زانوی پرانتزی

• رفتار
  • بردن
  • زانوی واروس چیست؟

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های پا سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به : زانوی پرانتزی

واروس زانو نوعی بیماری است که معمولاً از آن به عنوان ژنو واروم یاد می شود. این همان چیزی است که باعث می شود برخی افراد دارای پای کمانی باشند.

این اتفاق زمانی می افتد که استخوان درشت نی شما، بزرگترین استخوان قسمت ساق پا ، به جای اینکه با استخوان ران هم تراز شود، به سمت داخل چرخانده شود. این باعث می شود که زانوهای شما به سمت بیرون برگردند.

نقطه مقابل  واروس زانو ، والگوس زانو است که باعث می شود برخی از افراد زانوی کج داشته باشند. زمانی اتفاق می افتد که استخوان درشت نی شما در مقایسه با استخوان ران به سمت خارج قرار گیرد.

رابطه بین موقعیت های استخوان ران و درشت نی شما ترازبندی تیبی فمورال نامیده می شود. در حالت ایده آل ، دو استخوان باید یک تراز بندی 180 درجه ای داشته باشند. اگر فقط چند درجه انحراف داشته  باشند ، ممکن است سالها هیچ علائمی مشاهده نکنید.

علائم چیست؟

بارزترین علامت واروس زانو پای کمانی است. بزرگسالان ممکن است از ناحیه داخلی زانو احساس درد کنند. کودکان خردسال مبتلا به واروس زانو ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

با گذشت زمان ، وارس زانو درمان نشده می تواند باعث درد مفاصل شود ، به خصوص هنگام راه رفتن. همچنین باعث ساییدگی و پارگی غیرمعمول غضروف های زانوی شما می شود که منجر به آرتروز می شود.

علت زانوی پرانتزی چیست؟

زانوی واروسی در میان نوزادان تازه متولد شده رایج است. مفاصل زانوی آنها هنوز در حال رشد است و بسیاری از استخوانهای آنها هنوز به موقعیت دائمی خود منتقل نشده اند. با این حال ، برخی از کودکان خردسال در اثر راشیتیسم دچار این بیماری می شوند ، بیماری همراه با سطح پایین ویتامین D که باعث نرم شدن استخوان ها می شود.

در بزرگسالان ، آرتروز می تواند هم نتیجه و هم علت واروس زانو باشد. اگر غضروف داخل مفصل زانوی شما فرسوده شود ، می تواند باعث خم شدن پای شما به سمت خارج شود. علاوه بر این ، هرچه تراز بندی تیبیو فمورال شما منحرف تر باشد ، آسیب بیشتری به زانوها وارد می شود.

سایر علل احتمالی واروس زانو عبارتند از:

• عفونت استخوان
  • تومورهای استخوانی
  • صدمات
  • بیماری پاژه استخوان
  • بیماری شکننده استخوان
  • آکندروپلازی
  • بیماری بلانت (Blount )

زانوی پرانتزی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً می تواند با معاینه پاها و تماشای راه رفتن ، واروس زانو را تشخیص دهد. همچنین ممکن است برای بررسی بهتر ساختار استخوان آن ،عکس برداری اشعه ایکس از پای آسیب دیده شما تجویز شود.

اگر پزشک شما تایید کند که شما واروس زانو دارید ، ممکن است از ابزاری به نام گونیومتر برای اندازه گیری درجه چرخش پای شما به سمت خارج استفاده کند.

اگر کودکی با پای پرانتزی دارید ، ممکن است پزشک متخصص اطفال برای بررسی سطح ویتامین D آزمایشی را انجام دهد تا وجود بیماری  راشیتیسم را رد کند.

چگونه زانوی پرانتزی درمان می شود؟

درمان واروس زانو به علت آن بستگی دارد. اگر علت آن راشیتیسم باشد و اگر بیماری هنوز در مراحل اولیه است، ممکن است کودک شما به سادگی نیاز به مکمل ویتامین D یا کلسیم داشته باشد. بعضی اوقات، مکمل ها برای تقویت استخوان ها و بهبود شرایط کافی هستند.

بیشتر دلایل دیگر ، از جمله راشیتیسم پیشرفته تر ، نیاز به جراحی دارند. برای موارد خفیف که درد زیادی ایجاد نمی کنند ، فیزیوتراپی و تمرین با وزنه می توانند به تقویت عضلات اطراف استخوان های پای شما کمک کنند. با این حال ، آنها استخوان های شما را صاف نمی کنند.

متداول ترین نوع جراحی که برای درمان واروس زانو بدون آرتروز قابل توجه استفاده می شود ، به ویژه در بیماران جوان ، استئوتومی استخوان درشت نی است. این روش با برش استخوان و تغییر شکل استخوان درشت نی ، تیبیا را هم تنظیم می کند. این باعث می شود فشار وارد شده بر زانوی شما که به دلیل هم ترازی ضعیف تیبو فمورال ایجاد می شود، آزاد شود.

اگر دچار واروس زانو هستید ، جراحی استئوتومی نیز می تواند به جلوگیری یا حداقل به تأخیر انداختن جراحی تعویض کامل زانو کمک کند.

پس از یک روش استئوتومی استخوان درشت نی ، باید سه تا هشت ماه صبر کنید تا به سطح فعالیت معمول خود برگردید. همچنین باید حداقل یک یا دو ماه از بند نگهدارنده استفاده کنید. اگر این دوره بهبودی دلهره آور به نظر می رسد ، به خاطر داشته باشید که جراحی تعویض مفصل زانو ، که جراحی استئوتومی گاهی اوقات می تواند از آن جلوگیری کند ، اغلب به یک سال بهبود نیاز دارد.

سخن آخر برای زانوی پرانتزی

اگر به نظر می رسد کودک شما واروس زانو دارد ، به یاد داشته باشید که اکثر کودکان از این شرایط رنج می برند و به یک توازن سالم از ناحیه تیبو فمورال دست میابند. با این حال ، اگر به نظر نمی رسد از این حالت خارج شوند، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. برای بزرگسالان مبتلا به واروس زانو ، مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود گزینه های درمانی را مرور کنید. هرچه زودتر تشخیص داده شوید و درمان را شروع کنید ، آسیب کمتری به زانوی خود می رسانید.

منبع زانوی پرانتزی : healthline.com

زانوی پرانتزی یا واروس زانو