بیماری درد زانو ازگود شلاتر

بیماری Osgood-Schlatter یکی از دلایل عمده درد زانو در نوجوانان در حال رشد است. این یک التهاب در ناحیه زیر زانو است که تاندون از ناحیه زانو (تاندون کشکک) به استخوان قلم پا (استخوان درشت نی) متصل می شود.

بیماری Osgood-Schlatter اغلب در هنگام جهش رشد ، هنگامی که استخوان ها ، عضلات ، تاندون ها و دیگر ساختارها به سرعت در حال تغییر هستند ، رخ می دهد. از آنجا که فعالیت بدنی باعث ایجاد فشار اضافی بر استخوان ها و عضلات می شود ، کودکانی که در دو و میدانی شرکت می کنند – به ویژه ورزش های دویدن و پرش – در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند. با این حال ، نوجوانان کم تحرک نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند.

در بیشتر موارد بیماری Osgood-Schlatter ، اقدامات ساده ای مانند استراحت ، یخ ، داروی بدون نسخه و ورزش های کششی و تقویت کننده باعث تسکین درد و بازگشت به فعالیت های روزمره می شوند.

بیماری درد زانو ازگود شلاتر

بیماری Osgood-Schlatter باعث درد در برجستگی استخوان درشت نی می شود – برآمدگی استخوانی در جایی که تاندون کشکک به استخوان درشت استخوان متصل می شود.

شرح

استخوان های کودکان و نوجوانان دارای منطقه خاصی به نام صفحه رشد هستند که در آن استخوان در حال رشد است. صفحات رشد نواحی غضروفی است که نزدیک انتهای استخوان قرار دارد. وقتی کودک کاملاً بزرگ شد ، صفحات رشد به استخوان جامد سخت می شوند.

برخی از صفحات رشد به عنوان مکان های اتصال تاندون ها ، بافت های قوی که عضلات را به استخوان متصل می کنند ، عمل می کنند. برآمدگی استخوانی به نام برآمدگی استخوان درشت نی ، صفحه رشد انتهای استخوان درشت نی را می پوشاند. گروه عضلات جلوی ران (به نام عضلات چهار سر ران) به استخوان تیبیال متصل می شوند.

هنگامی که کودک فعال است ، عضلات چهار سر ران تاندون کشکک را کشیده و به نوبه خود ، برآمدگی تیبیال را می کشد. در بعضی از کودکان ، این کشش مکرر روی برآمدگی منجر به التهاب صفحه رشد می شود. برآمدگی یا برجستگی سر استخوان درشت نی ممکن است بسیار برجسته شود.

علائم بیماری درد زانو

علائم دردناک اغلب با دویدن ، پریدن و سایر فعالیتهای مربوط به ورزش ایجاد می شوند. در بعضی موارد ، هر دو زانو علائمی دارند ، اگرچه ممکن است یک زانو از زانوی دیگر بدتر باشد.

• درد و حساسیت زانو در برآمدگی تیبیا
  • تورم در برآمدگی تیبیا
  • عضلات سفت جلو و عقب ران

معاینه دکتر

در هنگام ملاقات ، پزشک در مورد علائم و سلامت عمومی کودک شما صحبت خواهد کرد. وی یک معاینه دقیق از زانو را برای تعیین علت درد انجام می دهد. این شامل وارد آوردن فشار به برآمدگی استخوان درشت نی است که باید برای کودک مبتلا به بیماری Osgood-Schlatter حساس یا دردناک باشد. علاوه بر این ، ممکن است پزشک از کودک شما بخواهد راه برود ، بدود ، بپرد یا زانو بزند تا ببیند حرکات علائم دردناکی را به وجود می آورد یا نه.

همچنین ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص یا رد سایر مشکلات ، یک عکس اشعه ایکس از زانوی کودک شما تجویز کند.

در بیماری Osgood-Schlatter ، برآمدگی بزرگ و ملتهب استخوان درشت نی در هنگام اعمال فشار تقریباً حساس است.

درمان

درمان بیماری Osgood-Schlatter در کاهش درد و تورم متمرکز است. این به طور معمول نیاز به محدود کردن فعالیت ورزشی دارد تا زمانی که کودک شما بتواند از فعالیت بدون ناراحتی یا درد قابل توجه پس از آن لذت ببرد. در برخی موارد ، استراحت در فعالیت برای چندین ماه و به دنبال آن برنامه آماده سازی قدرت لازم است. با این حال ، اگر کودک شما درد زیاد یا لنگی ندارد ، ادامه فعالیت در ورزش بی خطر است.

پزشک شما ممکن است روش های درمانی اضافی را توصیه کند ، از جمله:

• تمرینات کششی. کشش برای جلو و عقب ران (عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ) ممکن است به تسکین درد کمک کرده و از بازگشت بیماری جلوگیری کند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی. داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن درد و تورم را کاهش می دهند.
  • یخ. بستن ناحیه ملتهب ممکن است درد و تورم را کاهش دهد. از بسته های سرد به مدت 20 دقیقه در یک نوبت و چند بار در روز استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

کشش عضلات چهار سر ران

شما باید این کشش را در قسمت جلوی ران خود احساس کنید.

نکته: پشت خود را قوز نکنید و خم نشوید.

نتیجه بیماری درد زانو

با تکمیل جهش رشد نوجوانان ، در حدود 14 سالگی برای دختران و 16 سالگی برای پسران ، بیشتر علائم کاملاً ناپدید می شوند. به همین دلیل ، عمل جراحی به ندرت توصیه می شود. با این حال ، برجستگی باقی خواهد ماند.

منبع : www.orthoinfo.aaos.org