سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پای بیقرار (RLS) نوعی اختلال در سیستم عصبی است که تمایل زیادی به حرکت دادن پاها ایجاد می کند. این بیماری همچنین به عنوان بیماری ویلیس-اکبوم شناخته می شود.

پزشکان آن را یک اختلال خواب می دانند زیرا معمولاً هنگام استراحت اتفاق می افتد یا بدتر می شود. ممکن است حین خوابیدن یا نشستن به مدت طولانی مانند تئاتر یا ماشین با مشکل روبرو شوید. در صورت عدم درمان ممکن است بدتر شود. با گذشت زمان ، کمبود خواب می تواند در محل کار یا خانه مشکل ایجاد کند.

سندرم پاهای بی قرار بالای  10٪ از افراد در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. هر کسی می تواند به آن مبتلا شود ، اما این بیماری در زنان بیشتر دیده می شود و افراد میانسال به احتمال زیاد علائم شدید دارند.

گاهی اوقات ، پزشکان RLS را تشخیص نمی دهند ، به خصوص اگر علائم خفیف باشد یا اغلب اتفاق نیفتد. اما به محض تشخیص ، درمان اغلب می تواند آن را متوقف کند.

علائم سندرم پای بیقرار

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار در پاهای خود احساسات غیرمعمولی دارند (مانند خارش ، خزیدن ، کشیدگی ، درد ، ضربان یا سوزن زدن) و تمایل زیادی به حرکت دادن پاها برای برطرف شدن این احساسات دارند. این وضعیت همچنین می تواند در مناطق دیگر مانند بازوها ، قفسه سینه یا سر اتفاق بیفتد. احساسات معمولاً در دو طرف بدن اتفاق می افتد. آنها همچنین می توانند فقط در یک طرف اتفاق بیفتند ، یا ممکن است از یک طرف شروع شوند و سپس به طرف دیگر حرکت کنند.

علائم سندرم پای بیقرار RLS از خفیف تا غیر قابل تحمل است. آنها ممکن است بیایند و بروند ، و شدت آن ممکن است در قسمت های مختلف متفاوت باشد. به طور کلی در عصر و شب بدتر هستند.

علائم تقریباً همیشه در اوایل صبح از بین می رود ، بنابراین افرادی که RLS دارند اغلب می توانند در آن موقع خوب بخوابند.

شدت علائم سندرم پای بیقرار از خفیف تا غیر قابل تحمل است. علائم ممکن است بیایند و بروند و شدت آن نیز متفاوت باشد. علائم به طور کلی در عصر و شب بدتر است. برای برخی از افراد ، علائم ممکن است باعث اختلال شدید در خواب شبانه شود که می تواند کیفیت زندگی آنها را به طور قابل توجهی مختل کند.

علل سندرم پای بیقرار

پزشکان نمی دانند چه عواملی باعث بروز بیشتر سندرم پاهای بی قرار می شود ، اما ژن های شما ممکن است در این امر نقش داشته باشند. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به RLS نیز دارای یک عضو خانواده هستند که به این بیماری مبتلا هستند.

همچنین ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

•بیماری های مزمن. برخی از شرایط پزشکی طولانی مدت شامل علائم RLS ، از جمله کمبود آهن ، بیماری پارکینسون ، نارسایی کلیه یا بیماری کلیوی ، دیابت و نوروپاتی محیطی است.

• داروها .برخی از داروها ممکن است علائم را بدتر کنند ، از جمله داروهای ضد تهوع ، داروهای ضد روان پریشی ، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد سرماخوردگی و آلرژی که دارای آنتی هیستامین هستند.

•بارداری. برخی از زنان در دوران بارداری ، به ویژه در سه ماهه آخر ، RLS دارند. علائم معمولاً ظرف یک ماه پس از زایمان از بین می روند.

•شیوه زندگی. کمبود خواب یا یک اختلال خواب دیگر مانند ایست موقتی تنفس ( (apnea می تواند علائم را تحریک کند یا آنها را بدتر کند. همینطور الکل ، تنباکو و کافئین نیز می توانند استفاده کنند.

