بورسیت آرنج

بورسیت آرنج (الکرانون)

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های آرنج سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

بورسیت آرنج که بورسیت الکرانون نیز نامیده می شود، باعث جمع شدن مایعات در کیسه ای می شود که در پشت آرنج قرار دارد و به آن بورس الکرانون گفته می شود. افراد ممکن است بورسیت آرنج را به صورت یک توده در پشت آرنج خود مشاهده کنند. در اغلب موارد گزارش شده این توده به صورت ناگهانی ظاهر میشود و یا ممکن است افراد چیزی را به یاد بیاورند که منجر به بروز علائم آنها شده است. بورسیت آرنج با افزایش سن در افراد بیشتر مشاهده میشود و در اغلب موارد این مشکل در میان آقایان شایع است و بیشتر در بازوی غالب آنها دیده می شود.

آناتومی بورسا آرنج

بورس یک بافت لغزنده و کیسه مانند است که به طور معمول امکان حرکت هموار، نرم و ملایم را در اطراف برجستگی های استخوانی ، مانند نقطه پشت آرنج را فراهم می کند. هنگامی که یک بورس ملتهب می شود ، کیسه از مایع پر می شود. این می تواند باعث درد و تورم قابل توجه در پشت آرنج شود. بورسیت آرنج شایع ترین نوع بورسیت است. بورس آرنج در کودکی تشکیل می شود، و هنگام تولد وجود ندارد. تصور می شود دلیل تشکیل دیر این بافت در بدن انسان در نتیجه رشد ساختمان اسکلتی بدن است. با تشکیل و رشد ساختمان سفت و سخت استخوان الکرانون ، بدن با ایجاد بورس برای محافظت از ناحیه و ایجاد ترکیب صاف و هموار مفصل آرنج ، واکنش نشان می دهد. طول بورس الکرانون تا 6 سانتی متر است و می تواند تا اندازه ای بزرگتر از یک توپ گلف متورم شود.

علائم بورسیت آرنج

علائم رایج بورسیت آرنج شامل موارد زیر است:

1. درد در پشت آرنج
  2. تورم مستقیم روی برجستگی استخوانی نوک آرنج
  3. دامنه حرکتی محدود آرنج

حدود 20٪ از افراد مبتلا به بورسیت آرنج دچار عفونت در ناحیه بورس هستند ، به این حالت بورسیت عفونی آرنج یا بورسیت سپتیک گفته می شود. موارد زیر علائم عفونت در بورس را نشان میدهد. اگر این علائم را تجربه کردید، باید به پزشک خود هرچه سریعتر بگویید تا بتواند عفونت بورسیت آرنج را ارزیابی کند:

1) تب

2) لرز یا عرق

3) قرمزی پشت آرنج

4) شکاف هایی در پوست (خراش / بریدگی) در اطراف ناحیه متورم

علل ایجاد بورسیت آرنج

بورسیت آرنج ممکن است به دنبال یک حادثه که آسیب وارد میکند ایجاد شود ، مانند افتادن روی ناحیه پشت آرنج ، یا امکان دارد که به طور ناگهانی ظاهر شود.افرادی که آرنج خود را بر روی سطوح سخت قرار می دهند ، ممکن است شرایط را بدتر کرده و تورم را برجسته تر کنند.

بورسیت عفونی آرنج، که بورسیت سپتیک نیز نامیده می شود ، ممکن است پس از آسیب دیدگی ایجاد شود که در آن پوست پشت آرنج بریده بریده یا ساییده شده و به باکتری ها اجازه ورود می دهد. افراد مبتلا به بیماری های التهابی سیستمیک، مانند نقرس و آرتریت روماتوئید ، بیشتر در معرض ابتلا به بورسیت آرنج هستند.

تشخیص بورسیت آرنج

شرایط  و موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد و تورم آرنج شود و این موارد نیز باید به عنوان یک تشخیص احتمالی در نظر گرفته شوند. پزشک شما معمولاً با معاینه آرنج می تواند بورسیت آرنج را تشخیص دهد.

برای اطمینان از طبیعی بودن مفصل آرنج ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود. MRI برای تشخیص بورسیت آرنج لازم نیست و فقط در صورت عدم اطمینان در مورد تشخیص انجام می شود.

بورسیت آرنج

اگر مشخص نباشد که باکتری در یک بورس متورم وجود دارد یا خیر ، ممکن است نمونه ای از مایعات از بورس متورم بدست آمده و در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. علاوه بر این ، افزایش گلبول های سفید خون و سطح گلوکز در مایع بورس می تواند نشانه ای از عفونت باشد.

در برخی از شرایط سیستمیک ، بورسیت آرنج می تواند به عنوان نشانه ای از آن بیماری ظاهر شود. برای تسکین علائم بورسیت ، ممکن است این بیماری زمینه ای نیز به درمان نیاز داشته باشد ، بنابراین ارزیابی این شرایط برای پزشک مهم است.

برخی از مشکلات سیستمیک که می تواند منجر به بورسیت اولکرانون شود شامل آرتروز ، نقرس ، نقرس کاذب یا شبه نقرس (یک نوع ورم مفاصل می‌باشد که به دلیل ته نشین شدن کریستال پیرو فسفات کلسیم درون و اطراف مفاصل به وجود می‌آید) و کندروکلسینوز است.

اگر یکی از این شرایط را دارید ، باید به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا ممکن است توصیه های درمانی برای بورسیت شما را تغییر دهد.

درمان بورسیت آرنج

در اغلب اوقات ، درمان بورسیت آرنج با چند مرحله ساده انجام می شود. مهم این است که افراد بدانند که این آسیب به دلیل التهاب بورس رخ داده است. بنابراین ، استراحت به آرنج و جلوگیری از فشار به پشت آرنج برای درمان موفقیت آمیز حیاتی است. اگر افراد به همان فعالیت هایی که منجر به ایجاد بورسیت شده ادامه دهند ، بعید به نظر می رسد که این مشکل برطرف شود. تخلیه مایعات از بورسیت آرنج بحث برانگیز است ، به خصوص اگر هیچ عفونتی در ناحیه بورس وجود نداشته باشد. در این شرایط ، قرار دادن یک سوزن در بورس می تواند باکتری ها را وارد کرده و منجر به ایجاد عفونت بورسیت شود ، که درمان آن بسیار دشوارتر است.

بورسیت آرنج احتمالاً باعث ناراحتی می شود ، اما بدانید که افراد مبتلا به بورسیت آرنج معمولاً با یک درمان ساده بهبود می یابند. گاهی اوقات علت بورسیت مشخص خواهد شد ، در حالی که  در موارد دیگر به نظر می رسد به طور ناگهانی ظاهر می شود.

بیشتر بیماران بیش از شدت علائم ، از ظاهر توده ایجاد شده در پشت آرنج خود اذیت می شوند. با این حال ، هنگامی که علائم آزار دهنده می شوند ، درمان های موثری وجود دارد که می تواند به کاهش تورم کمک کند.

درمان های تهاجمی و جراحی باید با احتیاط انجام شود زیرا بورسیت آرنج می تواند آلوده  و عفونی شود و عود کند. در صورت امکان باید درمان های ساده را امتحان کرد.

منبع : www.verywellhealth.com

4 دیدگاه دربارهٔ «بورسیت آرنج (الکرانون)»

1. عباس مرادی ۰۹۳۶۰۵۰۵۸۵۸

1. دکتر از ایران رفتن فعلا متاسفانه، این پیام ادمین سایت هست، برای ارتباط با دکتر لطفا :

از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@

از طریق اینستاگرام دکتر به نشانی : dr.hossein.ettehadi@