پا

خارش کف پا

علت خارش کف پا و راه های درمان آن

بررسی اجمالی خارش کف پا

خارش شدید(pruritus) یک اصطلاح پزشکی برای خارش است که ناشی از احساس تحریک کننده بر روی پوست شما است که باعث می شود بخواهید خارش ایجاد کنید. این می تواند در هر نقطه از پوست شما رخ دهد.

پای شما به ویژه آسیب پذیر است زیرا معمولاً با انواع کفش در شرایط عرق کرده قرار می گیرد. بسیاری از شرایط می تواند منجر به خارش پا شود ، از جمله قرار گرفتن در معرض:

• رطوبت
  • محیطهای خشک که منجر به خشکی پوست می شود
  • محرک ها ، هنگام پابرهنه راه رفتن
  • باکتری های عفونی ، ویروس ها ، انگل ها یا قارچ ها

اگرچه خارش پا معمولاً نگران کننده نیست ، اما می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای پوست یا حتی یک بیماری داخلی عمیق تر باشد. درک اینکه چه علائمی باید داشته باشید ، می تواند به شما در یافتن رهایی از نگرانی کمک کند.

علت خارش کف پا چیست؟

خارش پا ممکن است به دلایل مختلفی باشد ، از جمله:

بیماریها

خارش پا ناشی از یک بیماری، ممکن است با افزایش تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین مرتبط باشد. به همین دلیل ، پزشک شما ممکن است داروهای انتخابی مهار کننده بازجذب سروتونین (SSRI) را برای درمان خارش تجویز کند.

شرایط پزشکی که باعث خارش پا می شود عبارتند از:

• بیماری کبد
  • کلستاز ، که باعث کاهش جریان صفرا از کیسه صفراوی می شود
  • سرطان
  • نوروپاتی محیطی ، شرایطی که معمولاً با دیابت ملیتوس همراه است
  • غلظت خون بالا (پلی سیتمی روبرا ​​ورا)
  • بیماری کلیوی
  • بیماری غده تیروئید
  • خارش در دوران بارداری (ممکن است همراه کلستاز باشد یا نباشد)

شرایط پوست

شرایط پوستی که باعث خارش پا می شود عبارتند از:

• التهاب  تماسی آلرژیک ، که می تواند ناشی از چیزی مانند مواد شوینده جدید باشد
  • پای ورزشکار یاعفونت قارچی
  • درماتیت آتوپیک ( یک بیماری پوستی )
  • درماتوز کف پا جوان
  • پسوریازیس
  • زخم
  • گزش حشره
  • پوست خشک
  • هجوم آفات مانند شپش یا گال

قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده

یک ماده تحریک کننده می تواند هر ماده ای باشد که باعث ایجاد واکنش درون بدن یا روی سطح بدن شما شود. آنها حتی می توانند داروها یا پمادهای موضعی باشند که برای درمان سایر بیماری ها استفاده می کنید.

داروهایی که باعث خارش بدن و پا می شوند شامل مواد مخدر یا مواد مانند سولفات مورفین ، مهار کننده های ACE و استاتین ها هستند.

خارش کف پا

علائم و نشانه های خارش پا چیست؟

خارش پا باعث می شود که بخواهید پوست خود را خراش دهید. تغییرات در پوست شما ممکن است با احساس خارش همراه باشد. نمونه هایی از تغییرات پوستی عبارتند از:

• تاول
  • مناطق ترک خورده و باز
  • لکه های خشک و مقیاس مانند
  • خارش
  • راش )ضایعه پوستی)
  • سرخی
  • ورم
  • لکه های سفید

همچنین ممکن است پاهایتان بدون هیچگونه تغییر فیزیکی در سطح پوست دچار خارش شود.

چه زمانی برای خارش کف پا باید از پزشک کمک گرفت

اگر خارش پا با مراقبت از خانه بهبود نیافت یا علائم شما با گذشت زمان بدتر شد ، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد و یک معاینه فیزیکی برای تشخیص علل خارش پا انجام می دهد. سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند شامل موارد زیر است:

• آیا اخیراً مصرف داروهای جدید را شروع کرده اید؟
  • آیا در معرض عوامل محرک احتمالی قرار گرفته اید؟
  • آیا از بیماریهای مزمن مانند دیابت یا اگزما رنج می برید؟
  • آیا اخیراً اعضای خانواده ، دوستان یا هم تیمی ها نگرانی های مربوط به پوست را تجربه کرده اند؟

در صورت لزوم ، پزشک می تواند آزمایشاتی را انجام دهد که شامل موارد زیر است:

• خاراندن پوست
  • کشت دادن
  • بیوپسی
  • آزمایش خون

برخی از آزمایشات می توانند مناطقی را در داخل یا بالای پوست شما از نظر وجود میکروب مانند قارچ بررسی کنند.

خارش کف پا پا چگونه درمان می شود؟

پزشک خارش پا را بر اساس علت درمان می کند. برای واکنش های آلرژیک ، اجتناب از محصول یا محصولاتی که باعث واکنش آلرژیک می شوند ، می تواند به کاهش خارش کمک کند.

درمان هایی که ممکن است خارش پا را تسکین دهند شامل موارد زیر است:

• یک آنتی هیستامین مسدود کننده H1 ، مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) ، ممکن است به رفع خارش کمک کند. آنتی هیستامین ها می توانند آرام بخش و سایر عوارض جانبی غیر منتظره داشته باشند. افراد مسن ممکن است نیاز به اجتناب از استفاده از آنها داشته باشند.
  • اگر پای ورزشکار دارید ، اسپری یا کرم ضد قارچ ممکن است به شما کمک کند. عفونت های مزمن قارچی ممکن است نیاز به درمان ضد قارچی تجویز شده توسط پزشک داشته باشد.
  • داروهای موضعی ضد خارش ، نرم کننده هایی مانند ژل پترولیوم و کرم های استروئیدی ممکن است به کاهش خارش موضعی در سطح پوست کمک کنند.
  • علاوه بر این ، داروهای تجویزی مانند SSRI ها ، گاباپنتین یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است در بیماران خاص مفید باشد.

چگونه می توان از خارش کف پا جلوگیری کرد؟

عادات خوب مراقبت از پا می تواند خارش پا را کاهش داده و از برخی علل مانند عفونت قارچی جلوگیری کند. این شامل همیشه پوشیدن کفش های ضد آب ، مانند دمپایی ، در حمام مشترک یا کف سالن بدنسازی است. همچنین می توانید از این اقدامات مراقبت از پا استفاده کنید:

• تا خشک شدن کامل پاها از پوشیدن کفش و جوراب خودداری کنید
  • پاهای خود را به طور مرتب با صابون ملایم بشویید ، با دقت پس از اتمام حمام به نواحی بین انگشتان پا توجه کنید و از مرطوب کننده استفاده کنید
  • جوراب نخی یا پشمی بپوشید
  • کفش هایی که دارای تهویه مناسب هستند بپوشید ، مانند کفش هایی که سوراخ مشبک دارند و به خشک ماندن پاها کمک می کند

اگر دوره های منظمی از پای ورزشکار را تجربه می کنید ، ممکن است قبل از پوشیدن جوراب یا کفش ، نیاز به استفاده از پودر ضد قارچ بر روی پای خود داشته باشید.

منبع : www.healthline.com

آواتار دکتر حسین اتحادی