درد ماهیچه

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

میالژیا اصطلاح پزشکی درد عضلانی است. درد عضلانی علامت بسیاری از بیماری ها و شرایط است. درد ماهیچه  می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار درد ماهیچه  هستید ، مفید است که بیشتر در مورد آن ، علائم آن ، علل بالقوه ، زمان مراجعه به پزشک و گزینه های درمان بدانید.

علائم درد ماهیچه ( میالژیا)

درد عضلانی علامت اصلی میالژیا است. درد مانند عضله کشیده احساس می شود و می تواند با استراحت و حرکت درد داشته باشد. عضلات همچنین می توانند حساس و متورم باشند.

علائم اضافی درد ماهیچه  ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد عمیق عضلانی در ناحیه موضعی یا درد گسترده
  • درد مبهم یا تیز
  • درد خفیف یا شدید که ممکن است چند دقیقه طول بکشد یا ثابت باشد
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت
  • درد مفصل همراه با درد عضلانی
  • خستگی که در فعالیت طبیعی شما اختلال ایجاد کند
  • در صورت ثابت بودن درد، احساس افسردگی میکنید

علل درد ماهیچه

هر کسی می تواند پس از انجام فعالیت بدنی به درد ماهیچه مبتلا شود. این نوع معمولاً کوتاه مدت است و می توان آن را خیلی راحت مدیریت کرد.

افرادی که به بیماری درد ماهیچه  مزمن مبتلا هستند ، معمولاً درد عضلانی مداوم یا مکرر و گسترده دارند.

شایعترین دلایل درد ماهیچه  استفاده بیش از حد از عضلات ، آسیب دیدگی و کشیدگی است . این علل معمولاً منجر به درد ماهیچه  حاد می شود.

درد ماهیچه (میالژیا)  می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. به عنوان مثال ، استاتین ها (داروهای کلسترول) به دلیل ایجاد درد در عضلات شناخته می شوند. گلوکوکورتیکوئیدها ، داروهای ایمونولوژیک و ضد میکروب ها باعث میوپاتی می شوند – بیماری هایی که بر بافت عضلانی تأثیر می گذارند. قطع ناگهانی دوزهای بالای این داروها یا مواد افیونی ، بنزودیازپین ها ، کافئین یا الکل ممکن است باعث درد ماهیچه  شود.

درد ماهیچه

درد ماهیچه مزمن می تواند ناشی از تعدادی بیماری یا در پاسخ به عوامل محرک مانند ضربه یا واکسیناسیون باشد.

درد ماهیچه  حاد علامت اصلی بسیاری از شرایط است ، از جمله:

• آسیب یا استفاده بیش از حد: این نوع درد عضلانی موضعی است و فقط بر روی چند عضله و ناحیه کوچکی از بدن تأثیر می گذارد .
  • آنفلوانزا: درد عضلانی در بسیاری از عفونت ها خصوصاً آنفولانزا شایع است
  • بیماری لایم: در اوایل ، این بیماری منتقل کننده از طریق کنه با علائم شبیه آنفولانزا ، از جمله درد عضلانی ظاهر می شود
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی: چندین کمبود ویتامین و مواد معدنی در درد عضلات نقش دارند ، از جمله کمبود ویتامین D و پتاسیم.

درد ماهیچه  مزمن غالباً علامت اصلی بیماریهای اسکلتی عضلانی و بیماریهای خود ایمنی است از جمله:

• فیبرومیالژیا: این وضعیت با ذق ذق کردن ، تیراندازی و / یا درد شدید عضلانی مشخص می شود.
  • آرتریت روماتوئید (RA): همان پروسه هایی که باعث التهاب در مفاصل می شوند ، می توانند باعث التهاب و درد عضلات شوند.
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS): درد و سفتی عضلات و اسپاسم عضلانی غیرارادی از علائم رایج MS است.
  • افسردگی: افسردگی می تواند منجر به علائم جسمی ، از جمله درد و درد عضلانی غیر قابل توضیح شود.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم

درد ماهیچه  می تواند نشانه ای از یک مسئله سلامتی باشد که باید مورد مراقبت قرار گیرد.

