مراقبتهای بعد از تعویض مفصل زانو

پس از تعویض مفصل زانو ، ممکن است انتظار داشته باشید که شیوه زندگی شما مانند قبل از عمل باشد – اما بدون درد. از جهات مختلف ، شما درست می گویید ، اما بازگشت به فعالیت های روزمره شما زمان می برد. مشارکت فعال در روند بهبود می تواند به شما کمک کند زودتر به آنجا برسید و نتیجه موفقیت آمیز تری را تضمین کنید.

حتی اگر بتوانید بیشتر فعالیتها را از سر بگیرید ، ممکن است بخواهید از انجام کارهایی که باعث ایجاد فشار بیش از حد بر زانو “جدید” شما می شود ، مانند شرکت در ورزشهای پرقدرت مانند دویدن ، اجتناب کنید. پیشنهادات ارائه شده در اینجا به شما کمک می کند تا از فعالیت های روزانه خود با خیال راحت لذت ببرید.

مرخص شدن از بیمارستان

بسته به سرعت بهبودی ، مدت اقامت در بیمارستان به طور معمول 1 تا 4 روز طول خواهد کشید. اگر تعویض مفصل زانو به صورت سرپایی انجام شود ، همان روز عمل جراحی به خانه خواهید رفت.

قبل از مرخص شدن از بیمارستان ، باید چندین هدف را دنبال کنید ، مانند:

• به تنهایی به رختخواب بروید و از آن خارج شوید.
  • داشتن کنترل درد قابل قبول
  • امکان خوردن ، نوشیدن و استفاده از حمام.
  • راه رفتن با یک وسیله کمکی (عصا ، واکر یا عصا) بر روی سطح یکنواخت و توانایی بالا یا پایین رفتن از دو یا سه پله.
  • توانایی انجام تمرینات خانگی تجویز شده.
  • آشنایی با اقدامات احتیاطی زانو که ممکن است برای جلوگیری از آسیب و اطمینان از بهبود مناسب انجام شده باشد.

اگر نمی توانید به این اهداف برسید ، ممکن است برای شما ناامن باشد که بعد از ترخیص مستقیماً به خانه بروید. در این صورت ، ممکن است موقتاً به مرکز توانبخشی منتقل شوید.

هنگامی که مرخص می شوید ، تیم مراقبت های بهداشتی شما اطلاعاتی را برای پشتیبانی از بهبودی شما در خانه در اختیار شما قرار می دهد. اگرچه میزان عوارض بعد از تعویض کامل زانو کم است ، اما در صورت بروز عوارض می تواند بهبود کامل را طولانی یا محدود کند. کارکنان بیمارستان عوارض احتمالی را مورد بحث قرار می دهند و علائم هشداردهنده عفونت یا لخته شدن خون را با شما مرور می کنند.

علائم هشدار دهنده عفونت

تب مداوم (بالاتر از 37 درجه)

لرزیدن

افزایش قرمزی ، حساسیت یا تورم زخم شما

خارج شدن ترشح از زخم شما

افزایش درد هم با فعالیت و هم با استراحت

علائم هشدار دهنده لخته شدن خون

درد در ساق پا یا ساق پا که ارتباطی با برش جراحی  شما ندارد

حساسیت یا قرمزی بالای یا زیر زانو

افزایش تورم ساق پا ، مچ پا یا پا

در موارد بسیار نادر ، لخته خون ممکن است به ریه های شما برسد و تهدید کننده زندگی باشد. نشانه هایی که نشان می دهد لخته خون به ریه های شما منتقل شده است عبارتند از:

• شروع ناگهانی درد قفسه سینه
  • درد موضعی قفسه سینه همراه با سرفه

در صورت بروز هر یک از علائم بالا پزشک خود را مطلع کنید.

بهبودی  در منزل

برای چند روز تا چند هفته پس از ترخیص به برخی از کمک ها در خانه نیاز دارید. قبل از عمل جراحی ، برای کمک به دوستان ، اعضای خانواده یا مراقبت ها مشورت کنید.

