مدیریت درد با شاک ویو تراپی

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

صدمات ورزشی دردناک یا درد ناشی از مشکلات بافت نرم یا استخوان می تواند ناتوان کننده، مدیریت آن دشوار باشد و باعث استرس و ناراحتی زیادی شود.

این شرایط می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و به این معنی است که شما نمی توانید ورزش کنید یا کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

ممکن است مجبور شوید به طور منظم از داروهای مسکن استفاده کنید، که همیشه هم درد و ناراحتی شما را تسکین نمی دهد و می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود. گاهی اوقات، جراحی می تواند تنها گزینه شما به نظر برسد، که دلهره آور است و بدون خطر نیست.

شاک ویو تراپی یک روش درمانی نوآورانه است که می تواند درد خاصی را در استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها هدف قرار دهد. این یک درمان غیر تهاجمی است که می تواند به صورت خارج از بیمارستان ارائه شود و درد را در اکثریت قریب به اتفاق بیماران تسکین می دهد.

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی

شاک ویو درمانی با نام های شوک ویو درمانی برون بدنی (ESWT) یا درمان موج شوک شعاعی (RSWT) نیز شناخته می شود.

این درمان جدید نیست، اما استفاده از آن در درمان مفاصل و عضلات دردناک یک پیشرفت نسبتاً جدید است. شاک ویو درمانی در ابتدا برای کمک به اورولوژیست ها در درمان سنگ کلیه به صورت غیر تهاجمی در اواخر دهه 1990 ایجاد شد. اکنون با موفقیت برای کمک به درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود.

چندین مقاله علمی دریافته‌اند که می‌تواند با موفقیت شرایطی مانند درد پاشنه ناشی از التهاب کف پا و آسیب های مربوط به تاندون آشیل را درمان کند.

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای درمان شوک ویو وجود ندارد. موسسه ملی سلامت و تعالی بالینی یا NICE که به متخصصان مراقبت های بهداشتی راهنمایی، مشاوره و اطلاعات می دهد، استفاده از شوک ویو درمانی را برای تسکین درد اسکلتی- عضلانی در کلینیک ها و بیمارستان ها در بریتانیا تایید می کند.

شاک ویو تراپی برای چه شرایطی استفاده می شود؟

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی برای بیماران مبتلا به بافت نرم دردناک (عضلات، تاندون ها و رباط ها)، شرایط مفصلی و استخوانی مفید است. این درمان می تواند به افرادی که دچار آسیب های ورزشی یا استفاده بیش از حد هستند کمک کند و می تواند به افرادی که تحت فیزیوتراپی هستند برای طیف وسیعی از مشکلاتشان مفید باشد.

معمولاً شاک ویو تراپی برای کمک به درمان شرایط زیر استفاده می شود:

• آسیب های ناشی از تاندون آشیل (درد در تاندونی که پشت پا را به ماهیچه ساق پا متصل می کند)
  • عفونت کف پا (درد در قسمت زیرین پا)
  • آرنج تنیس بازان (درد در قسمت بیرونی آرنج)
  • آرنج گلف بازان (درد در قسمت داخلی آرنج)
  • سندرم پاتلوفمورال (زانوی دونده)
  • سندرم باند ایلیوتیبیال یا ITBS (دردی که از قسمت بیرونی مفصل ران به سمت بیرون ران کشیده میشود و به سمت بیرون زانو ادامه دارد که در اثر دویدن و دوچرخه‌سواری ایجاد می‌شود)
  • سندرم فشار تیبیا داخلی (شین اسپلینت)
  • خار پاشنه استخوانی

شاک ویو تراپی چگونه کار می کند؟

شاک ویو تراپی مستقیماً روی پوستی که ناحیه آسیب دیده را می پوشاند انجام می شود. این نوع درمان تسکین درد به جای امواج الکتریکی از موج کم انرژی یا امواج صوتی استفاده می کند.

این امواج صوتی از نظر شکل و رفتار «شعاعی» هستند. آنها به راحتی می توانند به پوست نفوذ کنند و پس از عبور، به عنوان یک موج ضربه ای در سراسر عضله، به مفصل یا تاندون آسیب دیده تابش می کنند. بنابراین شاک ویو تراپی یک نوع درمانی هدفمند است که فقط نواحی آسیب دیده را درمان می کند.

هنگامی که برای درمان شوک ویو می روید، درمانگر شما از یک دستگاه دستی متصل به دستگاهی استفاده می کند که هوای فشرده را به امواج صوتی تبدیل می کند. آنها مقداری فشار ملایم وارد می کنند و دستگاه را روی ناحیه ای که نیاز به درمان دارد حرکت می دهند. ژل اولتراسوند از قبل روی پوست استفاده می شود تا به انتقال امواج شوک از طریق پوست کمک کند.

