آنچه درباره پا درد باید بدانید

آنچه درباره پا درد باید بدانید (علائم، علت و درمان)

آنچه درباره پا درد باید بدانید

عوامل زیادی برای درد پا میتواند دخالت داشته باشد، به طور مثال :

• رگ های خونی
  • اعصاب
  • ماهیچه ها
  • مفاصل
  • بافت های نرم
  • استخوان ها

در بیشتر موارد دوره درمان بستگی به علت درد دارد. افراد اغلب می توانند مشکل خود را در خانه برطرف کنند، اما اگر درد ناگهانی، شدید یا مداوم باشد، یا اگر علائم دیگری وجود داشته باشد، ممکن است مراقبت های پزشکی بیشتری ضروری باشد.

درد علت علائم و درمان.jpg بین متن

در اینجا به بررسی برخی از علل رایج درد پا و درمان آن می پردازد.

• علل درد پا می تواند عضلانی-اسکلتی، عصبی یا عروقی باشد.
  • شکستگی و استرس می تواند در اثر ورزش های مکرر مانند دو ایجاد شود.
  • پا درد گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل عروقی جدی باشد و گاهی مواقع می تواند آسیب جدی وارد کند و نیاز به مداخله پزشک داشته باشد.
  • افراد می توانند انواع مختلفی از دردها را در خانه درمان کنند، اما درد شدید یا مداوم می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری باشد.

پزشکان بیشتر درد پا را به عنوان عصب‌شناسی، اسکلتی عضلانی یا عروقی طبقه‌بندی می‌کنند که می‌توانند همپوشانی داشته باشند.

درد عصبی (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

سندرم پای بی قرار را در نظر بگیرید، که در آن پاها به طور غیرقابل کنترلی تکان می‌خورند، علت آن آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک است. حالت عصبی حتی در هنگام استراحت ممکن است وجود داشته باشد.

درد عضلانی اسکلتی (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

نمونه‌هایی از دردهای اسکلتی عضلانی عبارتند از: صدای ترکیدن یا ترک خوردن در زانو یا آرتریت وضعیتی که مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، آسیب به تاندون یا رباط عضلانی در هنگام زمین خوردن باعث درد اسکلتی عضلانی می شود. گرفتگی عضلات و شکستگی های استرسی نیز از مسائل اسکلتی عضلانی هستند.

درد عروقی(آنچه درباره پا درد باید بدانید)

• علل درد عروقی عبارتند از:
  • بیماری شریان محیطی
  • ترومبوز ورید عمقی
  • رگهای واریسی
  • اگزمای واریسی، تغییر رنگ پوست با درد همراه است

گرفتگی پا(آنچه درباره پا درد باید بدانید)

گرفتگی پا دوره های گذرا دارند. یعنی درد مداوم نیست و می تواند تنها چند دقیقه طول بکشد. عضله – معمولاً ساق پا در پشت ساق پا سفت می شود و دچار اسپاسم می گردد. گرفتگی عضلات پا در شب در افراد مسن شیوع بالایی دارد.

بیماری شریان محیطی (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

بسیاری از افراد مبتلا بدون علامت هستند. با این حال، درد یا گرفتگی دردناک در ساق پا به طور مداوم پس از پیاده‌روی رخ می‌دهد، اما اغلب در هنگام استراحت درد کم می‌شود و از بین میرود. این درد در بیشتر موارد باعث میشود تا فرد هنگام راه رفتن دچار لنگیدن شود، و این باعث می شود خون رسانی به عضلات پا محدود شود. در نتیجه کمبود اکسیژن و مواد مغذی باعث درد می شود.

آسیب های ورزشی

لنگیدن شامل موارد زیر میشود:

• درد عضلانی مانند گرفتگی در حین ورزش یا فعالیت
  • درد در باسن، ران، ساق پا و پا
  • درد هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی یعنی لخته شدن خون در وریدهای عمقی پا. به عنوان مثال، می تواند پس از گذراندن مدت طولانی در یک پرواز طولانی مدت ظاهر شود. مشکلات عروقی می تواند جدی باشد. می توانند بدون علائم ظاهر شوند. افرادی که سبک زندگی یا سابقه پزشکی آنها را مستعد مشکلات عروقی در پا می کند باید از علائم احتمالی آگاه باشند. علائم عبارتند از تورم و احساس داغ و دردناک در یک طرف پا. این احساس ممکن است فقط هنگام راه رفتن یا ایستادن ایجاد شود. لخته ممکن است خود به خود حل شود، اما اگر فرد دچار سرگیجه و تنگی نفس ناگهانی شود، یا اگر خون سرفه کند، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند. اینها می تواند نشانه هایی باشد که به آمبولی ریه یا لخته خون در ریه تبدیل شده است.