آماده سازی خانه شما

نکات زیر می تواند وارد شدن به خانه را برای شما راحت تر کند و قبل از عمل جراحی به آنها توجه شود:

• مبلمان را دوباره مرتب کنید تا بتوانید با عصا ، واکر یا عصای زیر بغل مانور دهید. برای اجتناب از استفاده از پله ها ، می توانید اتاق ها را موقتاً تغییر دهید (برای مثال اتاق نشیمن را اتاق خواب خود کنید).
 بعد از تعویض مفصل زانو
  • هرگونه فرش یا فرش ناحیه ای که می تواند باعث لغزش شما شود را بردارید. سیم های برق را به طور ایمن در اطراف محیط اتاق محکم کنید.
  • یک صندلی مناسب تهیه کنید-صندلی محکمی با صندلی بالاتر از حد متوسط ​​و دارای پایه برای بالا بردن متناوب ساق پا.
  • در حمام یک صندلی دوش ، میله تکیه گاه  و صندلی توالت فرنگی نصب کنید.
  • برای جلوگیری از خم شدن بیش از حد ، از وسایل کمکی مانند پاشنه کش دسته بلند ، اسفنج دسته بلند و ابزار چنگ زدن یا دستی استفاده کنید.

مراقبت از زخم ( مراقبتهای بعد از تعویض مفصل زانو )

در دوران نقاهت در خانه ، برای مراقبت از زخم و جلوگیری از عفونت ، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

• محل زخم را تمیز و خشک نگه دارید. پانسمان در بیمارستان اعمال می شود و باید طبق دستور پزشک تعویض شود. قبل از خروج از بیمارستان ، نحوه تغییر پانسمان را بپرسید.
  • دستورات پزشک خود را در مورد مدت زمان انتظار برای دوش گرفتن یا حمام کردن دنبال کنید.
  • در صورت قرمز شدن زخم یا شروع به تخلیه ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند نشانه عفونت باشد.

تورم

ممکن است در چند روز یا هفته های اول بعد از عمل تورم متوسط ​​تا شدید داشته باشید. ممکن است حدود 3 تا 6 ماه پس از عمل تورم خفیف تا متوسط ​​داشته باشید. برای کاهش تورم ، پای خود را کمی بالا بیاورید و یخ بگذارید. پوشیدن جوراب های تراکمی نیز ممکن است به کاهش تورم کمک کند. در صورت بروز تورم جدید یا شدید به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا این ممکن است علامت هشدار دهنده لخته خون باشد.

دارو (مراقبتهای بعد از تعویض مفصل زانو )

تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. داروهای خانگی ممکن است شامل قرص های مسکن مخدر دار و غیر مخدر دار  ، رقیق کننده خون خوراکی یا تزریقی ، نرم کننده مدفوع و داروهای ضد تهوع باشد.

حتماً در مورد تمام داروهای خود-حتی داروهای بدون نسخه ، مکمل ها و ویتامین ها با پزشک خود مشورت کنید

پزشک به شما می گوید که هنگام استفاده از داروهای تجویز شده ، کدام داروهای بدون نسخه را می توانید بی خطر مصرف کنید.

بعد از تعویض مفصل زانو

جلوگیری از بروز هرگونه عفونت باکتریایی در مفصل مصنوعی شما بسیار مهم است. برخی از بیماران با شرایط خاص ممکن است برای کمک به جلوگیری از عفونت ، قبل از کار دندانپزشکی از آنتی بیوتیک ها استفاده کنند. از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از کار دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید یا خیر. همچنین ممکن است مایل به همراه داشتن کارت هشدار پزشکی باشید تا در صورت بروز شرایط اضطراری ، پرسنل پزشکی بدانند که شما یک مفصل مصنوعی دارید.

رژیم غذایی دارو (مراقبتهای بعد از تعویض مفصل زانو )

وقتی از بیمارستان به خانه می روید ، باید رژیم غذایی معمولی داشته باشید. پزشک ممکن است توصیه کند که شما از مکمل های آهن و ویتامین استفاده کنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که در صورت مصرف داروی رقیق کننده خون وارفارین (کومادین) از مکمل هایی که حاوی ویتامین K و غذاهای غنی از ویتامین K هستند خودداری کنید. غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از کلم بروکلی ، گل کلم ، جوانه بروکسل ، جگر ، لوبیا سبز ، لوبیا گاربانزو ، عدس ، سویا ، روغن سویا ، اسفناج ، کلم پیچ ، کاهو ، سبزی شلغم ، کلم و پیاز.

