علائم و نشانه های گرفتگی انگشت دست

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

یک نوع خاص از رگ به رگ شدن انگشت که به عنوان انگشت گیر کرده شناخته می شود، یک آسیب رایج برای ورزشکاران با توپ مانند بازیکنان بسکتبال و والیبال است. خطر گیرکردن انگشت در هنگام تلاش برای گرفتن یا ضربه زدن به توپ، بیشترین میزان را دارد.

انگشت دست 2
گرفتگی انگشت دست

گیرکردن انگشت زمانی اتفاق می افتد که یک ضرب دیدگی به انتهای انگشت برخورد کند. این ضربه، رباطی را که در سراسر بند انگشت میانی انگشت متصل می‌شود – معروف به مفصل پروگزیمال اینترفالانژیال (PIP) – گسترش می‌دهد و باعث کشیدگی یا پارگی رباط می‌شود.

تشخیص انگشت گیر کرده

علائم رایج گیر گرفتگی انگشت عبارتند از:

• درد در مفصل PIP انگشت، که می‌تواند برای پیچ‌خوردگی خفیف مبهم و خفیف یا برای پیچ‌خوردگی شدید تیز و ذق ذق کننده باشد.

• تورم و قرمزی در مفصل PIP، که ممکن است در مقایسه انگشت آسیب‌دیده با انگشتان دیگر مشهودتر باشد.

• مشکل در خم کردن انگشت یا گرفتن اشیاء، اما انگشت همچنان می تواند خم شود

اگر رگ به رگ شدن شدید باشد و مفصل جابجا شده باشد، انگشت نیز ممکن است کج یا خارج از مفصل به نظر برسد. این یک تصور غلط رایج است که فرد یا یک مربی باید سعی کند آن را “بیرون بکشد” تا دوباره اصلاح شود – اینطور نیست. بلکه انگشت باید آتل زده شود و فرد به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

انگشت دست 5
گرفتگی انگشت دست

تفاوت بین انگشت گرفته و شکسته ( گرفتگی انگشت دست )

همان نیروهای ضربه‌ای که می‌تواند باعث رگ به رگ شدن انگشت شود نیز می‌تواند باعث شکستگی شود، و مهم است که بدانیم چگونه بین این دو تفاوت قائل شویم.

چند علامت متمایز وجود دارد که می تواند به تمایز این آسیب ها کمک کند:

انگشت شکستهانگشت گرفته
درد شدیددرد خفیف تا متوسط
انگشت به خم شدن نیستانگشت قادر به خم شدن است
تورم ادامه می یابدتورم پس از چند ساعت کاهش می یابد

انگشتان گیر کرده را می توان در خانه از طریق خودمراقبتی درمان کرد، اما شکستگی ها نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد. افرادی که در مورد شکستگی احتمالی شک دارند باید به دنبال درمان پزشکی باشند.

درمان انگشت گرفته ( گرفتگی انگشت دست )

هنگامی که یک ضربه به انتهای انگشت برخورد می کند، می تواند باعث چیزی شود که معمولاً به آن انگشت گرفته می گویند: رباطی که در بند انگشت وسط انگشت قرار دارد، بیش از حد کشیده شده و یا پاره می شود. اینکه آیا درمان دارویی مورد نیاز است یا نه بستگی به شدت علائم دارد.

چه زمانی برای یک انگشت گرفته به دنبال مراقبت های پزشکی باشیم ( گرفتگی انگشت دست )

اگر انگشت  تراز به نظر نمی رسد، سعی نکنید آن را مجدداً تراز کنید. بلکه انگشت باید آتل زده شود و فرد به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

به همین ترتیب، اگر دامنه حرکتی انگشت آسیب دیده به طور قابل توجهی محدود باشد، مهم است که یک جراح دست آن را ارزیابی شود. محدوده حرکتی محدود در مفصل ممکن است نشانه دررفتگی جزئی همراه با شکستگی باشد.

درمان خانگی برای انگشت گرفته ( گرفتگی انگشت دست )

اگر گرفتگی انگشت شدید نباشد و دلیلی برای شک به شکستگی وجود نداشته باشد، می توان آن را در خانه درمان کرد. در زیر اقدامات درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش درد و تورم در حین بهبود رگ به رگ شدن کمک کند.

انگشت را به طور موقت بی حرکت کنید. از انگشت در برابر آسیب بیشتر با استفاده از  چسب های بدن  یا استفاده از آتل انگشت محافظت کنید.

انگشت دست 1 1
گرفتگی انگشت دست

چسب زدن شامل چسباندن انگشت آسیب دیده و انگشت همسایه به هم است. بادی تیپینگ به محافظت از انگشت گرفتار کمک می‌کند و در عین حال دامنه حرکتی آن را بهبود می‌بخشد و به آن اجازه می‌دهد به عنوان یک «رفیق» برای انگشت آسیب‌دیده باشد.

آتل زدن موقت انگشت به مدت 1 تا 2 روز اشکالی ندارد. اگر حرکت انگشت بسیار دردناک باشد و/یا شکستگی رد نشده باشد، ممکن است آتل موقت مناسب باشد. با این حال، اگر شکستگی وجود نداشته باشد، آتل زدن به مدت بیش از 1 تا 2 روز می تواند بر بهبود طولانی مدت و دامنه حرکت مفصل تأثیر منفی بگذارد.

از ورزش ها یا فعالیت هایی که ممکن است باعث آسیب مجدد یا آسیب بیشتر انگشت شود، جلوگیری کنید.

از یخ درمانی برای کاهش التهاب و درد استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار یک کیسه سرد روی مفصل آسیب دیده به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

در صورت نیاز از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) استفاده کنید.

هنگامی که درد و تورم کاهش یافت، انگشت را می توان با ورزش مفصل ترمیم کرد – برای مثال، با مشت کردن یا فشردن یک توپ استرس.

زمان بهبودی انگشت گیر کرده به میزان آسیب بستگی دارد. ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا تورم و درد برطرف شود. ممکن است مقداری سفتی باقی بماند. برای کسانی که به ورزش برمی گردند، باید از بادی تیپینگ برای چند هفته یا تا زمانی که انگشت به طور کامل ترمیم شود، استفاده شود.

منبع : www.sports-health.com

8 دیدگاه دربارهٔ «علائم و نشانه های گرفتگی انگشت دست»

1. سلام و سپاس از آقای دکتر.
    متن تون بسیار عالی بود،من اگر زودتر این متن رو خونده بودم و اگاهی پیدا کرده بودم ک برای گرفتگی انگشت چه باید بکنم الان انگشتم سالم بود.
    این تجربه برای من پیش امده و خواهش میکنم مو ب مو همین دستورالعمل ها رو انجام بدین و انگشتونو ب انگشت کناری آتل کنین . فکر نکنین انگشتتون کج شده و باید کشیده یا ب زور خم بشه!

1. با سلام خدمت شما، ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین، پیام شما قوت قلب ماست
      بی زحمت با شماره واتساپ دکتر : ۰۹۲۰۳۶۰۱۲۵۲ به صورت مستقیم در تماس باشید
      و یا از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@
      در تماس باشید

2. سلام براي درمان به كدام پزشك مراجعه كنيم
    دكتر آسيب هاي ورزشي ؟!؟
    اگر كسي ندونه كه ضربه خورده يا نه چي ممكن نيست اين گرفتگي يكي از انگشتان از عصب دست باشه؟!

بی زحمت با شماره واتساپ دکتر : ۰۹۲۰۳۶۰۱۲۵۲ به صورت مستقیم در تماس باشید
      و یا از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@
      در تماس باشید

3. مهدیه رضایی