زمان تعویض مفصل لگن

6 نشانه زمان تعویض مفصل لگن

برای افرادی که از درد مزمن لگن و مشکلات حرکتی رنج می برند، کارهای روزمره می توانند به کارهای دردناک یا غیرممکن تبدیل شوند. جراحی تعویض مفصل ران ممکن است این علائم را برطرف کند و تحرک را در افراد بازگرداند – درد را تسکین داده و آنها را روی پاهای خود بازگرداند. چگونه متوجه می شوید که وقت آن رسیده است که ممکن است به  جراحی نیاز داشته باشید؟ ما چند علامت گویا را با شما به اشتراک می گذاریم.

جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

تعویض مفصل ران، که به طور رسمی به عنوان آرتروپلاستی کامل هیپ شناخته می شود، یک روش جراحی برای جایگزینی غضروف فرسوده و استخوان آسیب دیده با اجزای پروتز جدید است. این اجزای جدید سطح مفصلی صافی را فراهم می کنند و از مفصل دردناک ناشی از آرتروز جلوگیری می کنند.

مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه ای است. سوکت معروف به استابولوم که بخشی از استخوان لگن است با یک فنجان فلزی و آستر پلاستیکی جایگزین می شود. توپ که به عنوان سر استخوان ران شناخته می شود، برداشته می شود و با یک ساقه فلزی در استخوان ران جایگزین می شود و سپس یک سر فلزی یا سرامیکی نصب می شود. سر جدید استخوان ران در استابولوم جدید به جای خود بازگردانده می شود و مفصل جدید کامل است و می تواند به آرامی سر بخورد.

تعویض مفصل لگن 1

ایمپلنت‌هایی که برای جایگزینی مفصل ران استفاده می‌شوند مانند یک توپ و سوکت هستند.

در اینجا شش نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است زمان آن رسیده که در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید:

1. درد شدیدی که با دارو یا روش های درمانی برطرف نمی شود ( زمان تعویض مفصل لگن )

درد شدید و مزمن مفصلی اغلب یکی از اولین علائمی است که نشان می دهد مفصل رو به وخامت است. درد ممکن است انجام کارهای روزانه و حتی خواب را دشوار کند. علائم  شامل درد حتی با راه رفتن با کمک یا لنگیدن هنگام راه رفتن است.

2. سفتی در لگن هنگام راه رفتن ( زمان تعویض مفصل لگن )

نشانه دیگری مبنی بر اینکه ممکن است نیاز به تعویض مفصل ران باشد، سفتی در داخل و اطراف لگن است. سفتی دامنه حرکتی را که قبلاً داشتید کاهش می دهد و حرکت را دشوارتر می کند. مشکل دراز کردن پاها برای راه رفتن، خم شدن برای گرفتن چیزی و عدم توانایی در حفظ تعادل در حین نگه داشتن چیزی، همگی نشانه‌های تحلیل رفتن غضروف هستند و باید با پزشک تماس بگیرید.

3. مشکل در انجام وظایف روزانه ( زمان تعویض مفصل لگن )

مسلماً مهمترین عاملی که باید در نظر بگیرید این است که لگن شما تا چه حد از انجام کارهای روزانه جلوگیری می کند. آیا لگن شما انجام کارها را بدون کمک دیگران دشوار می کند؟ برخی از کارهایی که باید مراقب آنها بود عبارتند از: بالا و پایین رفتن از پله ها، نشستن و ایستادن، راه رفتن، خم شدن برای پوشیدن کفش و دوش گرفتن.

استئوآرتریت در لگن نشانه ای است که زمان تعویض مفصل ران فرا رسیده است.

تعویض مفصل لگن 2
زمان تعویض مفصل لگن

مقایسه مفصل ران سالم با مفصل ران مبتلا به آرتروز

4. سابقه آرتروز ( زمان تعویض مفصل لگن )

استئوآرتریت بدتر شدن غضروف مفاصل شما است. با گذشت زمان فعالیت بدنی می تواند این غضروف را از بین ببرد. در زنان شایع تر است و معمولاً با افزایش سن بدتر می شود. عوامل خطر اضافی که می توانند احتمال ابتلا به استئوآرتریت را افزایش دهند عبارتند از ژنتیک، آسیب قبلی به مفصل و حرکت استرس مکرر مانند خم شدن. علائم آرتروز شامل درد، سفتی، از دست دادن حرکت و انعطاف پذیری و تورم است.

5. صداهای ترکیدن، ساییدن یا کلیک کردن در لگن ( زمان تعویض مفصل لگن )

اگر هنگام حرکت دادن لگن خود صدای ساییدن، کلیک یا خورد شدن را می شنوید یا احساس می کنید، اغلب بی ضرر است. با این حال، اگر همراه با درد و محدودیت حرکتی باشد، باید با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است نشانه ای از آرتروز باشد.

6. سایر اشکال درمان ناموفق هستند ( زمان تعویض مفصل لگن )

پزشک ممکن است مواردی مانند دارو، فیزیوتراپی، ورزش و وسایل کمک حرکتی را برای کمک به درد و حرکت تجویز کند. اگر این درمان های غیر تهاجمی در درمان درد ناموفق بودند، باید در مورد گزینه های خود به پزشک مراجعه کنید.

اگر چندین مورد از این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است کاندیدای جراحی تعویض مفصل لگن باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش و بررسی اینکه آیا واجد شرایط هستید، لطفاً با یک جراح در منطقه خود تماس بگیرید.

منبع : www.intellijointsurgical.com