کیفوز یا گوژپشتی چیست

کیفوز یا گوژپشتی چیست ؟

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

کیفوز یک گرد شدن اغراق آمیز و رو به جلو از پشت است. این می تواند در هر سنی رخ دهد اما بیشتر در زنان مسن شایع است.

کیفوز ناشی از افزایش سن اغلب به دلیل ضعف در استخوان های نخاعی است که باعث فشرده شدن یا ترک خوردن آنها می شود. انواع دیگر کیفوز ممکن است در نوزادان یا نوجوانان به دلیل ناهنجاری ستون فقرات یا گیرکردن استخوان های نخاعی در طول زمان ظاهر شود.

کیفوز خفیف، مشکلات کمی ایجاد می کند. کیفوز شدید می تواند باعث درد و ناهنجار شود. درمان کیفوز بستگی به سن شما و علت و عوارض انحنای آن دارد.

علائم کیفوز یا گوژپشتی

کیفوز خفیف ممکن است علائم و نشانه های قابل توجهی ایجاد نکند. اما برخی از افراد علاوه بر خمیدگی غیرعادی ستون فقرات ، دچار کمردرد و سفتی نیز می شوند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده انحنای زیاد در قسمت پشتی یا ستون فقرات فرزند خود ، با پزشک خود وقت بگیرید.

کیفوز یا گوژپشتی

علل کیفوز یا گوژپشتی

استخوان های جداگانه (مهره ها) که یک ستون فقرات سالم را تشکیل می دهند ، شبیه استوانه هایی است که روی یک ستون چیده شده اند. کیفوز زمانی اتفاق می افتد که مهره های بالای کمر به شکل گوه در می آیند.

مهره های غیرطبیعی می توانند به دلایل زیر ایجاد شوند:

شکستگی ها شکستگی یا له شدن مهره ها (شکستگی فشاری) می تواند منجر به انحنای ستون فقرات شود. شکستگی های فشاری خفیف اغلب علائم یا علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

• پوکی استخوان. این اختلال نازک شدن استخوان می تواند باعث انحنای ستون فقرات شود ، به خصوص اگر مهره های ضعیف منجر به شکستگی فشاری شوند. پوکی استخوان بیشتر در زنان مسن و افرادی که به مدت طولانی از کورتیکواستروئیدها استفاده کرده اند شایع است.
  • انحطاط دیسک. دیسک های نرم و دایره ای به عنوان بالشتک بین مهره های نخاعی عمل می کنند. با افزایش سن ، این دیسک ها خشک می شوند و کوچک می شوند ، که اغلب کیفوز را بدتر می کند.
  • بیماری شوئرمن. این بیماری که کیفوز شوئرمن نیز نامیده می شود ، معمولاً در طول جهش رشد که قبل از بلوغ رخ می دهد ، شروع می شود. پسران بیشتر از دختران مبتلا می شوند.
  • نقائص هنگام تولد. استخوان های ستون فقرات که قبل از تولد به درستی رشد نمی کنند می توانند باعث کیفوز شوند.
  • سندرم ها کیفوز در کودکان همچنین می تواند با برخی سندرم ها مانند سندرم Ehlers-Danlos و سندرم Marfan همراه باشد.
  • سرطان و درمان سرطان. سرطان در ستون فقرات می تواند مهره ها را ضعیف کرده و آنها را بیشتر مستعد شکستگی های فشاری کند ، مانند شیمی درمانی و درمان سرطان با اشعه.

عوارض کیفوز یا گوژپشتی

کیفوز علاوه بر ایجاد کمردرد ، ممکن است باعث موارد زیر شود:

• مشکلات تنفسی. کیفوز شدید می تواند به ریه ها فشار وارد کند.
  • عملکردهای فیزیکی محدود کیفوز با ضعف عضلات پشت و مشکل در انجام کارهایی مانند راه رفتن و بلند شدن از صندلی همراه است. خمیدگی ستون فقرات همچنین می تواند نگاه به بالا یا رانندگی را دشوار کند و هنگام دراز کشیدن باعث درد شود.
  • مشکلات گوارشی. کیفوز شدید می تواند دستگاه گوارش را فشرده کند و مشکلاتی مانند رفلاکس اسید و مشکل در بلع را ایجاد کند.
  • مشکلات ظاهری بدن افراد مبتلا به کیفوز ، به ویژه نوجوانان ، ممکن است از ظاهر ضعیفی به علت گرد بودن پشت یا بستن بریس برای اصلاح این بیماری ، برخوردار باشند. برای افراد مسن ، ظاهر بد بدن می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود.

