زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی یک زخم باز یا زخم در پای فرد مبتلا به دیابت است که بیشتر در سطح کف پا یا پایین پا قرار دارد. زخم پای دیابتی تقریباً در ۱۵ درصد افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد. از کسانی که دچار زخم پا می شوند ، ۶ درصد به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری می شوند. خطر زخم پا و قطع اندام با افزایش سن و طول مدت دیابت افزایش می یابد.

دیابت علت اصلی قطع عضو اندام تحتانی بدون ضربه در ایالات متحده است بین ۱۴-۲۴ درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند نیاز به قطع عضو دارند و زخم پا منجر به ۸۵ درصد از قطع عضو دیابت قرار می گیرد. در ایالات متحده ، سالانه ۸۲۰۰۰ قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت انجام می شود ، نیمی از افراد ۶۵ سال یا بیشتر هستند.

خبر خوب این است که زخم پا در صورتی قابل پیشگیری است که شرایط زمینه ای ایجاد کننده آن ، نوروپاتی محیطی دیابتی و/یا بیماری شریانی محیطی ، به درستی تشخیص داده و درمان شود.

زخم پای دیابتی

علل زخم پای دیابتی

نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی) و ایسکمی اندام تحتانی (فقدان جریان خون) به دلیل بیماری عروق محیطی از عوامل اصلی ایجاد زخم پای دیابتی هستند.

نوروپاتی محیطی دیابتی

نوروپاتی محیطی دیابتی عامل موثر در تقریباً ۹۰ درصد زخم های پای دیابتی است. سطوح بالای گلوکز (قند خون) مزمن به اعصاب ، اعصاب حسی ، حرکتی و خودکار آسیب می رساند. نوروپاتی دیابتی همچنین به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و توانایی بدن در مبارزه با عفونت را مختل می کند.

اعصاب حسی افراد را قادر می سازد تا درد ، دما و سایر احساسات را احساس کنند. وقتی اعصاب حسی یک فرد دیابتی آسیب ببیند (نوروپاتی حسی) ، ممکن است دیگر نتواند گرما ، سرما یا درد را در پاهای خود احساس کند. زخم یا زخم پا ، سوختگی ناشی از آب گرم یا قرار گرفتن در معرض سرمای شدید ممکن است به دلیل بی حسی و عدم احساس کاملاً مورد توجه قرار نگیرد. ناحیه دردناک یا در معرض ، ممکن است عفونی شود و به دلیل نقص توانایی بدن در مبارزه با عفونت ، به درستی بهبود نیابد.

نوروپاتی محیطی همچنین باعث ضعف عضلانی و از دست دادن انعطاف به ویژه در مچ پا می شود. این ممکن است نحوه راه رفتن فرد را تغییر داده و منجر به  ناهنجاری های پا مانند ناحیه پینه شست پا ((bunions،و شست چمبری(hammertoe) شود. اینها نقش مهمی در مسیر زخم پای دیابتی ایفا می کنند ، زیرا باعث ایجاد فشارهای غیر طبیعی در ناحیه کف پا (پاشنه و پایین) پا می شوند و آن را مستعد زخم می کنند.

کفش هایی که به دلیل ناهنجاری ها و تغییر شکل ساختار پا دیگر مناسب نیستند ممکن است به انگشتان پا مالیده و باعث ایجاد تاول و زخم در نواحی پا شوند که در اثر نوروپاتی حسی بی حس شده اند. در صورت عدم درمان فوری ، زخم ممکن است عفونی شده و به استخوان گسترش یابد و باعث ایجاد استئومیلیت ( التهاب مغز استخوان) شود ، یک عارضه جدی که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

اختلال در عملکرد خودکار باعث کاهش تعریق و در نتیجه ترک خوردن و زخم شدن پوست می شود و پوست را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند.

بیماری عروق محیطی

دیابت همچنین با ایجاد التهاب و تصلب شرایین یا سخت کردن رگ ها به عروق خونی آسیب می رساند. تنگ شدن عروق باعث کم خونی موضعی می شود ، وضعیتی که در آن گردش خون در عروق محدود شده و در دسترس بودن اکسیژن ، گلوکز و مواد مغذی حیاتی برای بافت های بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. هنگامی که گردش خون ضعیف بر عروق پا و دست ها تأثیر می گذارد ، به آن بیماری عروقی محیطی یا PAD می گویند. با محدود کردن عرضه خون غنی از اکسیژن و غنی از مواد مغذی به محل زخم ، بیماری عروق محیطی خطر عفونت زخم را افزایش می دهد و به تدریج بهبود می یابد-یا اصلا بهبود نمیابد.

بیماری عروق محیطی (PAD) در بیماران مبتلا به دیابت، ۲تا ۸ برابر بیشتر است و حدود نیمی از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی نیز مبتلا به بیماری عروق محیطی همزمان هستند. شناسایی PAD در بیماران مبتلا به زخم پا مهم است زیرا وجود آن با بهبود آهسته (یا عدم بهبود) زخم های پا و سایر عوارض جدی همراه است. تشخیص PAD در بیماران مبتلا به دیابت چالش برانگیز است ، زیرا آنها اغلب فاقد علائم معمولی مانند لنگش متناوب (درد استراحت) هستند ، حتی در صورت از دست دادن شدید بافت.