به نوشیدن مایعات زیاد و اجتناب از الکل ادامه دهید. شما باید به مراقبت از وزن خود ادامه دهید تا از وارد آمدن فشار بیشتر به مفصل جلوگیری کنید.

از سرگیری فعالیتهای عادی

وقتی به خانه رسیدید ، باید فعال باشید. نکته اصلی این است که خیلی زود  زیاد کار نکنید. در حالی که می توانید روزهای خوب و برخی روزهای بد را انتظار داشته باشید ، اما باید به تدریج شاهد پیشرفت تدریجی در طول زمان باشید. به طور کلی ، دستورالعمل های زیر اعمال می شود:

رانندگی

در بیشتر موارد ، از سرگیری رانندگی در شرایطی که دیگر از داروهای ضد درد مخدر دار استفاده نمی کنید ، و هنگامی که قدرت و رفلکس های بدن شما به حالت عادی خود بازگشته است ، بی خطر است. پزشک شما به شما کمک می کند تا مشخص کنید که چه زمانی برای از شروع مجدد  رانندگی ایمن است.

فعالیت جنسی

لطفاً در مورد اینکه چگونه می توانید با خیال راحت فعالیت جنسی را از سر بگیرید ، با پزشک خود مشورت کنید. بسته به شرایط شما ، ممکن است بتوانید طی چند هفته پس از عمل ، فعالیت جنسی را از سر بگیرید.

موقعیت های خواب

می توانید با خیال راحت به پشت ، در هر دو طرف یا روی شکم بخوابید.

بازگشت به کار

بسته به نوع فعالیت هایی که در محل کار انجام می دهید و سرعت بهبودی شما ، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا بتوانید به کار بازگردید. پزشک شما مواقعی که انجام فعالیتهای عادی کاری بی خطر است، به شما توصیه می کند.

ورزش و تمرین دارو (مراقبتهای بعد از تعویض مفصل زانو )

تمرینات تجویز شده توسط فیزیوتراپیست را حداقل 2 ماه پس از عمل ادامه دهید. در برخی موارد ، پزشک ممکن است دوچرخه ثابت را برای حفظ تن ماهیچه ها و انعطاف پذیری زانو توصیه کند. هنگام سوار شدن ، سعی کنید حداکثر میزان خم شدن و راست شدن را به دست آورید.

به محض اینکه پزشک به شما اجازه داد ، می توانید به بسیاری از فعالیت های ورزشی که قبل از تعویض مفصل زانو از آن لذت می بردید بازگردید.

• هرچقدر که دوست دارید راه بروید ، اما به یاد داشته باشید که پیاده روی جایگزینی برای تمرینات تجویز شده توسط پزشک و فیزیوتراپیست شما نیست.
  • شنا بعد از تعویض کامل مفصل زانو یک فعالیت بسیار بی خطر است. به محض التیام کافی زخم می توانید شنا را شروع کنید. پزشک شما به شما اطلاع می دهد که چه زمانی می توانید شروع کنید.
  • به طور کلی ، فعالیتهای تناسب اندام کمتری مانند گلف ، دوچرخه سواری و تنیس سبک به افزایش طول عمر زانو کمک می کند و نسبت به فعالیتهای پرقدرت مانند دویدن ، راکتبال و اسکی ترجیح داده می شود.

مسافرت هوایی

تغییرات فشار و بی حرکتی ممکن است باعث شود که پای تحت عمل جراحی شما متورم شود ، به خصوص اگر فقط در حال بهبود است. قبل از سفر با هواپیما از پزشک خود سوال کنید. هنگام عبور از امنیت فرودگاه، توجه داشته باشید که حساسیت فلزیاب ها متفاوت است و مفصل مصنوعی شما ممکن است باعث ایجاد زنگ خطر شود. قبل از بررسی فلزیاب ، در مورد مفصل مصنوعی خود به بازرسی  بگویید.

منبع : orthoinfo.aaos.org