بهتر است در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• درد پس از چند روز درمان در منزل برطرف نمی شود.
  • درد عضلات شدید است و علت مشخصی ندارد.
  • خارش پوستی
  • کنه شما را گاز گرفته است.
  • قرمزی و تورم.
  • با وجود استفاده از مسکن های بدون نسخه ، درد شما همچنان ادامه دارد.
  • تب داشتن

در حالی که نادر است ، درد ماهیچه  می تواند نشانه ای از یک فوریت پزشکی باشد . اگر علائم زیر را همراه با درد عضلات تجربه می کنید ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

• حبس ادرار در مثانه یا کاهش دفع ادرار
  • مشکلات بلع
  • در تنفس یا نفس کشیدن مشکل دارید
  • سفتی گردن
  • ضعف عضلات
  • فلج (عدم توانایی حرکت در ناحیه آسیب دیده)

تشخیص درد ماهیچه

درد ماهیچه  یک علامت است و نه یک تشخیص . تشخیص به دنبال یافتن یک بیماری زمینه ای است که ممکن است باعث شروع درد عضلانی شود.

رسیدن به یک تشخیص ممکن است شامل چندین مرحله باشد.

• سابقه پزشکی اولین مرحله هنگام گزارش درد عضلانی در فرد است. این فرآیند شامل یک تاریخچه کامل از آسیب ها و بیماری های قبلی و فعلی و داروهایی است که در حال حاضر مصرف می شود.
  • معاینه فیزیکی، ناحیه درد ، انقباض ماهیچه ای، قدرت ، سفتی و مشاهده راه رفتن (نحوه راه رفتن) و وضعیت بدن را ارزیابی می کند.
  • آزمایش خون ممکن است تغییراتی را نشان دهد که با آسیب عضلانی ، التهاب یا برخی شرایط زمینه ای سازگار باشد.
  • می توان از تصویربرداری ، از جمله اشعه ایکس و اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ، برای تشخیص و رد برخی از دلایل میالژیا استفاده کرد.

آزمایش شرایط خاص

بسته به شرایطی که پزشک به آن مشکوک است ، ممکن است آزمایش های تشخیصی بیشتری انجام دهند. به عنوان مثال ، آزمایش خون مشخصی  برای شناسایی بیماری های خود ایمنی ، از جمله آزمایش برای برخی از آنتی بادی ها و ژن ها ، انجام می شود. اشعه ایکس می تواند مشخص کند که چه نوع آرتروزی ممکن است باعث درد عضلات شود ، مانند آرتریت روماتوئید .

مطالعات هدایت عصبی می تواند تعیین کند که آیا اعصاب تأمین کننده عضلات به طور طبیعی کار می کنند ، مانند مورد بیماری میوزیت ، که باعث التهاب و تحلیل رفتن بافت عضلانی می شود.

برخی از شرایط عضلانی ، مانند فیبرومیالژیا ، با آزمایش خون یا تصویربرداری به راحتی قابل تأیید یا رد نیستند. در این حالت ، پزشک شما به علائم شما اعتماد کرده و شرایط دیگر را برای تشخیص در نظر گرفته  و گزینه ها را رد می کند.

درمان درد ماهیچه

فیزیوتراپی متداول ترین روش درمان درد ماهیچه مزمن است. این می تواند انعطاف پذیری را در عضلات دردناک و با تقویت بافت های اطراف افزایش دهد.

درمانگر همچنین می تواند به شما در یافتن راه هایی برای کنترل استرس و تمرکز بر ارگونومی در محل کار و خانه کمک کند. ارگونومی (مطالعه ی کارآیی افراد در محیط کار آن ها) می تواند فضای کار و محیط شما را بهبود بخشد تا خطر آسیب را به حداقل برساند.

