درد شست پا

درد در انگشت شست پا می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود یا به مرور زمان ایجاد شود. بسیاری از بیماری‌های رایج می‌توانند باعث درد شدید شوند، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که به مراقبت‌های تخصصی نیاز دارد.

بسته به علت درد، ممکن است با درمان خانگی تسکین پیدا کنید. در برخی موارد، مراقبت های پزشکی، تغییر در شیوه زندگی یا استراحت طولانی ممکن است ضروری باشد.

در صورت درد شدید، از دست دادن حس، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درد شدید در انگشت شست پا

اگر در انگشت شست پا درد دارید، احتمالاً مشتاق هستید که علت آن را بفهمید تا بتوانید تسکین پیدا کنید. ضروری است که علت اصلی درد انگشتان پای خود را بدانید تا بتوانید اقدامات مناسب برای بهبودی انجام دهید.

مفصل متاتارسوفالانژیال (MTP) پایه شست پا را به سر اولین استخوان بالای پای شما متصل می کند. همچنین به دو استخوان ریز زیر این استخوان متصل می شود.

آسیب های این مفصل می تواند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند و فعالیت های ساده را دشوار کند. حرکات و اعمال تحمل وزن اغلب بیشترین استرس را ایجاد می کنند.

مهم است که هر زمان که درد جدیدی داشتید با پزشک تماس بگیرید، اما دانستن منابع احتمالی درد می‌تواند به شما کمک کند قبل از قرار ملاقات پزشکی خود، چگونه این بیماری را مدیریت کنید.

علل شایع درد شصت پا

شست پا 1

درد در انگشت شست پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از آنها ناشی از صدمات، شرایط پزشکی سیستمیک یا فشار مکرر در طول زمان هستند. اغلب، تسکین درد انگشت پا در خانه امکان پذیر است. با این حال، برای برخی دلایل، تماس با پزشک مهم است.

برآمدگی استخوان شست پا(بونیون)

اصطلاح پزشکی برای برآمدگی “هالوکس والگوس” است. این یک تغییر شکل انگشت پا است که زمانی رخ می دهد که مفصل انگشت شست پا به سمت انگشت دوم زاویه پیدا کند. یک برجستگی استخوانی و چنگالی در کنار پای شما در زیر مفصل انگشت پا ایجاد می‌شود که دلیل آن ناهماهنگی است.

بونیون ها باعث درد، سوزش و تورم در پایه و کنار مفصل انگشت پا می شوند. ممکن است پینه و پوست ضخیم زیر انگشت اول و دوم شما ایجاد شود.

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد بونیون شوند، مانند آرتریت، ایستادن طولانی مدت و کفش هایی که به درستی اندازه نیستن. ساختار استخوان ژنتیکی پا نیز می تواند نقش داشته باشد، به خصوص اگر کف پای صافی دارید.

می‌توانید از پدهای مخصوص برای کفش‌ها استفاده کنید تا حمایت و بالشتک را ایجاد کنید. استفاده از آتل انگشتان پا در شب می تواند به تنظیم مجدد انگشتان پا کمک کند. پزشک ممکن است از بالشتک و چسب برای حرکت دادن پای شما در راستای کاهش فشار استفاده کند.

برای کاهش درد، می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید. گزینه های طبیعی ضد التهابی شامل زنجبیل، روغن ماهی و زردچوبه است.

ناخن فرو رفته

ناخن های فرورفته به احتمال زیاد انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها زمانی رخ می دهند که لبه ها یا گوشه های ناخن پا به داخل پوست کنار ناخن شما رشد کند. این باعث درد، تورم و حساسیت می شود، به خصوص زمانی که به انگشت پا فشار می آورید.

ناخن های فرورفته دلایل زیادی دارند، از جمله:

• کوتاه کردن نامناسب ناخن
  • صدمات
  • فشار از کفش

فعالیت‌هایی که باعث می‌شوند برای مدت طولانی به پاهایتان فشار بیاورید، مانند باله و فوتبال، می‌توانند رشد ناخن‌های پا را بیشتر کنند.

برخی از افراد از نظر ژنتیکی ناخن های فرورفته دارند، مانند افرادی که ناخن های پا نامنظم و خمیده دارند.

برای جلوگیری از رشد ناخن های پا، ناخن های پای خود را صاف کوتاه کنید تا از انحراف آن ها به داخل پوست جلوگیری کنید. در صورت بروز علائم عفونت، سریعا به پزشک مراجعه کنید مانند:

• چرک
  • گرما
  • سرخی

درمان‌های خانگی برای ناخن‌های فرورفته شامل خیس کردن پاها در آب گرم روزانه چند بار است. از یک تکه پنبه آغشته به روغن زیتون استفاده کنید تا پوست را به آرامی از ناخن پا دور کنید.

مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز می‌توانند کمک کنند. برای جلوگیری از عفونت می توانید از کرم های استروئیدی موضعی یا آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

انگشت شست فوتبالیست ها یا انگشت چمنی (turf toe)

انگشت شست فوتبالیست یک رگ به رگ شدن است که بر بافت نرم و رباط های پایه مفصل شست پا تاثیر می گذارد.

