تنگی کانال نخاعی و راه درمان

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

تنگی کانال نخاعی ، باریک شدن دردناک فضاهای ستون فقرات کمری است. اگر این بیماری برای شما تشخیص داده شده باشد، ممکن است انتظار داشته و امیدوار باشید که پس از مدتی از بین برود. ممکن است در حال انجام تمرینات باشید بدون اینکه بدانید آیا تمرینات را به طور صحیح اجرا میکنید و یا به اندازه کافی آن ها را انجام می دهید. در نهایت، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید برای رفع مشکل جراحی انجام دهید یا خیر. این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که اگر تنگی نخاع کمری دارید، چه کاری را باید انجام دهید. همچنین برخی از راه‌های غیرجراحی برای تسکین درد و تقویت ستون فقرات را بررسی می‌کند.

نحوه زندگی با تنگی کانال نخاعی ( تنگی کانال نخاعی و راه درمان )

اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، احتمالاً پزشک شما در مورد کارهایی صحبت کرده است که می‌توانید برای تسکین درد کمر و پا و آسان‌تر کردن راه رفتن انجام دهید.

یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای بهبود دامنه حرکتی  و قدرت به شما آموزش دهد. آنها همچنین می توانند به شما نشان دهند که چگونه وضعیت خود را تغییر دهید تا علائم خود را کاهش دهید. ممکن است در حال حاضر برخی از این تمرینات را امتحان کنید.

با این حال، یادگیری کارهایی که نباید انجام دهید اغلب به اندازه یادگیری کارهایی که باید انجام دهید مهم است.

دیگر منتظر نمانید تا علائم شما از بین برود

شما ممکن است منتظر و امیدوار باشید که علائم شما از بین برود. اما تنگی ستون فقرات کمری با بسیاری از علل دیگر کمردرد متفاوت است. این یک وضعیت پیشرونده است که اگر کاری انجام ندهید اغلب بدتر می شود. پیشرو به این معنی نیست که هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. ورزش می تواند به شما کمک کند آزادانه تر حرکت کنید. همچنین می تواند درد کمر و پا را کاهش دهد. کار برای بهبود قدرت و دامنه حرکتی می تواند به شما کمک کند با درد کمتری بهتر راه بروید. ایفای نقش فعال در مراقبت از خود یکی از بهترین راه ها برای مدیریت شرایط شما است.

فقط به تنهایی التهاب را درمان نکنید ( تنگی کانال نخاعی و راه درمان )

تنگی کانال نخاعی در اثر باریک شدن فضاهای ستون فقرات کمری شما ایجاد می شود. این باریک شدن می تواند اعصابی را که در پاهای شما حرکت می کنند تحریک کند. علائم معمولاً هنگام راه رفتن بدتر می شوند. آنها اغلب با نشستن یا خم شدن به جلو بهتر می شوند.

با این وضعیت، اعصاب ستون فقرات شما می توانند ملتهب و تحریک شوند. مصرف داروهای ضدالتهابی می تواند تسکین کوتاه مدتی برای شما به همراه داشته باشد.

تکیه بر داروهای ضد التهابی می تواند علائم را بدتر کند. در دراز مدت، داروهای ضد التهابی ممکن است توانایی شما را برای حرکت محدود کنند. برای تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب بیشتر به درمان های دیگری نیاز خواهید داشت.

برای درمان بیماری خود، باید نحوه حرکت ستون فقرات (بیومکانیک) خود را تغییر دهید .

فقط به تنهایی حرکات کششی انجام ندهید

در گذشته بسیاری از متخصصان فقط تمرینات کششی را برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی تجویز می کردند. تمرینات کششی ستون فقرات را به جلو خم می کند. خم شدن به جلو باعث افزایش قطر کانال نخاعی شما می شود. ایجاد فضای بیشتر در کانال نخاعی فشار را بر روی اعصاب ستون فقرات شما کاهش می دهد.

امروزه استفاده از تمریناتی که به شما امکان می دهد به عقب خم شوید نیز رایج تر است. یکی از این حرکات، اکستنشن ثابت ایستاده کمری نامیده می‌شود. این تمرین به آرامی بر دیسک‌های ستون فقرات شما فشار می‌آورد و آنها را از کانال نخاعی و اعصاب شما دور می‌کند تا فضای بیشتری به آن‌ها بدهد.

با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید تا دریابید که آیا تمرینات اکستنشن ستون فقرات ممکن است به شما کمک کند یا خیر. آنها می توانند به شما نشان دهند که چگونه این تمرینات را با خیال راحت انجام دهید.

تنگی کانال نخاعی و راه درمان

جراحی تنها گزینه درمان و رفع علائم نیست ( تنگی کانال نخاعی و راه درمان )

ممکن است پزشک با شما در مورد گزینه های درمانی صحبت کرده باشد. ممکن است درباره جراحی ستون فقرات به نام لامینکتومی کمری صحبت کرده باشید.

اما برای برخی افراد، درمان غیرتهاجمی و جراحی نتایج طولانی مدت مشابهی برای تنگی کانال نخاعی کمری دارند. برای مثال، برای برخی افراد، تزریق استروئید اپیدورال، که در آن دارو به ستون فقرات شما تزریق می‌شود، می‌تواند یک گزینه درمانی خوب باشد. یک بررسی در سال 2017 منتشر شده در مجله بین المللی جراحی تایید کرد که جراحی و رویکردهای غیرجراحی، مانند فیزیوتراپی، می توانند موثر باشند. جراحی می‌تواند گزینه‌ای ترسناک به نظر برسد، اما ممکن است در برخی شرایط بهترین گزینه باشد. درمان مناسب برای شما به عوامل زیادی بستگی دارد – شدت تنگی ستون فقرات شما، سطح و تعداد سطوح ستون فقرات شما تحت تاثیر قرار گرفته است، سن شما، سلامت کلی شما، و اینکه آیا برای شرکت در توانبخشی بعد از عمل آماده هستید یا خیر.

منبع : www.verywellhealth.com

2 دیدگاه دربارهٔ «تنگی کانال نخاعی و راه درمان»

1. ناشناس

خیلی ممنون ازاقای دکتری با توضیحات خوب شان انشا الله موفق باشند