درد مچ پا

درد مچ پا ( درد مزمن مچ پای جانبی ) چیست؟

درد مزمن مچ پای جانبی، درد مکرر در قسمت خارجی مچ پا است که اغلب پس از آسیب دیدگی مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا ایجاد می شود. با این حال ، چندین بیماری دیگر نیز ممکن است باعث درد مزمن مچ پا شود.

علائم درد مچ پا

درد مچ پا ، معمولاً در قسمت خارجی مچ پا ، ممکن است آنقدر شدید باشد که در راه رفتن یا در ورزش کردن مشکل داشته باشید. در بعضی موارد ، درد یک درد مداوم و کسل کننده است. بیماران همچنین ممکن است در راه رفتن روی زمین ناهموار یا در کفش های پاشنه بلند ، احساس تسلیم شدن (بی ثباتی) ، تورم ، سفتی  کنند و یا دچار پیچ خوردگی  مجدد مچ پا شوند..

درد مچ پا

علل درد مچ پا

شایعترین علت برای این درد مداوم مچ پا ، بهبود ناقص پس از پیچ خوردگی مچ پا است. وقتی مچ پا را پیچ می زنید ، بافت اتصال بین استخوان ها کشیده یا پاره می شود. بدون توانبخشی کامل و دقیق  ، ممکن است رباط یا عضلات اطراف ضعیف بمانند و در نتیجه بی ثباتی بازگرداننده ایجاد شود. در نتیجه ، ممکن است آسیب های مچ پا اضافی را تجربه کنید. سایر دلایل درد مزمن مچ پا عبارتند از:

• آسیب به اعصابی که از مچ پا عبور می کنند. اعصاب ممکن است کشیده شوند ، پاره شوند ، در اثر ضربه مستقیم آسیب ببینند یا در اثر فشار گرفتار شوند.
  • تاندون پاره یا ملتهب
  • آرتروز مفصل مچ پا
  • شکستگی در یکی از استخوان ها که مفصل مچ پا را تشکیل می دهد
  • التهاب پوشش مفصلی (سینوویوم)
  • ایجاد بافت اسکار در مچ پا پس از پیچ خوردگی. بافت اسکار در مفصل فضا اشغال می کند و به رباط ها فشار وارد می کند.

جلوگیری از درد مچ پا

تقریبا نیمی از افرادی که یک بار مچ پای آنها  پیچ می خورد ، دچار پیچ خوردگی مجدد مچ پا و درد مزمن می شوند. با دنبال کردن این مراحل ساده می توانید از ایجاد درد مزمن جلوگیری کنید:

1. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید و برنامه توانبخشی بدنی تجویز شده را کامل کنید.
  2. تا زمانی که توسط پزشک معالجه نشدید ، به فعالیت خود برگردید.
  3. هنگامی که به ورزش بازگشتید ، از نگه دارنده مچ پا استفاده کنید تا چسب. مهاربند موثرتر از چسب زدن در جلوگیری از پیچ خوردگی مچ پا است.
  4. اگر کفش های ساقدار می پوشید ، حتماً آنها را بطور صحیح و کامل ببندید.

تشخیص درد مچ پا

اولین قدم در شناسایی علت درد مزمن مچ پا گرفتن شرح حال از بیمار است. جراح ارتوپدی پا و مچ پا ممکن است چندین سوال از شما بپرسد ، از جمله:

• آیا قبلاً از ناحیه مچ پا آسیب دیده اید؟ اگر بله چه زمانی؟
  • چه نوع درمانی برای آسیب دیدگی دریافت کردید؟
  • چه مدت درد داشته اید؟
  • آیا مواردی وجود دارد که درد بدتر یا از بین رفته باشد؟

از آنجا که دلایل بسیار زیادی برای درد مزمن مچ پا وجود دارد ، پزشک می تواند چندین آزمایش برای تعیین دقیق تشخیص ، با شروع معاینه بدنی انجام دهد. جراح نواحی حساس را پیدا می کند و به دنبال علائم تورم است. او به شما کمک می کند تا پا و مچ پا را حرکت دهید تا دامنه حرکت و انعطاف پذیری را ارزیابی کند. جراح شما همچنین ممکن است حس های  اعصاب را آزمایش کرده و یک بی حس کننده موضعی را برای کمک به تعیین منبع علائم استفاده کند.

جراح شما ممکن است چندین عکس اشعه ایکس از مفصل مچ پا انجام دهد. همچنین ممکن است شما نیاز به عکس برداری از مچ پای دیگر داشته باشید تا پزشک بتواند مچ پا های آسیب دیده و غیر آسیب دیده را با یکدیگر مقایسه کند. در برخی موارد ، ممکن است آزمایشات اضافی مانند اسکن استخوان ، سی تی اسکن یا MRI لازم باشد.

درمان ها برای درد مچ پا

درمان به تشخیص نهایی بستگی دارد و باید براساس نیازهای فردی شما تنظیم شود. هر دو روش درمانی غیر جراحی و جراحی ممکن است استفاده شود. درمان های غیر جراحی عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن برای کاهش تورم
  • فیزیوتراپی ، از جمله تمرینات tilt-board ، با هدف تقویت عضلات ، بازیابی دامنه حرکتی و افزایش درک شما از وضعیت مفصل
  • بریس مچ پا یا تکیه گاه دیگر
  • تزریق داروی استروئیدی
  • در صورت شکستگی ، بی حرکتی برای بهبود استخوان

اگر شرایط شما به آن نیاز دارد یا اگر درمان محافظه کارانه موجب تسکین نشود ، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند. بسیاری از اقدامات جراحی را می توان به صورت سرپایی انجام داد. بعضی از روشها از روشهای آرتروسکوپی استفاده می کنند. سایر موارد نیاز به جراحی باز دارند. برای اطمینان از بهبودی مناسب ، توان بخشی ممکن است 6-10 هفته طول بکشد.

گزینه های درمان جراحی برای درد مچ پا عبارتند از:

• حذف (از بین بردن) قطعات شل
  • تمیز کردن (خرد کردن) سطح مشترک یا مفصل