برآمدگی پشت پاشنه پا (بدشکلی هاگلند) چیست ؟

تغییر شکل HaglundHaglund یک بزرگ شدن استخوان در پشت پاشنه پا است. بافت نرم نزدیک تاندون آشیل زمانی که استخوان بزرگ شده به کفش ساییده می شود، تحریک می شود. این اغلب منجر به بورسیت دردناک می شود که التهاب بورسا (کیسه ای پر از مایع بین تاندون و استخوان) است.

علل برآمدگی پشت پاشنه پا

بدشکلی هاگلند اغلب به نام «برآمدگی پمپ » نامیده می‌شود، زیرا قسمت سفت پشت کفش‌های پمپی می‌تواند فشاری ایجاد کند که بزرگی استخوان را هنگام راه رفتن تشدید می‌کند. در واقع، هر کفشی که پشت آن سفت باشد، مانند اسکیت روی یخ، کفش مجلسی مردانه، یا کفش پاشنه بلند زنانه، می تواند باعث این تحریک شود.

تا حدودی، وراثت در بدشکلی هاگلند نقش دارد. ساختارهای ارثی پا که می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کند عبارتند از:

• پای با قوس بلند
  • تاندون آشیل سفت
  • تمایل به راه رفتن با قسمت بیرونی پاشنه پا.

علائم برآمدگی پشت پاشنه پا

بدشکلی هاگلند می تواند در یک یا هر دو پا رخ دهد. علائم عبارتند از:

• برآمدگی قابل توجه در پشت پاشنه پا
  • درد در ناحیه ای که تاندون آشیل به پاشنه پا می چسبد
  • تورم در پشت پاشنه پا
  • قرمزی در نزدیکی بافت ملتهب

تشخیص برآمدگی پشت پاشنه پا

پس از ارزیابی علائم بیمار، جراح پا و مچ پا، پا را معاینه می کند. علاوه بر این، تصویربرداری اشعه ایکس برای کمک به جراح در ارزیابی ساختار استخوان پاشنه تجویز می شود.

درمان غیر جراحی برآمدگی پشت پاشنه پا

درمان غیر جراحی تغییر شکل هاگلند با هدف کاهش التهاب بورس است. در حالی که این رویکردها می توانند درد و التهاب را برطرف کنند، برآمدگی استخوانی را کوچک نمی کنند. درمان غیر جراحی می تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

• دارو. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، ممکن است برای کاهش درد و التهاب توصیه شود.
  • یخ. برای کاهش تورم، یک کیسه یخ را روی ناحیه ملتهب قرار دهید و یک حوله نازک بین یخ و پوست قرار دهید. 20 دقیقه از یخ استفاده کنید و سپس حداقل 40 دقیقه صبر کنید تا دوباره یخ بزنید.
  • تمرینات . تمرینات کششی به کاهش فشار تاندون آشیل کمک می کند. این تمرینات به ویژه برای بیمارانی که دارای تاندون پاشنه سفت هستند بسیار مهم است.
  • بلند کردن پاشنه. بیمارانی که پای دارای قوس بلند هستند ممکن است متوجه شوند که بالابرهای پاشنه که در داخل کفش قرار می‌گیرند فشار روی پاشنه را کاهش می‌دهند.
  • پد پاشنه. پدهای قرار داده شده در داخل کفش، پاشنه پا را بالشتک می کند و ممکن است به کاهش سوزش هنگام راه رفتن کمک کند.
  • اصلاح کفش. کفش های بدون پشت یا پشت نرم به جلوگیری یا به حداقل رساندن تحریک کمک می کنند.
  • فیزیوتراپی .روش های فیزیوتراپی، مانند سونوگرافی، می تواند به کاهش التهاب کمک کند.
  • اصلاح ناهنجاری های ارتوپدی. کفی های سفارشی از کنترل حرکت در پا پشتیبانی می کند.
  • بی حرکتی. در برخی موارد ممکن است گچ گرفتن ممکن است لازم باشد.

چه زمانی جراحی لازم است؟

اگر درمان غیرجراحی نتواند تسکین درد کافی را ارائه دهد، ممکن است به جراحی نیاز باشد. جراح پا و مچ پا روشی را که برای مورد شما مناسب تر است را تعیین می کند. پیروی از دستورالعمل های جراح برای مراقبت های بعد از جراحی بسیار مهم است.

جلوگیری

ممکن است از عود بدشکلی هاگلند با موارد زیر جلوگیری شود:

• پوشیدن کفش مناسب؛ از کفش هایی با پشت پاشنه سفت خودداری کنید
  • استفاده از تکیه گاه های قوس یا اصلاح ناهنجاری های ارتوپدی
  • انجام حرکات کششی برای جلوگیری از سفت شدن تاندون آشیل
  • اجتناب از دویدن روی سطوح سخت و دویدن در سربالایی.

منبع : www.acfas.org

2 دیدگاه دربارهٔ «برآمدگی پشت پاشنه پا (بدشکلی هاگلند) چیست ؟»

1. دکتر از ایران رفتن فعلا متاسفانه، این پیام ادمین سایت هست، برای ارتباط با دکتر لطفا :

از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@