آرتروز

آرتروز شانه، علائم و روش های درمان

آرتروز شانه

آرتروز شانه، علائم و روش های درمان

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های آرتروز سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

آرتروز شانه می تواند دو مفصل ناحیه شانه – مفصل آکرومیوکلاویکولار و مفصل گلنوهومرال را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر درد شانه ی مداوم دارید، می تواند ناشی از آرتروز باشد – تشخیص و درمان به موقع به شما کمک می کند تا علائم خود را مدیریت کنید.

علل آرتروز شانه

شانه متحرک ترین مفصل در بدن محسوب می شود ، اما به دلیل دامنه حرکتی ، از ثبات کمتری نیز نسبت به سایر مفاصل برخوردار است. برای ثابت ماندن ، شانه توسط عضلات ، تاندون ها و رباط ها پشتیبانی می شود.

روند تحلیل برنده مرتبط با آرتروز می تواند شانه را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه کمتر از سایر مفاصل تحت تأثیر قرار می گیرد.

• آرتروز در مفصل آکرومیوکلاویکولار می تواند دردناک باشد و هنگام حرکت شانه در حین انجام کارهای روزمره  میتواند مشکلاتی را ایجاد کند.
  • هنگامی که آرتروز در مفصل گلنوهومرال ایجاد می شود ، معمولاً در نتیجه آسیب قبلی است. شانه محل متداول آسیب دیدگی است.

تشخیص آرتروز شانه

به منظور تشخیص آرتروز شانه ، پزشک سابقه پزشکی ، معاینه فیزیکی و تصویربرداری  اشعه ایکس را در نظر می گیرد.

پزشک شما در معاینه بدنی به دنبال برخی علائم و نشانه ها می رود از جمله:

• ضعف یا آتروفی عضله
  • هنگام فشار به مفصل ، حساسیت به لمس یا درد
  • دامنه حرکت کاهش می یابد – هم به صورت خودکار و هم به وسیله کمک
  • علائم آسیب به عضلات ، تاندون ها ، رباط های اطراف شانه
  • شواهد جراحات قبلی
  • صدای سایش (کرپیتوس) ، احساس ساییده شدن هنگام حرکت شانه
  • ریزش مفصل (مایع در فضای مشترک)

شواهد آرتروز در تصویر اشعه ایکس  شامل باریک شدن فضای مفصل ، تغییر در استخوان و وجود استئوفیت ها است.

علائم

درد شایعترین علامت مرتبط با آرتروز شانه است. درد شانه با فعالیت و تغییرات آب و هوایی بدتر می شود.

علائم ممکن است متفاوت باشد:

• اگر مفصل گلنوهومرال شانه شما تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، درد در پشت شانه متمرکز است
  • اگر مفصل آکرومیوکلاویکولار شما آسیب دیده باشد ، درد در جلوی شانه متمرکز می شود

دامنه حرکتی محدود یکی دیگر از علائم اصلی آرتروز شانه است. دستیابی به قفسه ، بالا بردن بازو برای مسواک زدن و انجام سایر فعالیت هایی که شما را مجبور به حرکت دادن شانه می کند ، ممکن است دشوار باشد. هنگام حرکت شانه ممکن است کرپیتوس را نیز احساس کرده و بشنوید.

با پیشرفت آرتروز شانه ،شدت درد می تواند افزایش یابد و با هر حرکت شانه بروز کند. و درد شما ممکن است در شب نیز رخ دهد و باعث اختلال در خواب شود.

درمان های غیر جراحی قبل از در نظر گرفتن جراحی برای آرتروز شانه انجام می شود.

گزینه های درمان عبارتند از:

• شانه را استراحت دهید
  • برای کاهش درد ، فعالیتهای معمول را تغییر دهید یا انطباق دهید
  • اعمال گرما برای تسکین درد
  • داروها ، از جمله NSAID یا تزریق استروئید ، برای کاهش التهاب
  • گذاشتن یخ بروی شانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ، دو یا سه بار در روز برای کاهش درد و التهاب

گزینه های جراحی می توانند آخرین چاره باشند در صورتی که سایر درمان ها با شکست روبرو شوند. برای جایگزینی مفصل گلنوهومرال می توان یک عمل آرتروپلاستی کامل شانه انجام داد. هنگامی که تنها قسمت استخوان بالای بازو جایگزین می شود ، عمل جراحی همی آرتروپلاستی نامیده می شود. برای ترمیم مفصل آکرومیوکلاویکولار می توان از آرتروپلاستی رزکسیون (برداشتن نیم اینچ آخر ترقوه) استفاده کرد.

با تشخیص دقیق و درمان زود هنگام می تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند. در صورت پیشرفت آرتروز شانه ممکن است به تغییراتی در درمان خود نیاز داشته باشید.

منبع : verywellhealth.com

آواتار دکتر حسین اتحادی