علاوه بر فیزیوتراپی ، پزشک ممکن است داروهایی برای کمک به کنترل درد شما تجویز کند. به عنوان مثال ، درد ماهیچه  ناشی از استفاده بیش از حد معمولاً به خوبی به مسکن های OTC پاسخ می دهد.

فیبرومیالژیا گاهی اوقات با داروهای تجویز شده ، از جمله داروهای ضد تشنج (مانند Lyrica) و ضد افسردگی (Cymbalta) ، که واکنش های شیمیایی بدن را به درد تغییر می دهد ، بهبود می یابد.علاوه بر این داروهای ضد درد و التهاب به طور مستقیم به  منطقه دردناک برای کاهش درد تزریق میشوند.

درد میالژیا همچنین می تواند با درمان بیماری زمینه ای ایجاد کننده آن ، مانند بیماری های خودایمن ، کنترل شود.

بیماری های خود ایمنی باعث التهاب بیش از حد سیستمیک (کل بدن) می شوند. التهاب پاسخ بیولوژیکی است که بدن به طور معمول برای محافظت از خود در برابر عفونت و مواد خارجی استفاده می کند. این علائم باعث تورم ، گرما ، قرمزی ، درد و از دست دادن عملکرد می شود. درد ماهیچه  ناشی از بیماری خودایمنی با درمان بیماری زمینه ای کنترل می شود.

مدیریت درد ماهیچه

بیشتر دردها و دردهای عضلانی به خوبی به درمان های خانگی پاسخ می دهند. برخی از کارهایی که می توانید برای تسکین درد حاد عضلانی انجام دهید عبارتند از:

• استراحت دادن ناحیه درد
  • مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند Advil (ایبوپروفن) یا Tylenol (استامینوفن)
  • جابجایی بین یخ و گرما برای کاهش تورم و تسکین درد
  • کشش نرم عضلات
  • تا زمانی که درد از بین نرود ، از فعالیت زیاد جلوگیری کنید
  • انجام تمرینات تسکین استرس ، مانند یوگا و مدیتیشن ، برای از بین بردن تنش عضلانی

سوالات متداول درباره درد ماهیچه

چه تفاوتی بین آرترالژی و میالژیا وجود دارد؟

آرترالژی سفتی مفصل است ، در حالی که میالژیا درد عضلانی است. به دلیل آسیب دیدگی یا عارضه جانبی دارو می توانید هر دو علائم را با هم تجربه کنید. اگر بعد از چند روز از درمان خانگی ، آرترالژی و یا درد ماهیچه از بین نرفت ، با پزشک خود مشورت کنید.

polymyalgia rheumatica چیست؟

Polymyalgia rheumatica نوعی اختلال است که باعث درد و سفتی عضلات در مناطق مختلف بدن ، به ویژه گردن، شانه ها و پهلوها می شود. سفتی بعد از استراحت معمولاً بدتر است. معمولاً با کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون درمان می شود.

چرا استاتین ها باعث درد ماهیچه  می شوند؟

درد ماهیچه  ناشی از استاتین ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که با یکدیگر تداخل می کنند. اگرچه مکانیسم دقیق به خوبی درک نشده است ، اما یک مطالعه از سال 2019 نشان داد که استاتین ها باعث نشت کلسیم از محفظه های ذخیره سازی در سلول های عضلانی می شوند. نشت می تواند باعث آسیب به سلول های عضلانی شود ،که  گاهی منجر به درد عضله می شود.

خلاصه

از نظر بسیاری از افراد ، میالژیا یا درد ماهیچه  کوتاه مدت است. با این حال ، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. اگر درد مفصل ، تب ، خستگی ، حبس ادرار، تورم و / یا حساسیت به لمس دارید ، باید با پزشک خود صحبت کنید. درد عضلانی قابل کنترل و درمان موفقیت آمیز است. هیچ دلیلی برای زندگی با درد عضلانی وجود ندارد و وجود یک زندگی کامل با وجود درد مزمن عضلانی امکان پذیر است.

منبع : www.verywellhealth.com

2 دیدگاه دربارهٔ «درد ماهیچه»

1. nmojarad1360@

سلام