درمان ورم مچ پا

تورم مچ پا و ورم پا شایع است و معمولاً جای نگرانی نیست ، خصوصاً اگر زیاد ایستاده  یا راه رفته باشید. اما پاها و مچ پا هایی که متورم هستند یا با علائم دیگری همراه هستند می توانند یک مشکل جدی سلامتی را نشان دهند. در اینجا برخی از دلایل احتمالی تورم پا و مچ پا  بررسی می شود و در مورد زمان تماس با پزشک مشاوره ارائه می دهد.

علل تورم مچ پا و درمان ورم مچ پا

عوارض بارداری. مقداری تورم مچ پا و پا در دوران بارداری طبیعی است. تورم ناگهانی یا بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی (preeclampsia) باشد ، یک بیماری جدی که در آن فشار خون بالا و پروتئین در ادرار پس از هفته 20 بارداری ایجاد می شود. اگر تورم یا تورم شدید همراه با علائم دیگری مانند درد شکم ، سردرد ، تکرر ادرار ، حالت تهوع و استفراغ یا تغییرات بینایی را تجربه کردید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب پا یا مچ پا و درمان ورم مچ پا

آسیب به پا یا مچ پا می تواند منجر به تورم شود. شایع ترین آن پیچ خوردگی مچ پا است که در صورت آسیب دیدگی یا حرکت نادرست باعث کشیده شدن رباط هایی که مچ پا را در محل خود دارند ، از حد طبیعی خود کشیده می شود. برای کاهش تورم ناشی از آسیب دیدگی پا یا مچ پا ، برای جلوگیری از راه رفتن روی مچ پا یا پای آسیب دیده استراحت کنید ، از کیسه های یخ استفاده کنید ، پا یا مچ پا را با باند فشاری بپیچید و پا را روی بالش بلند کنید. اگر تورم و درد شدید است یا با درمان خانگی بهبود نیافت ، به پزشک مراجعه کنید.

ورم لنفاوی

این مجموعه ای از مایع لنفاوی در بافت ها است که می تواند به دلیل عدم وجود عروق لنفاوی یا مشکلات آن یا پس از برداشتن غدد لنفاوی ایجاد شود. لنف مایعی غنی از پروتئین است که به طور معمول در امتداد شبکه گسترده ای از عروق و مویرگ ها حرکت می کند. از طریق غدد لنفاوی فیلتر می شود ، که مواد ناخواسته مانند باکتری ها را به دام می اندازد و از بین می برد. اگر مشکلی در عروق یا غدد لنفاوی وجود داشته باشد ، می توان حرکت مایع را مسدود کرد. تجمع لنفاوی بدون درمان می تواند باعث بهبودی زخم شود و منجر به عفونت و تغییر شکل شود. ورم لنفاوی بدنبال پرتودرمانی یا برداشتن غدد لنفاوی در بیماران مبتلا به سرطان شایع است. اگر تحت درمان سرطان قرار گرفته اید و تورم را تجربه کرده اید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی وریدی

تورم مچ پا و پا غالباً از علائم اولیه نارسایی وریدی است، بیماری که در آن خون به طور ناکافی در وریدها  از پاها و تا قلب بالا می برد. به طور معمول برای درمان ورم مچ پا ، وریدها با دریچه های یک طرفه جریان خون را به سمت بالا حفظ می کنند. وقتی این دریچه ها آسیب می بینند یا ضعیف می شوند ، خون به سمت پایین رگ ها نشت می کند و مایعات در بافت نرم ساق پا ، به ویژه مچ پا و پا حفظ می شود. نارسایی مزمن وریدی می تواند منجر به تغییرات پوستی ، زخم های پوستی و عفونت شود. اگر علائم نارسایی وریدی را تجربه کردید باید به پزشک خود مراجعه کنید.

