فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر و 6 علامت هشدار دهنده

فتق دیسک کمر

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی  سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به:

معرفی فتق دیسک کمر و علایم آن

دیسک های ستون فقرات نقش مهمی در قسمت پایین کمر دارند و به عنوان ضربه گیر بین مهره ها عمل می کنند، قسمت بالایی بدن را پشتیبانی می کنند و امکان حرکت گسترده ای را در همه جهات فراهم می کنند.

با این حال، اگر دیسک فتق کند و مقداری از مواد درونی خود را نشت کند، دیسک می‌تواند به سرعت از حالت عادی زندگی روزمره به تشدید عصب تبدیل شود و باعث ایجاد کمردرد و احتمالاً درد و علائم عصبی در پا شود.

فتق دیسک کمر چگونه ایجاد میشود؟

فتق دیسک کمر-چگونگی

یک حلقه بیرونی سخت به نام حلق از ناحیه ژل مانند هر دیسک محافظت می کند که به عنوان هسته پالپوس شناخته می شود.

به دلیل پیری و فرسودگی عمومی، دیسک ها مقداری مایع را از دست می دهند که باعث انعطاف پذیری و اسفنجی شدن آن ها می شود. در نتیجه، دیسک ها صاف تر و سخت تر می شوند. این فرآیند – که به عنوان انحطاط دیسک شناخته می شود – نسبتاً در اوایل زندگی شروع می شود و اغلب در آزمایشات تصویربرداری در اوایل بزرگسالی خود را نشان می دهد.

هنگامی که فشار یا استرس بر ستون فقرات وارد می شود، حلقه بیرونی دیسک ممکن است برآمده، ترک بخورد یا پاره شود. اگر این در قسمت تحتانی کمر رخ دهد، بیرون زدگی دیسک ممکن است به ریشه عصب نخاعی نزدیک فشار وارد کند. یا مواد التهابی از داخل ممکن است عصب را تحریک کند. نتیجه این است که درد در باسن و پایین پا ایجاد می شود.

ممکن است پزشک به فردی که دچار فتق دیسک است بگوید که بیماری دیسک دژنراتیو منجر به فتق دیسک کمر شده است. این اصطلاح می تواند هشدار دهنده و گمراه کننده باشد. بیماری دژنراتیو دیسک به خودی خود یک بیماری پیشرونده نیست و همیشه باعث مشکلات مزمن یا مداوم نمی شود.

علائم فتق دیسک کمر معمولاً کوتاه مدت هستند

فتق دیسک کمر-علایم کوتاه مدت

در حالی که فتق دیسک کمر می تواند بسیار دردناک باشد، اما برای اکثر افراد این علائم طولانی مدت نیستند.

حدود 90 درصد از افرادی که فتق دیسک کمر را تجربه می کنند، شش هفته بعد هیچ علامتی نخواهند داشت، حتی اگر درمان دارویی نداشته باشند.

کارشناسان بر این باورند که علائم فتق دیسک کمر ممکن است به سه دلیل خود به خود برطرف شود:

بدن به عنوان یک ماده خارجی به فتق حمله می کند، اندازه ماده فتق را کوچک می کند و میزان پروتئین های التهابی نزدیک ریشه عصبی را کاهش می دهد.

با گذشت زمان مقداری از آب داخل دیسک جذب بدن می شود و باعث جمع شدن دیسک می شود. دیسک کوچکتر کمتر به ریشه های عصبی کشیده می شود و باعث تحریک می شود.

تمرینات اکستنشن کمر ممکن است ناحیه فتق شده را از دیسک های ستون فقرات دور کند. اینکه آیا ورزش می تواند این امر را محقق کند یا خیر، موضوع بحث در جامعه پزشکی است.

به طور کلی، تصور می شود که علائم بهتر می شوند زیرا اندازه کوچکتر مواد فتق احتمال تحریک ریشه عصبی را کاهش می دهد.

اگرچه فتق دیسک کمر معمولاً زمانی که دردناک می‌شود توجه را به خود جلب می‌کند، تحقیقات پزشکی نشان داده است که برخی از افراد دچار فتق دیسک کمر در ستون فقرات کمری خود می‌شوند، اما هیچ درد یا علائم دیگری ندارند.

به همین دلیل است که باید در تشخیص دقت شود تا مطمئن شویم فتق دیسک کمر باعث این مشکل شده است.

اگر به مقاله “دیابت مفاصل” علاقه دارید کلیک کنید.

