التهاب و سوزش کف پا

درد پاشنه پا شایع است. ورزشکاران ، معلمان و پیشخدمت ها ممکن است دچار کف پای ملتهب یا پارگی شده باشند ، رباط ای که از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می شود. هرکسی که به طور مکرر بر روی سطح سخت راه برود یا با پای خود برای انجام یک مسابقه فشار بیاورد ، در معرض ابتلا به التهاب کف پا قرار دارد. این می تواند یک درد مزمن و کسل کننده یا یک درد تیز باشد. خوشبختانه داروهای خانگی وجود دارد که می تواند علائم را تسکین دهد. نحوه پیشگیری و درمان فاشیای کف پا را بیاموزید.

بررسی اجمالی سوزش کف پا

فاسیای کف پا رباطی شبیه باند لاستیکی است که از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می شود.

التهاب کف پا چیست؟

التهاب رباط کف پا -رباطی شبیه به نوار لاستیکی که از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می شود-بسیار دردناک است. تصور کنید با درد شدید در پاشنه پا ، کبودی دردناک در قسمت پایینی پا یا یک درد خنجری که صبح هنگام برخورد پاها با زمین احساس می کنید روبرو شوید. حالا ، اگر قبلاً آن را دارید ، تصور کنید که درد شما شروع به از بین رفتن یا به طور کلی ناپدید می شود – این نیز می تواند اتفاق بیفتد.

پای معمولی دارای 28 استخوان ، 33 مفصل و بیش از 100 عضله ، تاندون و رباط است. خیلی کار انجام میدهد! خود التهاب کف پا از قوس پای شما پشتیبانی می کند. فشار را جذب می کند – به کمک فنرهای اتومبیل خود فکر کنید. وزن شما را تحمل می کند هنگامی که بافت ها ملتهب ، یا تا حدی یا کاملاً پاره می شوند ، درد اجتناب ناپذیر است.

کلمه “فاسیت” به معنی “التهاب فاسیای عضله یا اندام” است. سالانه دو میلیون بیمار تحت درمان التهاب کف پا قرار می گیرند. این باعث می شود شایع ترین علت درد پاشنه پا باشد. این امر به ویژه برای ورزشکاران – به ویژه دوندگان رایج است. حرکت مکرر فشار آوردن با پاها می تواند به بافت ها آسیب برساند.

التهاب و سوزش کف پا چقدر شایع است؟ چه کسی آن را دریافت می کند؟

تقریباً از هر 10 نفر ، یک نفر در زندگی خود دچار التهاب کف پا می شود. مردان ورزشکار جوان و زنان چاق میانسال بیشتر به آن مبتلا می شوند.

علائم و علل

چه چیزی باعث ایجاد التهاب و سوزش کف پا می شود؟

فشار بیش از حد و کشش باعث آسیب ، ملتهب یا پارگی فاسیای کف پا می شود.

متأسفانه هیچ دلیل قابل تشخیصی برای برخی موارد وجود ندارد. با این حال ، به احتمال زیاد به التهاب کف پا مبتلا می شوید اگر:

• پاهایی با قوس بلند یا کف پای صاف دارید.
  • شما کفش هایی می پوشید که پای شما را پشتیبانی نمی کند (مخصوصاً برای مدت طولانی روی سطوح سخت).
  • شما چاق هستید (70 درصد از بیماران مبتلا به التهاب کف پا نیز چاق هستند.)
  • شما یک ورزشکار هستید
  • شما دونده یا پرش کننده هستید.
  • شما روی سطح سخت کار یا تمرین می کنید.
  • شما برای مدت زمان طولانی ایستاده اید.
  • شما بدون کشش ساق پا ورزش می کنید.

علائم ا التهاب و سوزش کف پا چیست؟

هم درد مبهم و هم درد خنجری توسط بیماران مبتلا به التهاب کف پا گزارش شده است. علائم التهاب  کف پا عبارتند از:

• درد در قسمت پایین پاشنه پا یا نزدیک آن.
  • افزایش درد بعد از ورزش (نه در حین).
  • درد در قوس پا.
  • دردی که صبح یا هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت بدتر می شود.
  • یک پاشنه متورم.
  • دردی که ماه ها ادامه دارد.
  • تاندون آشیل تنگ. (80 درصد مردم این علامت را گزارش می کنند.) تاندون آشیل شما عضلات ساق پا را به پاشنه شما متصل می کند.

آیا التهاب و سوزش کف پا باعث ایجاد درد در انگشتان پا می شود؟

گاه و بیگاه. این یک علامت معمول نیست.

