آرتریت انگشت چیست

آرتریت انگشت چیست؟ علائم، علت و درمان

آرتریت انگشت چیست؟

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های دست سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

انگشتان ما مهم هستند! ما به طور مداوم، در تمام طول روز از آنها استفاده می کنیم: برای مسواک زدن، برای ارسال ایمیل، برای پختن وعده های غذایی. وقتی آرتریت انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می دهد، کارهای روزمره سخت و دردناک می شوند. پس وقتی مفاصل انگشت ما شروع به ایجاد مشکل کرد، چه کنیم؟

این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد آرتروز در انگشتان دست، عوامل ایجاد کننده آن و کارهایی که می توانید برای کمک به حرکت انگشتان خود انجام دهید ارائه می دهد.

انگشت چیست؟ بین متن

انواع آرتریت انگشت (آرتریت انگشت چیست)

سه نوع آرتریت وجود دارد که معمولاً انگشتان دست را درگیر می کند:

استئوآرتریت: استئوآرتریت که به آن آرتریت سایش و پارگی نیز گفته می شود، شایع ترین نوع آرتریت انگشت است. استئوآرتریت باعث از بین رفتن غضروف طبیعی می شود. این باعث نمایان شدن استخوان برهنه در مفاصل می شود. مفاصلی که اغلب در دست درگیر می شوند، بند انگشت وسط انگشت و نوک انگشت (مفاصل PIP و DIP) و مفصل در پایه شست هستند.

آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید باعث انواع مختلفی از تخریب مفصل می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث می شود سیستم ایمنی به بافت های نرم اطراف مفاصل حمله کند. شایع ترین مفاصل درگیر در دست، بند انگشتان در پایه انگشتان (مفاصل MCP) هستند.

نقرس: نقرس وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که کریستال ها در مفاصل ایجاد می شوند. این کریستال ها می توانند در یک یا چند مفاصل زمانی که مقدار زیادی ماده به نام اسید اوریک در بدن وجود داشته باشد تشکیل شوند. در حالی که انگشت شست پا شایع ترین قسمت بدن است که درگیر می شود، نقرس می تواند در مفاصل انگشت نیز ایجاد شود.

انگشت چیست؟ بین متن.jpg 2

به ندرت، سایر انواع آرتریت نیز می توانند مشکلاتی در انگشتان ایجاد کنند.

علائم آرتریت انگشت (آرتریت انگشت چیست)

علائم آرتریت انگشت عبارتند از:

• درد مفاصل
  • سفتی، سختی
  • از دست دادن حرکت

استئوآرتریت اغلب باعث ایجاد توده یا گره در اطراف بند انگشتان دست می شود. به این توده ها گره های هبردن، زمانی که در اطراف بند انگشت نزدیک به نوک انگشت قرار دارند، یا گره های بوچارد زمانی که در اطراف بند انگشت میانی قرار دارند، نامیده می شوند.

این توده ها در واقع خارهای استخوانی در اطراف مفاصل هستند. آنها می توانند بند انگشتان را بزرگ، متورم و سفت کنند. افرادی که به دلیل آرتروز، مفاصل آنها بزرگ شده اند، اغلب شکایت دارند که حلقه هایشان مناسب نیست یا نمی توان آنها را بیرون بیاوردند.

آرتریت روماتوئید اغلب علائم مشابهی ایجاد می کند. با این حال، آرتریت روماتوئید در واقع می تواند باعث تغییر شکل دست ها شود. التهاب در مفاصل می تواند باعث کج شدن مفاصل انگشتان و خم شدن آنها از شست شود.

علل آرتریت انگشت چیست؟

مفصل بخشی از بدن شما است که در آن دو استخوان به هم می رسند. استخوان‌ها توسط غضروف محافظت می‌شوند که امکان حرکت صاف بین استخوان‌های مجاور را فراهم می‌کند. هنگامی که غضروف آسیب می بیند، آرتریت ایجاد می شود

وقتی انگشتان ما نتوانند به طور طبیعی خم شوند و حرکت کنند، فعالیت های روزانه ما سخت می شود.

درمان

درمان آرتریت انگشت بستگی به علت اصلی دارد. درمان بر مدیریت علائم و حفظ و بهبود عملکرد متمرکز است.