انواع زخم های دیابتی

انواع مختلفی از زخم پای دیابتی وجود دارد

• زخم های نوروپاتیک در جایی رخ می دهد که نوروپاتی دیابتی محیطی وجود داشته باشد ، اما کم خونی ناشی از بیماری شریان محیطی وجود ندارد.
  • زخم های ایسکمیک در جایی رخ می دهد که بیماری عروق محیطی بدون دخالت نوروپاتی محیطی دیابتی وجود داشته باشد.
  • زخم های عصبی در جایی رخ می دهد که فرد دارای نوروپاتی محیطی و کم خونی ناشی از بیماری شریان محیطی است.

رسیدن به تشخیص صحیح و شناسایی علت زخم دیابتی از آن زمان بسیار مهم است زیرا بر برنامه درمانی تأثیر می گذارد.

عوامل خطر

همانطور که قبلاً اشاره شد ، نوروپاتی محیطی دیابتی و بیماری شریان محیطی (PAD) عوامل خطر قوی مرتبط با ایجاد زخم پای دیابتی هستند. سایر عوامل خطرساز عبارتند از سیگار کشیدن ، کنترل قند خون  ضعیف و زخم های قبلی پا. علاوه بر این ، برخی از گروه ها بیشتر در معرض ابتلا به زخم پا هستند از جمله بومیان آمریکایی ، آفریقایی آمریکایی ها ، اسپانیایی ها ، مردان مسن ، دیابتی های وابسته به انسولین و افراد مبتلا به بیماری های کلیوی ، چشمی و قلبی مرتبط با دیابت.

علائم و نشانه ها زخم پای دیابتی

علائم و نشانه های شایع زخم پای دیابتی عبارتند از:

• ظاهر زهکشی روی جوراب فرد
  • قرمزی و تورم در ناحیه
  • اگر زخم به طور قابل توجهی پیشرفت کرده باشد ، بو می دهد

درمان

زخم پای دیابتی به عنوان درگاهی برای عفونت های سیستمیک مانند سلولیت ، زخم های پا عفونی و استئومیلیت ( التهاب مغز استخوان)  عمل می کند. اینها به ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت خطرناک است ، زیرا نقص ایمنی آنها خطر ابتلا به عفونت موضعی و سیستمیک را افزایش می دهد. بنابراین ، درمان انگل برداری و آنتی بیوتیک باید در اسرع وقت آغاز شود. قند خون نیز باید به دقت کنترل شود ، زیرا افزایش قند خون ممکن است حدت میکروارگانیسم های عفونی را افزایش دهد.

هدف از درمان تسریع روند بهبودی و کاهش احتمال عفونت (یا جلوگیری از عود عفونت) است. درمان معمولاً شامل موارد زیر است:

• کنترل بهینه گلوکز
  • انگل برداری  – حذف تمام پوست هایپرکراتوز (ضخیم) ، آلوده و غیرقابل زندگی ، از جمله نکروز (مرده) ، بافت ، لکه ، بقایای خارجی و مواد باقی مانده از پانسمان.
  • آنتی بیوتیک های سیستمیک برای عفونت عمیق ، تخلیه و سلولیت.
  • خارج از بارگیری – کاهش فشار از ناحیه زخم شده با استفاده از بیمار از وسایل مخصوص پا ، بریس ، قالب های تخصصی ، یا استفاده از ویلچر یا عصا.
  • ایجاد محیط زخم مرطوب.
  • درمان با عوامل رشد و/یا درمان سلولی در صورت بهبود نیافتن زخم.

مراقبت از زخم پای دیابتی

اگر زخم ها تحت پوشش و مرطوب نگه داشته شوند ، با استفاده از پانسمان و داروهای موضعی ، سریعتر بهبود می یابند و احتمال عفونت کمتر است.

محصولات شامل سالین ، عوامل رشد ، پانسمان زخم و جایگزین های پوست در بهبود زخم پا بسیار موثر هستند.

باید گردش کافی در ناحیه زخمی وجود داشته باشد.

کنترل دقیق قند خون در طول درمان زخم پای دیابتی بسیار مهم است. این باعث بهبودی می شود و خطر عوارض را کاهش می دهد.

گزینه های جراحی زخم پای دیابتی

بسیاری از زخم های پای بدون عفونت، بدون جراحی قابل درمان هستند. با این حال ، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد:

• برداشتن فشار از روی ناحیه آسیب دیده ، از جمله تراشیدن یا برداشتن استخوان (ها).
  • ناهنجاری هایی  ، مانندپای چکشی ، پینه شست پا یا “برجستگی” استخوانی را اصلاح کنید.
  • عفونت هایی مانند استئومیلیت( التهاب استخوانی و عفونت استخوان) را با جراحی برداشتن استخوان آلوده درمان کنید.

زمان بهبود ممکن است از هفته ها تا چند ماه متغیر باشد ، بسته به موارد زیر:

• اندازه و محل زخم
  • فشار ناشی از راه رفتن یا ایستادن بروی زخم
  • درجه تورم
  • مسائل مربوط به گردش مناسب
  • سطح گلوکز خون
  • چه درمان هایی روی زخم اعمال می شود

کاهش خطر

با ایجاد موارد زیر می توان خطر ابتلا به زخم پا را کاهش داد.

• ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • کاهش کلسترول بالا
  • کنترل سطح گلوکز خون