جراحی کف پای صاف

صافی کف پا” ، که به آن pes planus نیز گفته می شود ، یک بیماری رایج پا است که از هر 4 نفر 1 نفر را در طول زندگی خود مبتلا می کند.

هنگامی که کف پای صاف دارید ، وقتی ایستاده اید استخوان های قوسی پای شما تا سطح پایین قرار دارند.

برخی از افراد می توانند تمام زندگی خود را با کف پای صاف و بدون فکر زیاد در مورد آن زندگی کنند. برای دیگران ، داشتن صافی کف پا می تواند منجر به درد پا و مشکل در راه رفتن شود.

یکی از گزینه های درمان صافی کف پا ، جراحی است. اگر در نظر دارید جراحی ترمیمی کف پای صاف را در نظر بگیرید ، ما همه آن چیزی را که باید بدانید پوشش می دهیم.

درباره جراحی ترمیم کف صاف

صافی کف پا وضعیتی است که اغلب در دوران کودکی شروع می شود. در طول رشد ، بافت ها و رباط های پای شما معمولاً به هم محکم می شوند و قوسی ایجاد می کنند که از استخوان های پای شما حمایت می کند.

افرادی که کف پای صاف دارند ممکن است به دلیل عواملی مانند ژنتیک ، کفش نامناسب و برخی فعالیت های بدنی این “سفت شدن” را تجربه نکنند. با افزایش سن ، ممکن است این رباط ها شل شده و باعث ایجاد صافی کف پا در مراحل بعدی زندگی شوند.

شرایطی که می تواند باعث ایجاد صافی کف شود عبارتند از:

• روماتیسم مفصلی
  • صدمه
  • دیابت

بازسازی کف پای صاف ، رباط ها ، تاندون ها و ساختار استخوانی پاهای شما را ترمیم می کند. باعث  تغییر شکل پا میشود تا قوس های شما بهتر پشتیبانی شوند.

روش جراحی واقعی با توجه به موارد زیر متفاوت است:

• علت صافی کف پای شما
  • آناتومی مچ پا و پای شما
  • علائمی که به دنبال رفع آنها هستید

یک منبع معتبر در زمینه جراحی بازسازی کف پای صاف در سال 2019 دریافت که اکثر بزرگسالانی که این عمل را انجام داده اند بهبود قابل توجهی را در علائم خود تجربه کرده اند.

مزایا و معایب جراحی کف پای صاف

چه کسی کاندیدای مناسبی برای این جراحی است؟

تشخیص صافی کف پا به این معنی نیست که شما نیاز به بازسازی جراحی دارید.

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند نیازی به جراحی ندارند

بسیاری از مردم با صافی کف پا زندگی می کنند بدون اینکه در نتیجه این بیماری احساس درد یا ناراحتی کنند.

دیگران می توانند از طریق درمان غیر جراحی از جراحی اجتناب کنند. و هنوز افراد دیگر با کف پای صاف با این بیماری زندگی می کنند زیرا رفع آن، کیفیت زندگی آنها را تغییر نمی دهد.

محدودیت سنی برای جراحی وجود ندارد

برای انجام عمل جراحی صافی کف پا نیازی به سن خاصی ندارید.

مطالعه ای که در سال 2018 منتشر شد نشان داد که افراد بالای 65 سال که این نوع عمل را انجام داده اند ، چندین برابر افراد جوانتر نتایج موفقیت آمیز داشته اند.

نامزدهای جراحی این ویژگی ها را دارند

اگر جملات زیر شرایط شما را توصیف می کند ، ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی کف پای صاف باشید:

• کف پای صاف دارید که با اشعه ایکس تشخیص داده شده است.
  • شما از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید و می توانید تحمل تحت بیهوشی عمومی خود را تحمل کنید.
  • چندین سال است که روشهای غیرجراحی برای درمان کف پای صاف خود را امتحان کرده اید.
  • شما درد ارتوپدی مداوم را تجربه می کنید.
  • در نتیجه صافی کف پا ، توانایی انجام برخی فعالیتها را از دست داده اید.

جراحی  شامل چه مواردی است؟

روش اصلاح صافی کف پا با توجه به ساختار استخوان ، رباط ها و نوع بدن شما متفاوت خواهد بود. همه کسانی که کف پای صاف دارند یک نوع عمل جراحی را انجام نمی دهند.

انواع مختلفی از جراحی ها برای اصلاح صافی کف پا وجود دارد:

• انتقال تاندون: تاندون از یک استخوان به استخوان دیگر منتقل می شود تا به تغییر شکل کمک کند
  • استئوتومی (شکاف در استخوان) : استخوان ها بریده شده و در مکان های مختلف لغزیده می شوند
  • ادغام : مفاصل برای از بین بردن درد و بدشکلی به هم چسبیده اند.

شما می توانید هر دو پا را به طور همزمان اصلاح کنید ، یا ممکن است یک پا را در یک زمان اصلاح کنید.

