جوش نخوردن شکستگی

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

جوش‌نخوردن مزمن با روشهای درمانی مدرن، اکثر استخوان های شکسته بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. پس از درمان استخوان شکسته ، بافت جدید استخوانی شروع به تشکیل میکند و قطعات شکسته به یکدیگر متصل می شوند .برخی از استخوان های شکسته حتی زمانی که بهترین درمان جراحی یا غیر جراحی را دریافت کنند ، بهبود نمی یابند. در برخی موارد ، عوامل خطر خاصی احتمال ترمیم استخوان را کاهش می دهد و در برخی موارد زمان بهبودی بیش از حد معمول طول می کشد.

بهبودی استخوان

برای تحقق بهبودی استخوان ، استخوان به ثبات کافی (در جای ثابتی قرار گیرد) و خون رسانی نیاز دارد. تغذیه مناسب همچنین در ترمیم استخوان نقش دارد.

• تامین خون. خون اجزای مورد نیاز برای ترمیم را به محل شکستگی می رساند. اینها شامل اکسیژن ، سلولهای درمانگر و مواد شیمیایی لازم برای بهبودی (عوامل رشد) هستند. خونرسانی به استخوان آسیب دیده معمولاً در دوره بهبودی به خودی خود برمی گردد.
  • ثبات. تمام درمان استخوان های شکسته از یک قاعده اساسی پیروی می کنند: قطعات شکسته باید دوباره در جای خود قرار گرفته و تا زمان بهبودی از حرکت آنها خارج شوند. برخی از شکستگی ها را می توان با گچ در موقعیت خود نگه داشت. برخی از شکستگی ها نیاز به ثابت شدن با جراحی با دستگاه هایی مانند پیچ ، صفحه ، میله و قاب دارند.
جوش نخوردن شکستگی

یک استخوان شکسته با یک صفحه و پیچ تثبیت شده است.

• تغذیه. استخوان شکسته نیز برای بهبود نیاز به تغذیه کافی دارد. بهترین راه برای اطمینان از تغذیه مناسب، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل پروتئین ، کلسیم ، ویتامین C و ویتامین D است. مکمل های غذایی که فراتر از نیاز روزانه هستند موثر نیستند. ( به استثناء برخی، بیماران نادر مبتلا به سوء تغذیه شدید با بسیاری از اعضای آسیب دیده است. در این مورد ، پزشک دستورالعمل های رژیم غذایی را مورد بحث قرار داده و توصیه هایی برای افزودن مکمل های غذایی را ارائه می دهد.)

علل جوش نخوردن شکستگی

عدم پیوند زمانی اتفاق می افتد که استخوان فاقد ثبات کافی ، جریان خون یا هر دو باشد. همچنین اگر استخوان در اثر آسیب زیاد، مانند تصادف خودرو شکسته شود ، بیشتر احتمال دارد دچار جوش ‌نخوردن مزمن شود زیرا آسیب های شدید اغلب خون رسانی به استخوان شکسته را مختل می کند.

عوامل متعددی خطر عدم جوش ‌خوردن استخوان را افزایش می دهد.

• استفاده از دخانیات یا نیکوتین به هر شکلی (سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو و استفاده از آدامس یا تکه های نیکوتین) باعث عدم ترمیم استخوان شده و شانس جوش ‌نخوردن را افزایش می دهد.
  • سن بالا
  • کم خونی شدید
  • سطح ویتامین D پایین است
  • کم کاری تیروئید
  • تغذیه نامناسب
  • یک شکستگی شدید که دارای زخم باز است.
  • داروهای ضد التهابی مانند آسپرین ، ایبوپروفن و پردنیزون. پزشک و بیمار همیشه باید در مورد خطرات و مزایای استفاده از این داروها در زمان ترمیم شکستگی صحبت کنند

تامین خون

اگر استخوان آسیب دیده خون رسانی خوب و کافی نداشته باشد ، احتمال جوش ‌نخوردن بیشتر است.

برخی از استخوان ها مانند استخوان های پا دارای ثبات ذاتی و خون رسانی عالی هستند. می توان انتظار داشت که آنها با حداقل زمان درمان بهبود یابند. برخی از استخوانها ، مانند استخوان فوقانی ران (سر و گردن ران) و استخوان کوچک مچ (اسکافوئید) ، دارای محدودیت خون هستند. هنگامی که این استخوان ها شکسته می شوند ، خون رسانی از بین می رود. برخی از استخوان ها ، مانند استخوان ساق پا (استخوان درشت نی) ، دارای خون رسانی متوسطی هستند ، با این حال ، آسیب می تواند آن را مختل کند. به عنوان مثال ، یک آسیب شدید می تواند به پوست و ماهیچه های بالای استخوان آسیب برساند و منبع خون خارجی را از بین ببرد. علاوه بر این ، آسیب می تواند خونرسانی داخلی موجود در مغز در مرکز استخوان را از بین ببرد.