سایر نام های فتق دیسک: دیسک لغزیده، دیسک پاره شده

فتق دیسک ممکن است با نام های زیادی مانند دیسک لغزنده یا پارگی یا برآمدگی دیسک شناخته شود. اصطلاح دیسک لیز می‌تواند باعث سردرگمی شود، زیرا دیسک‌های ستون فقرات محکم به مهره‌ها چسبیده‌اند و نمی‌لغزند یا حرکت نمی‌کنند، بلکه فقط مواد ژل‌مانند درونی دیسک از داخل خارج می‌شوند.

یکی دیگر از اصطلاحات رایج برای فتق دیسک، فشار دادن عصب است. این اصطلاح تأثیری را که مواد فتق دیسک بر روی عصب مجاور می گذارد را توصیف می کند، زیرا آن عصب را فشرده یا “نیشگون” می کند.

فتق دیسک کمر نیز ممکن است با اشاره به علائم اصلی آن، مانند سیاتیک، که ناشی از نشت مواد دیسک است که عصب سیاتیک بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، توصیف شود. هنگامی که یک ریشه عصبی در قسمت تحتانی کمر که به عصب سیاتیک بزرگ می رسد تحریک می شود، درد و علائم ممکن است در طول مسیر عصب سیاتیک تابیده شود: پایین پشت ساق پا و پا و انگشتان پا.

علائم فتق دیسک کمر

علائم فتق دیسک کمر بسیار متفاوت است. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، درد در عرض شش هفته کاهش می یابد. اما علیرغم مدت زمان کوتاه، درد می تواند طاقت فرسا باشد و شرکت در فعالیت ها و مسئولیت های روزمره را دشوار کند.

برخی از خصوصیات کلی درد فتق دیسک کمر به شرح زیر است:

1-درد پا: درد ساق پا معمولاً بدتر از کمردرد است. اگر درد در امتداد مسیر عصب سیاتیک بزرگ در پشت ساق پا منتشر شود، به آن سیاتیک یا رادیکولوپاتی گفته می شود.

2-درد عصب: قابل توجه ترین علائم معمولاً به عنوان درد عصبی در ساق پا توصیف می شود که درد به صورت سوزش یا تیر کشیدن توصیف می شود.

فتق دیسک کمر-سیاتیک

مکان متغیر علائم بسته به متغیرهایی مانند محل فتق دیسک و درجه فتق، علائم ممکن است در قسمت پایین کمر، باسن، جلو یا پشت ران، ساق پا، پا و یا انگشتان پا مشاهده شود و معمولاً فقط یک طرف را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم عصبی بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و ضعف ممکن است در ساق پا، پا ویا انگشتان پا تجربه شود.

3-افت پا: علائم عصبی ناشی از فتق ممکن است شامل مشکل در بلند کردن پا هنگام راه رفتن یا ایستادن باشد، وضعیتی که به عنوان افتادگی پا شناخته می شود.

4-درد پایین کمر: این نوع درد ممکن است کسل کننده یا ضربان دار توصیف شود و ممکن است با سفتی همراه باشد. اگر فتق دیسک باعث اسپاسم عضلانی کمر شود، درد ممکن است با یک یا دو روز استراحت نسبی، گذاشتن یخ یا گرما، نشستن در یک تکیه‌گاه یا دراز کشیدن صاف روی پشت با یک بالش زیر زانو تا حدودی کاهش یابد.

5-دردی که با حرکت بدتر می شود: درد ممکن است به دنبال ایستادن یا نشستن طولانی مدت یا پس از راه رفتن حتی در فاصله کوتاهی ایجاد شود. خنده، عطسه یا سایر اقدامات ناگهانی نیز ممکن است درد را تشدید کند.

6-دردی که با خم شدن به جلو بدتر می شود. بسیاری متوجه می شوند که وضعیت هایی مانند خم شدن یا خم شدن به جلو در صندلی، یا خم شدن به سمت جلو در ناحیه کمر، درد پا را به طور قابل توجهی بدتر می کند. این یتواند علامت هشدار دهنده فتق باشد.

علائم نادر اما خطرناک فتق دیسک کمر

از دست دادن کنترل مثانه یا روده، درد در ناحیه کمر، یا ضعف در هر دو پا نشانه‌های یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم دم اسب هستند.

این فشار و تورم اعصاب انتهای ستون فقرات در صورت تاخیر در درمان می تواند منجر به فلج و سایر اختلالات دائمی شود. در صورت بروز این علائم، درمان فوری پزشکی، که ممکن است شامل آزمایش و جراحی باشد، مورد نیاز است.

………………………………….

مقاله فتق دیسک کمر>>spine-health