عفونت و درمان ورم مچ پا

تورم در پا و مچ پا می تواند نشانه ای از عفونت باشد. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا سایر مشکلات عصبی پا در معرض خطر بیشتری برای عفونت پا هستند. اگر به دیابت مبتلا هستید ، مهم است که روزانه پا را از نظر تاول و زخم بازرسی کنید ، زیرا آسیب عصبی می تواند احساس درد را کمرنگ کند و مشکلات پا به سرعت پیشرفت می کند. در صورت مشاهده ورم پا یا تاولی که به نظر می رسد آلوده است ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

لخته خون

لخته های خونی که در رگهای پاها ایجاد می شوند، می توانند جریان برگشت خون از پاها به سمت قلب را متوقف کرده و باعث تورم مچ پا و پا شوند. لخته خون می تواند سطحی باشد (در رگهای زیر پوست رخ می دهد) ، یا عمیق باشد (بیماری معروف به ترومبوز ورید عمقی). لخته های عمیق می توانند یک یا چند رگ اصلی پاها را مسدود کنند. این لخته های خون اگر از بین بروند و به قلب و ریه بروند ، می توانند زندگی را تهدید کنند. اگر در یک پا تورم دارید ، همراه با درد ، تب پایین و احتمالاً تغییر رنگ پای آسیب دیده ، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. درمان با داروهای رقیق کننده خون ممکن است لازم باشد.

بیماری قلبی ، کبدی یا کلیوی و درمان ورم مچ پا

برای درمان ورم مچ پا که گاهی تورم می تواند مشکلی مانند بیماری قلبی ، کبدی یا کلیوی را نشان دهد. مچ پا که در هنگام غروب متورم می شود می تواند نشانه نگه داشتن نمک و آب به دلیل نارسایی  سمت راست قلب باشد. بیماری کلیه همچنین می تواند باعث تورم پا و مچ پا شود. وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند ، مایعات در بدن جمع می شوند. بیماری کبد می تواند بر تولید پروتئین به نام آلبومین در کبد تأثیر بگذارد که باعث می شود خون از رگ های خونی به داخل بافت های اطراف نشت نکند. تولید ناکافی آلبومین می تواند منجر به نشت مایعات شود. نیروی جاذبه باعث تجمع مایعات در پا و مچ پا می شود ، اما مایعات می توانند در شکم و قفسه سینه نیز جمع شوند. اگر تورم شما با علائم دیگری، از جمله خستگی ، کاهش اشتها و افزایش وزن ، همراه است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس دارید و یا درد ، فشار یا گرفتگی قفسه سینه دارید ، با شماره 911 تماس بگیرید.

عوارض جانبی دارو برای درمان ورم مچ پا

بسیاری از داروها به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی باعث تورم در پا و مچ پا می شوند. آنها عبارتند از:

• هورمون هایی مانند استروژن (که در داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمون وجود دارد) و تستوسترون
  • مسدودکننده های کانال کلسیم ، نوعی داروی فشار خون ، که شامل نیفدیپین (Adalat ، Afeditab ، Nifediac ، Nifedical ، Procardia) ، آملودیپین (Norvasc) ، دیلتیازم (Cardizem ، Cartia ، Dilacor ، Diltia ، Tiazac) ، فلودپین (Plendil) و وراپامیل (Calan ، Covera-HS ، Isoptin ، Isoptin SR ، Verelan)
  • استروئیدها ، از جمله استروئیدهای آندروژنیک و آنابولیک و کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون
  • داروهای ضد افسردگی ، از جمله: سه حلقه ها ، مانند نورتریپتیلین (Pamelor ، Aventyl) ، دسیپرامین (Norpramin) و آمیتریپتیلین (Elavil ، Endep ، Vanatrip) ؛ و بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAO) مانند فنلزین (Nardil) و ترانسیل پرومین (Parnate)
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای دیابت

درمان ورم مچ پا

اگر مشکوک هستید که تورم مربوط به دارویی است که مصرف می کنید ، با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه مزایای دارو ممکن است تحمل برخی تورم ها باشد ، اما تورم شدیدتر می تواند تغییر دارو یا دوز آن را ضروری کند.

منبع : www.webmd.com