آیا التهاب و سوزش کف پا باعث ایجاد درد در ساق پا می شود؟

درد در ساق پا معمولاً از ماهیچه های بسیار سفت ناشی می شود. اگر این ماهیچه ها سفت باشند ، این امر باعث ایجاد فشار اضافی بر روی التهاب کف پا می شود. التهاب کف پا به خودی خود باعث درد عضلات ساق پا نمی شود.

آیا التهاب کف پا می تواند باعث درد مچ پا شود؟

درد فاشیای کف پا در ناحیه پا است اما گاهی اوقات ، اگر عصبی را تحریک کند ، درد می تواند تا مچ پای شما نیز پخش شود.

آیا التهاب کف پا می تواند باعث کمردرد شود؟

افراد مبتلا به التهاب کف پا می توانند کمردرد را تجربه کنند. معلوم نیست چه چیزی باعث چه چیزی می شود. شاید کمردرد شما در واقع ناشی از تغییر وضعیت و راه رفتن شما باشد زیرا سعی می کنید با وارد نکردن فشار کامل به پای خود از درد جلوگیری کنید. هرگونه تغییر در نحوه توزیع وزن بدن ، نحوه استفاده از ماهیچه های اطراف لگن و ساق پا را تغییر می دهد و می تواند باعث ایجاد فشار و درد در عضلات شما شود.

آیا التهاب کف پا می تواند باعث آرتریت شود؟

شما می توانید در استخوان های پای خود دچار آرتریت شوید ، اما این بیماری در اثر التهاب کف پا ایجاد نمی شود.

تشخیص و آزمایشات

التهاب و سوزش کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص شما پس از نوشتن سابقه پزشکی شما ، معاینه فیزیکی پای شما را انجام می دهد. اگر فشار بر کف پا باعث ایجاد درد می شود ، در این صورت سطح کف پا مقصر محتمل است. اگر بالا آوردن انگشتان پا دشوار است ، یا اگر احساس سوزن سوزن شدن یا از دست دادن احساس می کنید ، نشانه ی خیلی واضحی از التهاب کف پا است .

آنها سوالاتی مانند “آیا درد صبح شدیدتر است؟” و “آیا درد معمولاً در طول روز و با استفاده کاهش می یابد؟” این و سایر پاسخ های مثبت به سوالات به متخصص کمک می کند که تعیین کند که آیا التهاب کف پا است با خیر.

بخشی از تشخیص التهاب کف پا یک فرآیند حذف است. هنگام گزارش درد پا ، شرایط زیادی در نظر گرفته می شود: شکستگی ، شکستگی ناشی از استرس ، التهاب تاندون ، آرتروز ، گیر افتادن عصب یا کیست در پاشنه پا. برای تعیین سایر علل احتمالی ، متخصص ممکن است آزمایش های تصویربرداری از جمله موارد زیر را از شما بخواهد:

• اشعه ایکس
  • اسکن استخوان.
  • سونوگرافی.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

آیا فاشیای کف پا و خار پاشنه یکسان هستند؟

خیر.خار پاشنه و فاشئیت کف پا یکسان نیستند و خار پاشنه باعث ایجاد فاشیای کف پا نمی شود. خار پاشنه یک تکه استخوان اضافی است که از پاشنه بیرون می آید در حالی که التهاب کف پا درد ناشی از یک ناحیه کف پا ملتهب یا پاره شده میکروسکوپی است. برداشتن خار پاشنه پا ، التهاب کف پا را درمان نمی کند.

مدیریت و درمان التهاب و سوزش کف پا

فاشئیت کف پا چگونه درمان می شود؟

بیش از 90 درصد از افرادی که به التهاب کف پا مبتلا هستند با داروهای زیر در خانه 10 ماه بهبود می یابند. آنها عبارتند از:

• کشش عضلات ساق پا.
  • پوشیدن کفش های نگه دارنده ، محکم و زیرین مناسب . صندل یا دمپایی نپوشید که تکیه گاه قوسی ندارند. با پای برهنه راه نروید
  • استفاده از کفش مناسب ، تکیه گاه های قوسی یا سفارشی پا.
  • استفاده از آتل شبانه برای کاهش گرفتگی عضله ساق پا.
  • ماساژ منطقه.
  • قرار دادن یخ روی محل مورد نظر سه تا چهار بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه.
  • محدود کردن فعالیت بدنی از جمله ایستادن طولانی مدت.
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (Advil® ، Motrin®) یا ناپروکسن (Aleve®) بدون نسخه.
  • کاهش وزن.
  • استفاده از عصا.

درمانهای سرپایی شامل موارد زیر است:

تزریق کورتیزون (استروئید).

فیزیوتراپی برای حرکات کششی و تمرینات.