علائم جوش نخوردن شکستگی

بیماران مبتلا به شکستگی های مزمن معمولاً مدت طولانی پس از از بین رفتن درد اولیه شکستگی ، در محل شکستگی احساس درد می کنند. این درد ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد. درد ممکن است ثابت باشد و همواره وجود داشته باشد، یا ممکن است فقط در صورت استفاده از دست یا پا شکسته رخ دهد.

معاینه دکتر

برای تشخیص جوش ‌نخوردن مزمن، پزشک از مطالعات تصویربرداری استفاده می کند که تصاویر مفصل از استخوان و بافت نرم اطراف آن را ارائه می دهد. بسته به استخوان درگیر ، این آزمایشات ممکن است شامل اشعه ایکس ، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) باشد. مطالعات تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد تا استخوان شکسته را ببیند و روند بهبود آن را دنبال کند.

اگر پزشک یک یا چند مورد از موارد زیر را پیدا کند ، ممکن است جوش ‌نخوردن مزمن تشخیص داده شود:

در صورت تشخیص پزشک، ممکن است آزمایش خون را برای بررسی علت تجویز کند. این آزمایشات ممکن است عفونت یا وضعیت پزشکی دیگری را مانند کم خونی یا دیابت نشان دهد که ممکن است روند بهبود استخوان ها را کند کند.

• درد مداوم در محل شکستگی
  • شکاف مداوم در محل شکستگی بدون رشد استخوان
  • در مقایسه با مطالعات تصویربرداری مکرر طی چند ماه پیشرفتی در بهبود استخوان وجود نداشته باشد
  • درمان ناکافی در یک دوره زمانی که معمولاً برای بهبود طبیعی کافی است

درمان جوش نخوردن شکستگی

درمان های غیر جراحی و جراحی برای شکستگی های مزمن مزایا و معایبی دارد. ممکن است بیش از یک راه درمانی مناسب باشد. با پزشک خود درباره مزایا و خطرات منحصر به فرد درمان خود صحبت کنید. پزشک گزینه درمانی مناسب شما را توصیه می کند.

درمان غیر جراحی

برخی از شکستگی های مزمن را می توان بدون جراحی درمان کرد. شایع ترین درمان غیرجراحی تحریک استخوان است. یک دستگاه کوچک امواج التراسونیک یا پالس الکترومغناطیسی را ارسال می کند که باعث التیام بیمار می شود. بیمار روزانه ۲۰ دقیقه تا چند ساعت محرک را روی پوست جایی که محل شکستگی است قرار می دهد. این روش درمانی باید هر روز مورد استفاده قرار گیرد تا موثر واقع شود.

جوش نخوردن شکستگی

یک محرک خارجی استخوان روی پوست روی ناحیه شکستگی اعمال می شود.

درمان جراحی

هنگامی که روش های غیرجراحی شکست بخورد ، به جراحی نیاز است. در صورت شکست جراحی اول ، ممکن است به جراحی دوم نیز نیاز داشته باشید. گزینه های جراحی شامل پیوند استخوان یا جایگزین پیوند استخوان ، تثبیت داخلی و/یا تثبیت خارجی است.

• پیوند استخوان. در طی این روش ، استخوان از قسمت دیگری از بدن در محل شکستگی روند بهبودی را آغاز می کند. پیوند استخوان داربستی را فراهم می کند که ممکن است استخوان جدیدی روی آن رشد کند. پیوند استخوان همچنین سلولهای استخوانی تازه و مواد شیمیایی طبیعی بدن را برای ترمیم استخوان تأمین می کند.

در حین عمل ، جراح برشی ایجاد می کند و تکه های استخوان را از نواحی مختلف بیمار برمیدارد. سپس آنها را به محل شکستگی پیوند می دهند. لبه لگن یا “تاج ایلیاک” بیشتر برای برداشتن استخوان استفاده می شود. اگرچه برداشتن استخوان ممکن است دردناک باشد ، اما مقدار استخوان خارج شده معمولاً مشکلات عملکردی ، ساختاری و زیبایی ایجاد نمی کند.

جوش نخوردن شکستگی 3 1
جوش نخوردن شکستگی ۶

پیوند استخوان از پشت لگن گرفته می شود و در محل شکستگی قرار می گیرد.