گزینه های درمانی عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی: این داروها اغلب برای درمان درد آرتریت انگشت توصیه می شوند و به کاهش التهاب و تورم اطراف مفاصل کمک می کنند.
  • مکمل‌های مفصلی: مکمل‌های مفاصل از گلوکزامین و کندرویتین، دو بلوک اصلی سازنده غضروف طبیعی تشکیل شده‌اند. استفاده از این مکمل ها بسیار ایمن است. اگرچه داده های بالینی برای حمایت از استفاده از آنها ضعیف است، بسیاری از مردم می گویند که آنها مفید هستند.
  • تزریق کورتیزون: کورتیزون یک داروی ضد التهابی قوی استروئیدی است و می تواند در کاربردهای محدود در دست مفید باشد. اگرچه تزریق مکرر کورتیزون خوب نیست، اما تزریق گاه به گاه ممکن است به آرام کردن شعله ور شدن آرتریت کمک کند.
  • دست درمانی: دست درمانی که معمولاً توسط یک کاردرمانگر انجام می شود، برای حفظ حرکت و جلوگیری از سفت شدن مفاصل مفید است.
  • یخ و عملیات حرارتی: سفتی مفاصل و دامنه حرکتی را می توان با عملیات یخ و حرارت بهبود بخشید. بیشتر افراد مبتلا به آرتریت انگشت دریافتند که گرم کردن دست‌ها با یک پارچه گرم یا آب نسبتاً داغ برای از بین بردن سفتی انگشتان آرتروز مفید است.
  • آتل بستن: آتل زدن به آرامش و استراحت مفاصل کمک می کند. آتل بندی باید برای مدت زمان محدودی انجام شود تا امکان تسکین بدون اجازه سفت شدن مفصل فراهم شود.

عمل جراحي آرتریت انگشت چیست؟

اگر درمان های غیرجراحی علائم شما را از بین نبرد، ممکن است جراحی لازم باشد. بسته به مفصلی که درگیر است و اثرات آرتریت شما می‌توان چندین روش مختلف را انجام داد. متخصص شما ممکن است برداشتن خارهای استخوانی یا حتی جوش دادن یا جایگزینی مفصل را توصیه کند.

جراحی آرتریت انگشت

همجوشی (فیوژن) مفصل

رایج ترین جراحی که برای درمان آرتروز انگشت انجام می شود، همجوشی انگشت است

این روش برای نگه داشتن بند انگشت در یک موقعیت ثابت انجام می شود تا از حرکت مفصل جلوگیری شود. مفصل برای همیشه سفت می شود که دامنه حرکت شما را محدود می کند و درد معمولاً کاهش می یابد. در طول این روش، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین می تواند ناهنجاری ها را صاف کرده و خارهای استخوانی را حذف کند.

تعویض مفصل(آرتریت انگشت چیست)

تعویض مفصل انگشت می تواند یک روش بسیار موثر برای برخی افراد باشد. یک مفصل انگشت مصنوعی می تواند حرکت مفصل را بدون درد آرتریت حفظ کند. بدشکلی ها و خارهای استخوانی نیز در طی این روش جراحی قابل درمان هستند

به طور کلی، تعویض مفصل انگشت تنها برای افراد کم تحرک یا مسن در نظر گرفته می شود، زیرا مفاصل مصنوعی برای فعالیت های شدید یا زایمان سنگین طراحی نشده اند. ایمپلنت‌ها که ممکن است از فلز، پلاستیک، سرامیک یا ترکیبی از مواد ساخته شده باشند، ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند و باید از فعالیت بیش از حد محافظت شوند.

خلاصه آرتریت انگشت چیست

آرتریت انگشت می تواند دردناک باشد و ممکن است فعالیت های روزانه شما را محدود کند. اگر درد مفاصل، سفتی یا تورم در دستان خود را تجربه می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. آنها می توانند به تعیین اینکه آیا آرتریت مقصر است یا خیر و به شما کمک می کنند علائم خود را مدیریت کنید تا بدتر نشوند.

منبع: www.verywellhealth.com

آرتریت انگشت چیست؟ علائم، علت و درمان