شکستگی استخوان ترقوه

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی  سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به:

بررسی اجمالی شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه یک آسیب شایع است. استخوان ترقوه که به نام ترقوه نیز شناخته می شود، تیغه شانه را به استخوان سینه متصل می کند. علل شایع شکستگی استخوان ترقوه شامل زمین خوردن، ورزش و تصادفات رانندگی است. نوزادان گاهی اوقات هنگام تولد استخوان ترقوه خود را می شکنند.

برای شکستگی استخوان ترقوه به سرعت به دنبال کمک پزشکی باشید. بیشتر آنها با یخ، مسکن‌های درد، قلاب، فیزیوتراپی و زمان به خوبی بهبود می‌یابند. برخی از شکستگی‌ها ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند تا صفحات، پیچ‌ها یا میله‌ها را در استخوان قرار دهند تا قطعات را در زمان بهبودی در جای خود نگه دارند.

علائم شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه-علایم

علائم شکستگی استخوان ترقوه عبارتند از:

دردی که هنگام حرکت دادن شانه افزایش می یابد.

تورم، حساسیت یا کبودی.

هنگامی که به آرامی آن را به هم فشار دهید، ممکن است پوست روی شکاف مانند یک چادر به نظر برسد.

برآمدگی روی شانه یا نزدیک آن.

هنگام حرکت دادن شانه، صدای ساییدن یا ترق ترق.

سفتی یا عدم توانایی حرکت شانه.

نوزادان اغلب تا روزها پس از شکستن استخوان ترقوه در هنگام تولد بازوی خود را تکان نمی دهند و اگر کسی دست را حرکت دهد گریه می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

شکستگی استخوان ترقوه-مراجعه به پزشک

اگر علائم شکستگی استخوان ترقوه یا درد کافی برای جلوگیری از استفاده از بازو به طور معمول را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. انتظار برای درمان می تواند منجر به بهبودی ضعیف شود.

علل شکستگی استخوان ترقوه

علل شایع شکستگی استخوان ترقوه عبارتند از:

افتادن، مانند افتادن روی شانه یا روی بازوی دراز شده.

آسیب های ورزشی، مانند ضربه مستقیم به شانه در زمین، پیست یا زمین.

تصادفات رانندگی، ناشی از تصادف اتومبیل، موتور سیکلت یا دوچرخه.

آسیب هنگام تولد، معمولاً از زایمان سخت واژینال.

عوامل خطر

نوجوانان و کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر شکستگی استخوان ترقوه هستند. این خطر پس از 20 سالگی کاهش می یابد. سپس در افراد مسن دوباره افزایش می یابد زیرا آنها با افزایش سن استحکام استخوانی خود را از دست می دهند.

اگر به مقاله “چه عواملی باعث گرفتگی شبانه عضلات پا می شود؟” علاقه دارید کلیک کنید.

عوارض شکستگی استخوان ترقوه

اکثر استخوان های ترقوه شکسته بدون مشکل بهبود می یابند. عوارض، زمانی که رخ می دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آسیب عصبی یا رگ خونی. به ندرت، انتهای ناهموار استخوان ترقوه شکسته ممکن است به اعصاب و عروق خونی مجاور آسیب برساند. برای بی حسی یا سردی بازو یا دست، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بهبود ضعیف یا کند. استخوان ترقوه بشدت شکسته ممکن است به آرامی یا تا آخر التیام نیابد. اتصال ضعیف استخوان ها در طول بهبودی می تواند باعث کوتاه شدن استخوان شود.

توده ای در استخوان. به عنوان بخشی از فرآیند بهبود، جایی که استخوان به هم می‌پیوندد، یک توده استخوانی را تشکیل می‌دهد. توده به راحتی قابل مشاهده است زیرا نزدیک به پوست است. اکثر توده ها با گذشت زمان ناپدید می شوند، اما نه همه.

آرتروز. شکستگی که درگیر مفاصلی باشد که استخوان ترقوه را به تیغه شانه یا استخوان سینه متصل می‌کند، ممکن است خطر ابتلا به آرتریت را در آن مفصل افزایش دهد.

تشخیص شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه-تشخیص

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ناحیه را از نظر حساسیت، تورم یا زخم باز بررسی می کند. اشعه ایکس نشان می دهد که شکستگی کجاست، چقدر بد است و آیا مفاصل آسیب دیده اند یا خیر. سی تی اسکن ممکن است تصاویر با جزئیات بیشتری ارائه دهد.

درمانهای شکستگی استخوان ترقوه

شکستگی استخوان ترقوه-درمان

برای بهبودی، هر استخوان شکسته ای باید ثابت نگه داشته شود. بهبود استخوان معمولاً برای کودکان 3 تا 6 هفته و برای بزرگسالان 6 تا 12 هفته طول می کشد.

استخوان ترقوه نوزاد تازه متولد شده که در حین زایمان می شکند معمولاً در حدود دو هفته تنها با کنترل درد و رسیدگی دقیق به نوزاد بهبود می یابد.

داروها

یک داروی ضد درد که می توانید بدون نسخه بخرید، ممکن است تمام چیزی باشد که برای کاهش درد لازم است. برخی از افراد ممکن است برای چند روز به یک داروی تجویزی با یک ماده مخدر نیاز داشته باشند. از آنجایی که مواد مخدر می توانند عادت ساز باشند، مهم است که آنها را فقط برای مدت کوتاهی و فقط طبق دستور یک پزشک استفاده کنید.

تمرینات برای بازگرداندن حرکت بلافاصله پس از شروع درمان شروع می شود. معمولاً شروع حرکت برای کاهش سفتی مهم است. بعداً سایر تمرینات یا فیزیوتراپی می تواند به حرکت بهتر مفصل و ایجاد قدرت عضلانی کمک کند.

شکستگی استخوان ترقوه- جراحی

اگر استخوان ترقوه از طریق پوست شکسته شده باشد، در جای خود قرار نداشته باشد یا چند تکه باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی شکستگی استخوان ترقوه معمولاً شامل استفاده از صفحات، پیچ‌ها یا میله‌ها برای ثابت نگه داشتن استخوان در حین بهبود است. عوارض جراحی نادر است اما می تواند شامل عفونت باشد.

کودکان و نوجوانان کمتر از 16 سال به ندرت نیاز به جراحی دارند زیرا سریعتر از بزرگسالان بهبود می یابند.

قرار دادن یخ به مدت 20 تا 30 دقیقه هر چند ساعت یکبار در 2 تا 3 روز اول پس از شکستگی استخوان ترقوه می تواند به کنترل درد و تورم کمک کند.

…………………………………………

مقاله شکستگی ترقوه>>mayoclinic