تشخیص سندرم پای بیقرار

هیچ آزمایش پزشکی برای RLS وجود ندارد. ممکن است پزشک شما بخواهد با شریک خواب شما در مورد آنچه متوجه شده است صحبت کند.

پنج معیار اساسی برای تشخیص RLS عبارتند از:

• یک اشتیاق طاقت فرسا برای حرکت دادن پاها ، به ویژه همراه با احساسات ناراحت کننده یا غیرمعمول

• اشتیاق که در حالت استراحت شروع یا بدتر می شود

• اشتیاقى که هنگام حرکت به طور جزئی یا کامل از بین می رود

• تمایلی که عصر شروع می شود یا بدتر می شود

• بیماری دیگر ، مانند گرفتگی پا ، آرتروز یا دردهای عضلانی ، ایجاد کننده آن نیست

پزشک شما ممکن است از تست های آزمایشگاهی برای رد سایر شرایط استفاده کند. یک معاینه عصبی می تواند آسیب عصبی یا مشکلات عروق خونی را بررسی کند. یک مطالعه خواب به نام پلی سومنوگرافی می تواند به شما بگوید که آیا شما اختلالات خواب دیگری دارید که ممکن است باعث RLS شود.

سندرم پای بیقرار

درمان سندرم پای بیقرار

سندرم پای بی قرار هیچ درمانی ندارد ، اما درمان ها می توانند به کنترل آن کمک کنند تا بتوانید خواب خوبی داشته باشید.

اگر بیماری دیگری باعث بیقراری پاها مانند کمبود آهن شود ، پزشک معالجه می کند.

درمان RLS به تنهایی  علائم شما را هدف قرار می دهد. اگر RLS شما خفیف یا متوسط ​​باشد ، برخی تغییرات جزئی در زندگی روزمره شما ممکن است کمک کند: ورزش منظم. پیروی از یک برنامه خواب و از مصرف کافئین ، الکل و دخانیات خودداری کنید.

راه های دیگر برای درمان RLS بدون دارو عبارتند از:

• ماساژ پا

• حمام گرم

• پد های گرم کننده یا بسته های یخ روی پاها

• یک پد ارتعاشی به نام Relaxis

داروها به برخی افراد کمک می کنند. اما دارویی که علائم را در یک فرد کاهش می دهد ممکن است در شخص دیگری باعث بدتر شدن آن شود یا دارویی که برای مدتی اثر می کند ممکن است از کار بیفتد.

داروهای درمان RLS :

• داروهای دوپامینرژیک ، که بر روی انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز شما اثر می گذارند. FDA پرامیپکسول (میراپکس) ، روپینیرول (رکیپ) و روتیگوتین (نوپرو) را برای RLS متوسط ​​تا شدید تأیید کرده است.

• بنزودیازپین ها ، نوعی آرام بخش ، ممکن است به خواب کمک کنند ، اما می توانند باعث خواب آلودگی در روز شوند.

• مسکنهای تسکین دهنده درد

• داروهای ضد تشنج ، مانند کاربامازپین (Tegretol) ، گاباپنتین (Neurontin) ، گاباپنتین اناکاربیل (Horizant) و پرگابالین (Lyrica)

پیش بینی سندرم پای بیقرار

سندرم پای بی قرار یک بیماری مادام العمر است که ممکن است با افزایش سن بدتر شود. اما بعضی از افراد بهبود می یابند و برای روزها تا سالها دیگر علائمی ندارند.

پزشک خود را در جریان وضعیت خود قرار دهید. اگر احساس بدتری داشته باشید ، ممکن است تغییرات مختلف در شیوه زندگی یا داروها را به شما پیشنهاد دهند.

با افراد دیگری که می دانند چه چیزی را پشت سر می گذارید در مورد سندرم پای بیقرار صحبت کنید ، خواه یک عضو خانواده باشد که دارای RLS باشد یا یک گروه پشتیبانی. این میتواند به شما کمک کند.

منبع: www.webmd.com