جایی که جراحی انجام می شود

جراحی کف پای صاف در بیمارستان انجام می شود. به احتمال زیاد هنگام شروع بهبودی به حداقل یک شب اقامت نیاز است.

در طول جراحی

به طور کلی ، روش جراحی تحت بیهوشی انجام می شود ، بنابراین شما کاملاً بیهوش هستید.

جراح شما برای شروع جراحی سه برش کوچک در پا و مچ پا ایجاد می کند. سپس آنها تاندونی را که به کف پای صاف متصل است ، برداشته و تاندونی را که از قسمت دیگری از پای شما خارج شده است ، جایگزین می کنند.

در همان زمان ، جراح استخوان را در پاشنه شما تنظیم می کند تا موقعیت آن را اصلاح کند. برای انجام این کار ، آنها ممکن است یک پیچ فلزی وارد کنند. آنها همچنین ممکن است سخت افزارهای دیگری مانند صفحه فلزی را در قسمت بالای پای شما قرار دهند تا قوس افزایش یابد.

بعد از عمل

پس از انجام عمل ، پای شما با بی حسی موضعی بی حس می شود و ممکن است داروهای ضد درد به شما داده شود.

برای ثابت نگه داشتن پا در شروع درمان ، گچ دارید که از انگشتان پا تا زانو می رسد. شما در طول بهبودی در 6 هفته اولیه به کمک ویلچر نیاز دارید و به شما آموزش داده می شود که هیچ وزنه ای روی پای آسیب دیده وارد نکنید.

بهبود

مرحله بهبودی اولیه بین 6 هفته تا 3 ماه طول می کشد. در این مدت ، شما قرار ملاقات های بعدی را با جراح خود خواهید داشت که پیشرفت شما را طی چند هفته مشاهده می کند.

هنگامی که گچ برداشته می شود ، احتمالاً  یک چکمه ارتوپدی استفاده خواهید کرد که محدودیت کمتری دارد اما همچنان در طی  بهبودی، پای شما را بی حرکت نگه می دارد.

در پایان فرایند درمان اولیه ، ممکن است بریس مچ پا و جلسات فیزیوتراپی برای شما تجویز شود تا به پا کمک کند تا دامنه کامل حرکت خود را بازیابی کند.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی آن چیست؟

عوارض عمده جراحی کف پای صاف غیر معمول است. مانند هر عمل جراحی بزرگ ، خطرات و عوارض جانبی نیز وجود دارد.

عوارض احتمالی بعد از جراحی ترمیم کف صاف عبارتند از:

• آسیب عصبی یا رگ خونی
  • عدم بهبود کامل استخوان ها یا برش ها
  • لخته شدن خون یا خونریزی
  • عفونت

با این نوع جراحی ، درد و عدم تحرک هنگام بهبود استخوان و تاندون ها قابل پیش بینی است. این عوارض جانبی باید 6 تا 8 هفته پس از عمل برطرف شوند.

جایگزین های جراحی ترمیمی

در صورت صاف بودن کف پا ، راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید درد را تسکین داده و عملکرد را بازیابی کنید.

برخلاف جراحی ، این درمان ها علائم کف پای صاف را برطرف می کند و راه حل دائمی ارائه نمی دهد. این جایگزین ها عبارتند از:

• اصلاح ناهنجاری های اورتوپدی
  • برای اصلاح قوس های خود از چکمه مناسب استفاده کنید
  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید برای کنترل درد
  • استراحت مکرر و بی حرکتی
  • کفش مناسب و کفش ارتوپدی بدون نسخه
  • تمرینات کف پای صاف برای افزایش تحرک

نکات کلیدی

جراحی بازسازی کف پای صاف می تواند تحرک و عملکرد پاهای شما را بازگرداند. این که آیا شما صافی کف پای خود را به ارث برده اید یا در بزرگسالی به این بیماری مبتلا شده اید ، این نوع جراحی ها درصد موفقیت بالایی دارند و نسبتاً کم خطر محسوب می شوند.

این جراحی برای همه مناسب نیست و عوارضی رخ می دهد. اگر علائم شما بر زندگی شما تأثیر می گذارد ، با پزشک در مورد جراحی و سایر گزینه ها برای درمان کف پای صاف صحبت کنید.

منبع : www.healthline.com

2 دیدگاه دربارهٔ «جراحی کف پای صاف»

1. ناصر غلامی

با تشکر از اطلاعاتی که ارائه دادین. آیا ممکنه عمل جراحی صافی کف پا باعث بشه که بیمار برای همیشه در راه رفتن،لنگ بزنه؟

1. با سلام خدمت شما، ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین، پیام شما قوت قلب ماست
      بی زحمت با شماره واتساپ دکتر : ۰۹۲۰۳۶۰۱۲۵۲ به صورت مستقیم در تماس باشید
      و یا از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@