• آلوگرافت (پیوند استخوان از شخص دیگر). پیوند استخوان آلوگرافت از برداشتن استخوان از بیمار جلوگیری می کند وگرافت استخوان یا بافتی را از فردی به شخص دیگر پیوند میزنند و بنابراین ، درد ناشی از درمان را کاهش می دهد. مانند پیوند استخوان در روش های قدیمی ، داربستی برای بهبود استخوان بیمار در ناحیه شکستگی فراهم می شود. با گذشت زمان ، استخوان بیمار جایگزین استخوان آلوگرافت می شود. اگرچه خطر ابتلا به عفونت وجود دارد ، اما پیوند استخوان آلوگرافت پردازش و استریل می شود تا این خطر به حداقل برسد.
  • جایگزین های پیوند استخوان و/یا استئوبیولوژیک ها. همانند آلوگرافت ها ، جایگزین های پیوند استخوان از عمل برداشت استخوان و درد ناشی از آن جلوگیری می کنند. اگرچه جایگزینهای پیوند استخوان سلولهای استخوانی تازه مورد نیاز برای ترمیم طبیعی را تأمین نمی کنند ، اما مواد شیمیایی داربست مورد نیاز برای رشد را تأمین می کنند.

بسته به نوع شکستگی ، ممکن است از هر یک از مواد فوق یا ترکیبی از آنها برای رفع شکستگی استفاده شود.

پیوند استخوان (یا جایگزین های پیوند استخوان) به تنهایی هیچ ثباتی در محل شکستگی ایجاد نمی کند. مگر اینکه شکستگی در محلی ذاتا پایدار باشد ، ممکن است برای بهبود ثبات به روش های جراحی بیشتری (تثبیت داخلی یا خارجی) نیاز داشته باشید.

تثبیت داخلی. تثبیت داخلی شکستگی را تثبیت می کند. جراح صفحات و پیچ های فلزی را به قسمت خارجی استخوان وصل می کند یا میخ (میله ای) را در مجرای داخلی استخوان قرار می دهد.

اگر بعد از جراحی فیکساسیون داخلی ، یک شکستگی ایجاد شود ، ممکن است برای افزایش ثبات به جراحی فیکساسیون داخلی دیگری نیاز باشد. جراح ممکن است از دستگاه محکم تری مانند میله بزرگتر (میخ) یا صفحه بلندتر استفاده کند. برداشتن ناخن قبلاً وارد شده و قرار دادن میله بزرگتر (تعویض میله ها) باعث افزایش ثبات و تحریک بهبودی درون استخوان می شود. تثبیت داخلی را می توان با پیوند استخوان ترکیب کرد تا به ثبات و تحریک بهبود کمک کند.

تثبیت خارجی. تثبیت خارجی استخوان آسیب دیده را نیز ثابت می کند. جراح یک چارچوب سفت و محکم را به قسمت خارجی بازو یا پای آسیب دیده متصل می کند. قاب با سیم یا پین به استخوان متصل شده است. اگر بی ثباتی به شکستگی مزمن کمک کرده باشد، ممکن است از تثبیت خارجی برای افزایش ثبات محل شکستگی استفاده شود. تثبیت خارجی می تواند ، شکستگی مزمن را درمان کند. تثبیت خارجی در بیماران مبتلا به عفونت ویا بیمارانی که استخوان را از دست داده اند در درمان شکستگی مزمن اثر بخش است.

یک ثابت کننده خارجی ساخته شده از پیچ و سیم باعث تثبیت شکستگی استخوان درشت نی می شود.

در آینده

برای تعیین علت عدم بهبود شکستگی استخوان، دانشمندان در حال بررسی مواد شیمیایی طبیعی هستند که بدن برای ترمیم استخوان به آنها نیاز دارد. این مواد شیمیایی را عوامل رشد می نامند. هنگامی که یک استخوان می شکند ، به طور معمول در بدن به ترتیب خاصی تولید می شود. سایر مواد شیمیایی می توانند احتمال ترمیم استخوان را کاهش دهند. محققان بر روی سنتز این مواد شیمیایی و تعیین راه ایده آل برای جلوگیری از عوامل منفی یا افزایش عوامل مثبت برای استخوان آسیب دیده متمرکز شده اند. روزی ، پزشکان ممکن است بتوانند مواد شیمیایی را مستقیماً به غیر اتحادیه تزریق کنند تا بهبودی حاصل شود.

منبع : orthoinfo.aaos.org

آواتار دکتر حسین اتحادی