امواج صوتی، جریان خون را در ناحیه تحریک می کند و همچنین باعث ایجاد مقدار کمی التهاب موضعی می شود. در روزهای پس از درمان، بدن برای درمان طبیعی این التهاب کار می کند و با انجام این کار، ترمیم و بازسازی سلول ها را تحریک می کند. سپس بافت های آسیب دیده شروع به ترمیم می کنند و باعث کاهش درد مرتبط می شوند.

اگر بافت زخم شده در آن ناحیه دارید که به درد شما کمک می کند، شاک ویو تراپی نیز به تجزیه این بافت ضخیم و فیبری کمک می کند. بافت دارای زخم باعث بی حرکتی در بافت های اطراف می شود، زیرا بر خلاف بافت های طبیعی، خیلی الاستیک نیست. شکستن آن با استفاده از امواج صوتی به بهبود تحرک و ناراحتی کمک می کند.

آیا شاک ویو تراپی برای همه مناسب است؟

قبل از انجام هر گونه درمانی، متخصص شما یک تاریخچه کامل پزشکی از شما می گیرد تا شرایط شما را برای درمان شاک ویو ارزیابی کند.

شاک ویو تراپی اگر در یک محیط حرفه ای انجام شود یک درمان ایمن و موثر است، اما شرایطی وجود دارد که توصیه نمی شود. این نوع درمان مناسب نیست اگر:

• شما اختلال انعقاد خون دارید و یا از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین (75 میلی گرم در روز)  یا وارفارین استفاده میکنید.
  • شما اختلال عصبی دارید
  • شما باردار هستید
  • شما هر نوع سرطان استخوانی را دارید یا داشته اید
  • شما در ناحیه ای که نیاز به درمان دارد عفونت دارید
  • شما در ناحیه ای که نیاز به درمان دارد پین ها یا صفحات فلزی دارید
  • شما در 12 هفته گذشته برای همین مشکل یک تزریق استروئید دریافت کرده اید
  • در دو هفته گذشته به هر دلیلی از مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کرده اید.

اگر هر یک از موارد فوق در مورد شما صدق می کند، متخصص شما می تواند بهترین روش اقدام را توصیه کند.

آیا شاک ویو تراپی دردناک است؟

شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی و غیرجراحی است، اما ممکن است در حین عمل کمی درد یا ناراحتی در ناحیه درمان احساس کنید. اکثر بیماران می گویند که این احساس مانند نبض های کوچک روی پوست است. اگر درد شما قابل توجه باشد، ممکن است متخصص شما بتواند نحوه استفاده از دستگاه شوک ویو را تنظیم کند.

هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد، بنابراین اکثریت قریب به اتفاق بیماران می توانند سطوح ناراحتی ناشی از شوک ویو تراپی را تحمل کنند.

هنگامی که برای درمان خود می‌رسید، اگر لباس‌های گشادی بپوشید که بتوانید به راحتی با آن حرکت کنید، مفید است زیرا باعث راحتی بیشتر شما می‌شود. بسته به اینکه درد شما کجاست، ممکن است به سمت جلو دراز بکشید، و اگر لباس شما را محدود نمی کند، انجام این کار آسان تر است.

چه مدت طول می کشد تا پس از شاک ویو تراپی بهبودی حاصل شود؟

پس از پایان درمان، می توانید به خانه بروید و بلافاصله به سر کار و فعالیت های عادی روزانه خود بازگردید. شما باید در 48 ساعت اول پس از درمان از ورزش‌هایی مانند دویدن یا بازی تنیس پرهیز کنید.

اگر احساس ناراحتی کردید، در صورت امکان می توانید استامینوفن مصرف کنید، اما از مصرف مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن خودداری کنید زیرا با درمان مقابله کرده و آن را بی فایده می کند.

در روزهای بعد از درمان با شوک ویو، ممکن است تورم و قرمزی در ناحیه تحت درمان را تجربه کنید. این می تواند درد شما را بدتر کند، اما این نشان دهنده روند بهبودی است، کاملا طبیعی است و ظرف یک یا دو روز فروکش می کند.

شاک ویو تراپی چقدر زود جواب می دهد؟

اکثر بیماران به سه جلسه درمان با شاک ویو، هر یک به فاصله یک هفته، قبل از اینکه درد قابل توجهی مشاهده شود، نیاز دارند. برخی شرایط ممکن است به پنج درمان نیاز داشته باشند. متخصص شما می تواند مورد خاص و انتظارات شما را با شما در میان بگذارد.

پس از اتمام دوره درمان، متخصص شما معمولاً ترتیبی می دهد که دوباره شما را ببیند تا وضعیت شما را بسنجد.

منبع : www.kingedwardvii.co.uk