غشایی که مفاصل را احاطه کرده و آنها را روان می کند ، معمولاً به راحتی از طریق بافتی که آن را پوشانده است (که غلاف نامیده می شود) می لغزد. گاهی اوقات ، یک تاندون ملتهب و متورم می شود. تحریک طولانی مدت غلاف تاندون می تواند منجر به زخم شدن و ضخیم شدن شود که بر حرکت تاندون تأثیر میگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد ، با خم شدن انگشت یا انگشت شست شما تاندون ملتهب ، از طریق یک غلاف باریک کشیده میشود و باعث می شود آن ضربه محکم و ناگهانی پیدا کند.

عوامل خطر انگشت ماشه  ای

مواردی که احتمال ابتلا به انگشت ماشه ای را در شما بیشتر می کند شامل موارد زیر است:

• سن. معمولاً در سنین 40 تا 60 سالگی نشان داده می شود.
  • جنسیت. این در زنان بیشتر از مردان است.
  • شرایط سلامتی. دیابت ، نقرس و آرتریت روماتوئید می تواند منجر به انگشت ماشه ای شود.
  • شغل. این در بین کشاورزان ، کارگران صنعتی ، موسیقی دانان و هر کسی که حرکات انگشت و انگشت شست را تکرار می کند معمول است.
  • جراحی برای سندرم تونل کارپ. این در 6 ماه اول پس از عمل شایع است.

تشخیص انگشت ماشه ای

برای تشخیص انگشت ماشه هیچگونه اشعه ایکس یا آزمایش آزمایشگاهی وجود ندارد. پزشک معاینه فیزیکی دست و انگشتان شما را انجام می دهد و آنها در مورد علائم شما سوال می کنند.

درمان انگشت ماشه ای

درمان بستگی به شدت علائم شما دارد. بیشتر اوقات ، با این موارد شروع خواهید کرد:

• استراحت. سعی کنید انگشت یا انگشت شست را حرکت ندهید. ممکن است لازم باشد از فعالیتی که باعث ایجاد مشکل می شود
  • فاصله بگیرید. اگر نمی توانید مانع انجام کار کردن شوید، ممکن است دستکش های پددار  را امتحان کنید.
  • آتل. پزشک می تواند یکی از مواردی را ارائه دهد که انگشت شما را بی حرکت نگه دارد.
  • تمرینات کششی. این حرکت های آرام ممکن است سفتی را کاهش داده و دامنه حرکت را بهبود بخشد.
  • NSAID ها پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه را برای مقابله با التهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن پیشنهاد کند.
  • تزریق استروئید. آنها ممکن است یک دوز استروئیدی به غلاف تاندون وارد کنند. این می تواند علائم شما را برای مدت یک سال یا بیشتر دور نگه دارد ، اما برای نتیجه گیری می توانید دو دوز شلیک کنید.

عمل جراحی

اگر علائم شدیدی دارید یا سایر درمان ها موثر نیستند ، پزشک ممکن است جراحی را به شما پیشنهاد دهد. دو نوع جراحی  وجود دارد:

• آزاد شدن از راه پوست (زیر پوستی). پزشک کف دست شما را بی حس کرده و سوزنی را در ناحیه اطراف تاندون آسیب دیده وارد می کند. آنها سوزن و انگشت شما را حرکت می دهند تا تاندون شل شود و به راحتی کار کند. این معمولاً در مطب پزشک اتفاق می افتد. آنها ممکن است از سونوگرافی استفاده کنند تا ببینند نوک سوزن کجاست. این به شما کمک می کند تا آسیبی به تاندون یا اعصاب نزدیک شما وارد نشود.
  • جراحی تنولیز یا جراحی ازاد کردن انگشت ماشه ای. پزشک در انگشت یک برش کوچک ایجاد می کند و غلاف اطراف تاندون را باز می کند. این اتفاق معمولاً در اتاق عمل اتفاق می افتد.

بهبودی جراحی

مدت زمان بهتر شدن به شرایط شما بستگی دارد. انتخاب روش درمانی نیز بر بهبودی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد 6 هفته آتل بپوشید. اما بیشتر بیماران مبتلا به انگشت ماشه ای طی چند هفته با استراحت انگشت و استفاده از داروهای ضد التهاب بهبود می یابند.

شما باید بتوانید انگشت خود را درست پس از جراحی حرکت دهید. بالا بردن دست خود به بالای قلب می تواند تورم و درد را تسکین دهد. بهبودی کامل ممکن است چند هفته طول بکشد ، اما تورم و سفتی ممکن است به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد.

اگر انگشت شما قبل از جراحی بسیار سفت بود ، پزشک احتمالاً فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد می دهد تا تمریناتی را برای شل شدن آن به شما آموزش دهد.

عوارض جراحی انگشت ماشه ای

هر روش جراحی خطرات خاصی دارد. جراحی انگشت ماشه ای ممکن است منجر به عوارضی مانند:

• عفونت انگشت ماشه ای
  • سفتی یا درد انگشت
  • زخم و حساسیت
  • آسیب عصبی
  • تاندون در موقعیت اشتباه (ریسمان کردن)
  • درد و تورم در دست (سندرم درد منطقه ای پیچیده یا CRPS). این معمولاً طی چند ماه از بین می رود.

منبع انگشت ماشه ای : webmd.com