درمان با امواج شوک خارج از بدن (ESWT). امواج ضربه ای روند درمان را تحریک می کند. این روش معمولاً استفاده نمی شود.

برای مشاوره در مورد کفی و کفش به متخصص اطفال (متخصص پا) مراجعه کنید.

گاهی اوقات ، اگر هیچ یک از راه حل های فوق پس از 12 ماه موثر واقع نشد ، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. دو نوع عمل جراحی وجود دارد:

• افزایش عضله ساق پا (Gastronemius). این جراحی باعث افزایش طول عضلات ساق پا می شود. ماهیچه های سفت ساق پا فشار بیشتری به فاسیای کف پا وارد می کند.
  • رهایی فاسیای پلانتاری. التهاب کف پا تا حدی برطرف می شود تا بخشی از تنش را از بین ببرد.

جلوگیری

چگونه می توان خطر ابتلا به التهاب و سوزش کف پا را در آینده کاهش داد؟

قوس های خود را با نوار چسب بزنید.

پاها ، ساق پا و تاندون آشیل را دراز کنید.

پای خود را یخ بزنید

استراحت کافی داشته باشید.

یک ورزش کم ضربه مانند شنا انجام دهید که به پاهای شما فشار وارد نکند.

اگر پیاده روی یا دونده هستید ، مرتباً کفش های خود را عوض کنید.

بررسی / پیش بینی التهاب و سوزش کف پا

التهاب و سوزش کف پا

ماساژ دادن ناحیه می تواند درد فاسییت پلانتار را بهبود بخشد. تقریباً از هر 10 نفر یک نفر به آن مبتلا می شود.

اگر مبتلا به التهاب کف پا هستم چه انتظاری می توان داشت؟

وقتی برای اولین بار صبح از رختخواب بیرون می آیید و بعد از مدت طولانی نشسته اید ، انتظار بدترین درد را داشته باشید. انتظار داشته باشید که درد شدید با ورزش های شدید بدتر شود ، اما به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد تا زمانی که برنامه درمانی خود را دنبال کنید ، دائمی نیست. انتظار می رود برخی از رفتارهای خود را برای کاهش علائم تغییر دهید.

تا چه مدت من دچار التهاب کف پا می شوم؟

بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به التهاب کف پا فقط با استفاده از داروهای خانگی در مدت 10 ماه بهبود می یابند.

اگر دلیل اصلی فاشیای پلانتار شما چیزی است که نمی توانید به آن کمک کنید ، مانند این واقعیت که پای شما صاف است ، بهبود دائمی مشکل است. به مبارزه با علائم درد با داروهای خانگی و توصیه های ارائه دهنده خدمات درمانی خود ادامه دهید.

زندگی با

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

از فعالیتهایی که شما را در معرض خطر قرار می دهد اجتناب کنید (به “علل” در بالا مراجعه کنید). کفش های حمایتی بپوشید ، از زمین های سخت اجتناب کنید و با سایر داروهای خانگی آزمایش کنید تا بفهمید کدام برای شما مناسب است. از تماس گرفتن با پزشک خود دریغ نکنید.

چه موقع باید در مورد التهاب کف پا به پزشک مراجعه کنم؟

اگر درد فاشیات کف پا در دو هفته بهبود نیافت ، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر علائم شما پس از 6-8 هفته بهبود نیافت ، دوباره به او مراجعه کنید.

آیا التهاب کف پا به خودی خود برطرف می شود؟

بعید است که فاشیای پلانتار بدون نوعی تغییر رفتار یا درمان از بین برود. داروهای خانگی را دنبال کنید و به توصیه های ارائه دهنده خدمات درمانی خود گوش دهید.

آیا کاهش وزن باعث بهبود التهاب کف پا می شود؟

بله! وزن کمتر به معنای فشار کمتر بر ناحیه کف پا ملتهب یا پاره شده میکروسکوپی است.

در مورد التهاب و سوزش کف پا چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسم؟

به نظر شما چه چیزی باعث التهاب کف پا من شده است؟

آیا نیاز به انجام آزمایش دارم؟

آیا پیش بینی می کنید که این بلافاصله از بین برود یا مزمن باشد؟

چگونه باید فعالیت های خود را محدود کنم؟

آیا مارک (های) خاصی از کفش وجود دارد که توصیه می کنید؟

از چه مارک (های) کفشی باید اجتناب کنم؟

چه نوع آتل شبانه بخرم؟

شما چه تمرینات کم فشار را توصیه می کنید؟

اگر درد غیر قابل تحمل شد باید چکار کنم؟

چند وقت یکبار می توانم تزریق استروئید دریافت کنم؟

آیا فکر می کنید من برای جراحی کف پا نیاز به جراحی دارم

منبع : my.clevelandclinic.org