شکستگی ها و شکستگی های استرسی(آنچه درباره پا درد باید بدانید)

فشار زیاد، مانند زمین خوردن، می تواند منجر به شکستگی شود. برخی از شکستگی ها با کبودی شدید، تورم و تغییر شکل به راحتی قابل مشاهده هستند. اینها معمولاً مراقبت های پزشکی فوری دریافت می کنند. شکستگی‌های استرسی شکستگی‌های کوچکی هستند که می‌توانند ناشی از استرس‌های تکراری در طول ورزش باشند، اغلب زمانی که شدت فعالیت خیلی سریع افزایش می‌یابد، مانند ورزش‌های شدید مانند دویدن. درد ممکن است در طول هر جلسه تمرین زودتر شروع شود و در نهایت همیشه وجود داشته باشد و تداوم یابد.

تاندونیت آشیل(آنچه درباره پا درد باید بدانید)

تاندونیت آشیل یک بیماری شایع است که در آن تاندون بزرگی که از پشت ساق پا می گذرد، تحریک و ملتهب می شود.

فشار همسترینگ (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

ترومای حاد می تواند منجر به رگ به رگ شدن و کشیدگی شود. پیچ خوردگی به کشش یا پارگی رباط اشاره دارد.

کشیدگی یا آسیب همسترینگ در ورزشکاران بسیار شایع است و می تواند منجر به درد حاد در پشت عضله ران شود که معمولاً به دلیل پارگی جزئی است.

رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولاً به دلیل تمرین انعطاف پذیری ناکافی، کشش بیش از حد، یا گرم نکردن بدن قبل از فعالیت ایجاد می شود. ادامه ورزش در حین آسیب دیدگی خطر را افزایش می دهد.

درد عصب سیاتیک

سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی بر عصب، اغلب در ستون فقرات، فشار وارد می‌کند و منجر به دردهایی می‌شود که از ساق پا از لگن به پا می‌رسد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصب در اسپاسم عضلانی یا فتق دیسک “فشرده” شود. اثرات درازمدت شامل فشار بر سایر اعضای بدن میشود  به عنوان مثال تغییر راه رفتن – نحوه راه رفتن فرد تغییر میکند- برای جبران درد است.

نحوه درمان (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

افراد می توانند بسیاری از موارد پا درد را در خانه بدون مداخله پزشکی برطرف کنند.

خود درمانی گرفتگی عضلات

اگر درد پا علت جدی نداشته باشد میتواند در خانه درمان شود. داروهای تسکین درد باعث بهبود گرفتگی عضلات پا نمی شود، زیرا به طور ناگهانی شروع می شود، اما کشش و ماساژ عضله ممکن است کمک کند. برای تسکین درد هنگام بروز گرفتگی، فرد می تواند انگشت پا را نگه داشته و در حالی که پا را صاف می کند، آن را به سمت بدن بکشد. آنها همچنین می توانند با پاشنه پا راه بروند تا زمانی که گرفتگی از بین برود.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، فرد باید:

• همیشه قبل و بعد از ورزش گرم کنید.
  • با نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در روز از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • به طور مرتب پاها را کشش و ماساژ دهید.

درمان آسیب های ورزشی (آنچه درباره پا درد باید بدانید)

محافظت: فرد باید سعی کند با محدود کردن حرکت به مدت 1 تا 3 روز از ناحیه آسیب دیده محافظت کند.

بالا بردن: افراد باید پا را بالاتر از قلب قرار دهند.

از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کنید: درمان التهاب با این داروها ممکن است بر بهبود بافت طولانی مدت تأثیر منفی بگذارد.

فشرده سازی: با استفاده از نوار چسب یا بانداژ به ناحیه آسیب دیده فشار وارد کنید.

آموزش: فیزیوتراپیست ها باید به افراد آموزش دهند.

ورزش: فرد باید ورزش کند و نواحی آسیب دیده از اختلالات اسکلتی عضلانی را حرکت دهد. ورزش به بازیابی تحرک و قدرت در اوایل پس از آسیب کمک می کند.

عروق سازی: تمرینات هوازی باید چند روز پس از آسیب شروع شود تا انگیزه افزایش یابد و جریان خون در ساختارهای آسیب دیده افزایش یابد.

داروهایی مانند استامینوفن می توانند به کاهش برخی از دردها کمک کنند، اما اگر درد بیش از 72 ساعت ادامه داشت، فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی متخصص باشد.

در ادامه ،  پزشکان توصیه می کنند:

• اجتناب یا ترک سیگار
  • کاهش وزن اضافی
  • کنترل سطح قند خون، کلسترول و لیپیدها
  • کنترل فشار خون
  • ورزش کردن و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل
  • کاهش استرس در صورت امکان

به طور خلاصه پا درد دلایل مختلفی دارد و علائم اغلب با هم همپوشانی دارند. اگر ادامه یابد، بدتر شود یا زندگی را دشوار کند، فرد باید با پزشک تماس بگیرد و تحت درمان قرار بگیرد. و یا به راحتی اگر زود تشخیص داده شود در خانه با کشش، ماساژ، و هیدراته ماندن درمان شود. یک استراتژی تشخیص افتراقی می تواند به رد علل نامناسب، محدود کردن احتمالات و ارائه مداخله به موقع کمک کند.

منبع : www.medicalnewstoday.com

آنچه درباره پا درد باید بدانید (علائم، علت و درمان)