این پیچ خوردگی باعث تورم، تغییر رنگ و درد شدید می شود. این ممکن است تحرک شما را محدود کند.

این اغلب نتیجه فشار بیش از حد به انگشت پا در هنگام خم کردن پا است. این ممکن است به دلیل نیروی مستقیم یا آسیب مکرر باشد که به آرامی در طول زمان ایجاد می شود.

انگشت چمنی معمولاً از فعالیت‌های ورزشی که شامل خم کردن پا است، زمانی که شست پا بیش از حد کشیده است، ایجاد می‌شود. این اتفاق زمانی می افتد که پاشنه پا بالا می آید و فشار قابل توجهی روی جلوی پا وارد می شود.

پزشکان ممکن است انگشت چمن پا را با داروهای NSAID یا تزریق کورتیکواستروئید درمان کنند تا به مدیریت درد و التهاب کمک کنند. همچنین ممکن است برای افزایش قدرت و تحرک به شما حرکات کششی بدهند یا شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهند.

درمان کمک های اولیه برای انگشتان چمن جزئی پروتکل (استراحت، یخ، فشرده سازی، ارتفاع)است:

• استراحت. تا حد امکان به پای خود استراحت دهید.
  • یخ. چند بار در روز انگشت پا را یخ بزنید.
  • فشرده سازی. انگشت پای آسیب دیده را بچسبانید، از بالشتک های کفش استفاده کنید یا از بانداژ فشاری استفاده کنید.
  • بالا بردن. هنگام استراحت، پایی را که تحت تأثیر شست پا قرار گرفته است، به گونه ای نگه دارید که پا بالاتر از قلب قرار بگیرد.

ممکن است در موارد جدی تر انگشت چمنی نیاز به استفاده از عصا داشته باشید. در شدیدترین موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

ممکن است برای رفع موارد زیر به جراحی نیاز باشد:

• پاره شدن
  • شکست، شکستگی
  • بی ثباتی مفصل
  • آسیب غضروف

آرتروز

آرتریت تخریب غضروفی است که استخوان ها و مفاصل را تحت فشار قرار می دهد. معمولا شست پا را درگیر می کند، وضعیتی که به نام التهاب شدید شناخته می شود.

علائم شامل درد، تورم و سفتی، به ویژه هنگام راه رفتن یا ایستادن است.

آرتروز انگشت پا می تواند به مرور زمان به دلیل تراز ضعیف پا و همچنین ساییدگی و پارگی کلی غضروف ایجاد شود. به گفته کالج آمریکایی جراحان پا و مچ پا، افرادی که دارای قوس های افتاده یا مچ پاهای پرانتزی هستند، ممکن است به ویژه در معرض ابتلا به التهاب شدید باشند.

ممکن است بتوانید با پوشیدن کفش هایی با کفی سفت یا کفش هایی که در مفصل شست پا خم می شوند، درد و التهاب را کاهش دهید.

فیزیوتراپی یا کشش نیز ممکن است مفید باشد. در موارد شدید آرتریت، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

شست پا 3

سزاموئیدیت

سزاموئیدیت یک بیماری التهابی پا است که دو استخوان ریز زیر مفصل شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

این ها به عنوان سزاموئید شناخته می شوند که استخوان هایی هستند که در تاندون ها جاسازی شده اند. تاندون‌ها و بافت‌های اطراف نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و صاف کردن یا خم کردن انگشت پا را دشوار می‌کنند.

سزاموئیدیت ناشی از ضربه حاد یا استفاده بیش از حد است. باعث درد مبهم زیر مفصل شست پا می شود که می آید و می رود. همچنین باعث التهاب و احتمالاً کبودی می شود.

پوشیدن تکیه گاه هایی که انگشت آسیب دیده را به سمت پایین خم می کند ممکن است کمک کند. وسایل ارتز یا بالشتک های کفش نیز ممکن است کمک کنند. در صورت نیاز به بی حرکتی کامل، عصا یا گچ پیاده روی می تواند فشار را کاهش دهد.

نقرس

نقرس یک بیماری متابولیک است که معمولاً مفصل شست پا را تحت تأثیر قرار می دهد. اصطلاح پزشکی برای نقرس در مفصل MTP   podagraاست.

نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع اسید اوریک در خون ایجاد می شود که متبلور شده و در مفاصل تجمع می یابد.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این می تواند به دلیل رژیم غذایی و برخی شرایط پزشکی باشد، به ویژه:

• نارسایی احتقانی قلب
  • فشار خون
  • دیابت یا مقاومت به انسولین
  • سندرم متابولیک
  • کاهش عملکرد کلیه

نقرس همچنین می تواند ناشی از مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی با فروکتوز بالا و غذاهای غنی از پورین مانند گوشت اندام و گوشت قرمز باشد. طبق کالج آمریکایی روماتولوژی، داروهای  ادرار آور و سیکلوسپورین نیز می توانند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

علائم شامل درد شدید، تورم و حساسیت در اطراف مفصل شست پا است. این ناحیه ممکن است ملتهب، داغ و تغییر رنگ داده باشد. گاهی اوقات علائم ناگهانی و شدید هستند، به خصوص در شب.