تشخیص

پزشک شما به طور کلی یک معاینه فیزیکی کامل از جمله بررسی قد شما انجام می دهد. ممکن است از شما خواسته شود که از کمر به جلو خم شوید در حالی که پزشک ستون فقرات شما را از پهلو مشاهده می کند. پزشک شما همچنین ممکن است معاینه عصبی را برای بررسی رفلکس ها و قدرت عضلانی شما انجام دهد.

پس از ارزیابی علائم و نشانه ها ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

• اشعه ایکس یا سی تی اسکن. اشعه ایکس می تواند میزان خمیدگی را مشخص کرده و تغییر شکل مهره ها را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک بخواهد تصاویر دقیق تری داشته باشد ، ممکن است سی تی اسکن توصیه شود.
  • ·        MRI. این تصاویر می توانند عفونت یا تومور در ستون فقرات شما را تشخیص دهند.
  • آزمایشات عصبی. اگر دچار بی حسی یا ضعف عضلانی هستید ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین نحوه حرکت تکانه های عصبی بین نخاع و اندام های شما توصیه کند.
  • آزمایش های تراکم استخوان. استخوان با چگالی کم می تواند کیفوز را بدتر کند.
یا گوژپشتی چیست ؟ 2

درمان کیفوز یا گوژپشتی

درمان کیفوز بستگی به علت و شدت بیماری شما دارد.

پزشک شما ممکن است دارویی را پیشنهاد کند ، از جمله:

• مسکن ها. اگر داروهای بدون نسخه-مانند استامینوفن (تیلنول ، دیگران) ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) کافی نیستند ، داروهای ضد درد قوی تر با نسخه در دسترس هستند.
  • داروهای پوکی استخوان. داروهای تقویت کننده استخوان ممکن است به جلوگیری از شکستگی های اضافی ستون فقرات که کیفوز شما را بدتر می کند ، کمک کند.

روان درمانی

درمان می تواند به مدیریت انواع خاصی از کیفوز کمک کند. پزشک شما ممکن است توصیه کند:

• تمرینات کششی ممکن است به بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و تسکین کمردرد کمک کند.
  • مهاربندی کودکانی که بیماری شوئرمن دارند ممکن است بتوانند با بستن بریس بدن در حالی که استخوان های آنها هنوز در حال رشد است ، پیشرفت کیفوز را متوقف کنند.

جراحی و سایر روشها

جراحی ممکن است برای کیفوز شدید که باعث فشار به نخاع یا ریشه های عصبی می شود ، توصیه شود. فیوژن ستون فقرات رایج ترین روش برای کاهش درجه خمیدگی است. جراح قطعاتی از استخوان را بین مهره ها وارد می کند و سپس مهره ها را با میله های فلزی و پیچ ها به هم محکم می کند تا زمانی که ستون فقرات در موقعیت اصلاح شده به هم متصل شود.

برای کمک به حفظ تراکم استخوان ، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

• داشتن رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D
  • پرهیز از دخانیات
  • محدود کردن مصرف الکل

آماده شدن برای قرار ملاقات خود

ممکن است به پزشک متخصص در تشخیص و درمان اختلالات ستون فقرات (جراح ارتوپد) ارجاع داده شوید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

• به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟ آیا آمادگی خاصی برای آنها وجود دارد؟
  • آیا نیاز به درمان دارم؟ گزینه های من چیست و مزایا و خطرات هر کدام چیست؟
  • من مشکلات سلامتی دیگری دارم. چگونه می توانم این شرایط را با هم به بهترین نحو مدیریت کنم؟

علاوه بر سوالاتی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید ، از پرسیدن سوالات دیگری که هنگام ملاقات با شما به وجود می آید دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک خود داشته باشید

پزشک شما به احتمال زیاد تعدادی سوال از شما می پرسد. آمادگی برای پاسخگویی به آنها ممکن است زمانی را برای مرور جزئیات بیشتر در نظر بگیرد. ممکن است از شما سوال شود:

• از چه زمانی علائم را شروع کردید؟ شدت آنها چقدر است؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده یا گاه به گاه؟
  • به نظر می رسد چه چیزی علائم شما را بهبود یا بدتر می کند؟

منبع : www.mayoclinic.org