ممکن است بخواهید برای کاهش درد و التهاب از NSAID استفاده کنید. پزشک شما ممکن است داروهای خاص دیگری را برای درمان رسوب و تولید اسید اوریک یا استروئیدها تجویز کند.

برای کاهش تجمع اسید اوریک، یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید که شامل مقدار زیادی سبزیجات، غلات کامل و فیبر است. مصرف گوشت قرمز و غذاهای دریایی را کاهش دهید. از نوشیدنی های حاوی الکل یا شکر خودداری کنید و مصرف آب خود را افزایش دهید.

رگ به رگ شدن یا شکستگی انگشت پا

رگ به رگ شدن یا شکستگی انگشت پا یکی از دلایل شایع آسیب های انگشت پا است. آسیب به رباط منجر به رگ به رگ شدن می شود، در حالی که انگشت شکسته روی استخوان واقعی تأثیر می گذارد.

اگر انگشت خود را رگ به رگ کنید، ممکن است درد در اطراف کل انگشت پا همراه با کبودی، تورم و حساسیت داشته باشید. ممکن است در حرکت دادن انگشت پا مشکل داشته باشید.

علائم شکستگی انگشت پا عبارتند از:

• درد ضربان دار
  • کبودی
  • ورم

یکی از نشانه‌های احتمالی شکستگی انگشت پا این است که دررفته است و با زاویه‌ای عجیب بیرون می‌آید. با این حال، برخی از شکستگی ها باعث تغییر موقعیت استخوان نمی شوند.

درد می‌تواند به قدری شدید باشد که قرار دادن وزن روی پای شما دشوار باشد. اما در برخی از شکستگی ها، درد چندین ساعت پس از ضربه از بین می رود.

شکستگی باعث ایجاد درد در محل شکستگی می شود. با پیچ خوردگی، درد به ناحیه اطراف انگشت پا گسترش می یابد.

هر دو آسیب می توانند ناشی از ضربه یا گشادی بیش از حد به انگشت پا باشند و چندین هفته طول بکشد تا بهبود یابد. درمان ممکن است شامل آتل زدن یا چسباندن تیپ به انگشت آسیب دیده باشد.

تا حد امکان استراحت کنید و از وارد کردن فشار به پا خودداری کنید. برای محافظت و حمایت از کفش‌هایی با کفی سفت استفاده کنید. چند بار در روز از کمپرس سرد استفاده کنید و برای تسکین درد و التهاب از NSAID استفاده کنید.

شکستگی شدید انگشتان پا ممکن است نیاز به گچ گرفتن یا جراحی داشته باشد.

چه برای درد شست پا زمانی با پزشک تماس بگیرید

اگر ممکن است دچار رگ به رگ شدن یا شکستگی شوید، به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت نیز نیاز به درمان فوری دارند، بنابراین مراقب موارد زیر باشید:

• تورم غیر معمول
  • چرک
  • احساس گرما یا لرز

اگر احساس بی‌حسی، از دست دادن احساس در انگشتان پا یا پا، یا احساس سوزن سوزن شدن دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به دیابت باید در مورد هر گونه مشکل پا به پزشک مراجعه کنند.

دیابت می تواند آسیب های پا را پیچیده کند، بنابراین مراقبت روزانه و نظارت منظم بر سلامت پا مهم است.

در صورت درد شدید یا دردی که پس از 2 هفته درمان خانگی برطرف نشده است به پزشک مراجعه کنید.

گزینه هایی برای تسکین درد شست پا

داروهای NSAID و تزریق کورتیکواستروئید اغلب گزینه های خوبی برای درد و التهاب هستند. همچنین ممکن است بخواهید درمان سرد و گرم را امتحان کنید. کافی است چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه یک کمپرس سرد یا گرم روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

تا جایی که می توانید استراحت کنید و در صورت امکان پای خود را بالا بیاورید. اگر مناسب است از باند فشاری استفاده کنید.

چندین راه جایگزین برای درمان درد انگشت پا در خانه وجود دارد. گزینه های طبیعی برای تسکین درد عبارتند از:

• زردچوبه
  • روغن گل میخک
  • پوست درخت بید

گزینه های درمانی طبیعی اضافی عبارتند از:

• طب سوزنی
  • مراقبه
  • ماساژ

بر اساس تحقیقات سال 2021، اسیدهای چرب مانند امگا 3 ممکن است در درمان سفتی مفاصل و درد ناشی از آرتریت مفید باشند.

منبع : www.healthline.com

2 دیدگاه دربارهٔ «درد شست پا»

1. خانم رخش

درد انگشت پا از زاویه زیر ان در حدی که تحملم رو کم کرده باید چکار کنم