علت قفل شدن زانو

زانوها دو مفاصل مهم در بدن انسان هستند. به غیر از تحمل وزن بدن افراد ، زانوها فعالیت های روزمره مانند ایستادن ، راه رفتن و بالا رفتن از پله را امکان پذیر می کنند.

در نتیجه چنین استفاده مکرر ، زانوها مستعد آسیب و انحطاط هستند. هر دو می توانند منجر به قفل شدن زانو شوند ، جایی که فرد نمی تواند زانو را خم یا راست کند.

دو نوع زانو قفل شده وجود دارد: زانوی شبیه قفل شدن( گول زننده) و قفل شده واقعی. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل ، علائم و درمان آنها به خواندن ادامه دهید.

قفل شدن زانو چیست؟

قفل شدن زانو زمانی رخ می دهد که فرد نتواند زانو را خم یا راست کند. دو نوع وجود دارد.

• زانوی شبه قفل شده

آسیب ممکن است علت قفل شدن زانو باشد.شبه قفل شده زانو زمانی رخ می دهد که درد شدید زانو باعث اسپاسم و انقباض عضلات زانو شود.

این یک مکانیسم دفاعی خودکار است که بدن از آن برای جلوگیری از حرکت زانو استفاده می کند. محدود کردن زانو از این طریق به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند.

اگرچه سفت شدن و تورم عضلات باعث خم شدن یا صاف شدن زانو می شود ، اما مفصل زانو از نظر جسمی قادر به حرکت نیست.

• زانوی واقعی قفل شده است

قفل شدن واقعی زانو زمانی اتفاق می افتد که چیزی از صاف شدن زانو جلوگیری می کند. وقتی فردی زانوی قفل شده واقعی دارد ، مفصل زانو در یک موقعیت گیر می کند و اصلاً نمی تواند حرکت کند.

علل قفل شدن زانو

علل قفل شدن زانو بسته به نوع آن متفاوت است.

• علل شبه قفل شدن زانو

برخی از علل بالقوه قفل شدن زانو شامل موارد زیر است:

1. درد ناشی از آسیب زانو
  2. التهاب ناشی از آسیب یا بیماری حاد مفصل (آرتروز)
  3. سندرم plica ، که التهاب بافت مفصل زانو است
  4. ردیابی بد کشکک ، جایی که کاسه زانو به درستی حرکت نمی کند
  • علل قفل شدن واقعی زانو

برخی از علل احتمالی قفل شدن زانو واقعی عبارتند از:

1. پارگی مینیسک

منیسک ها دو قطعه از غضروف “c” شکل هستند که در دو طرف مفصل زانو قرار دارند. آنها به عنوان یک بالشتک بین استخوان های ساق پا و ران عمل می کنند.

در صورت پارگی مینیسک ، قطعه ای می تواند جدا شده و در مفصل زانو گیر کرده و باعث قفل شدن مفصل شود.

پارگی مینیسک می تواند در حین پیچ خوردن یا چرخش شدید زانو رخ دهد. علل دیگر شامل استفاده بیش از حد و تغییرات حاد در زانو است.

• بدنه شل در زانو

مانند غضروف ، قطعات استخوان نیز می توانند خود را در مفصل زانو قرار داده و باعث قفل شدن آن شوند.

جسم شل مانند غضروف و تکه های استخوان می توانند در اثر آسیب یا آرتروز ایجاد شوند.

• دررفتگی کشکک

صدمات خاص به زانو می تواند باعث شود که زانو یا کشکک زانو از موقعیت خود خارج شود. به این می گویند دررفتگی کشکک. این می تواند باعث قفل شدن زانو در هنگام کشیدن شود.

• التهاب مفصل زانو

اگر ساختارهای داخل مفصل زانو متورم و ملتهب شوند ، ممکن است از کشیدگی زانو جلوگیری کنند. تورم می تواند در نتیجه آسیب ، استفاده بیش از حد یا آرتروز ایجاد شود.

علائم قفل شدن زانو

علائم زانوی شبه قفل شده

علائم اصلی آن درد است. همچنین ممکن است فرد علائم زیر را تجربه کند:

• احساس قفل کوتاه در زانو
  • احساس این که زانو در حال گرفتن است
  • احساس شل شدن یا بی ثباتی در زانو

علائم قفل شدن واقعی زانو

اولین علامت قفل شدن واقعی زانو عدم توانایی در صاف کردن زانو است. در برخی موارد ، فردی که زانوی قفل شده واقعی دارد ، ممکن است درد را نیز تجربه کند.

اگر بدنه شل در مفصل باعث قفل شدن واقعی زانو شود ، ممکن است علائم و نشانه های دیگری را تجربه کند ، از جمله:

• سفتی مزمن در زانو
  • مشکل در صاف شدن کامل زانو
  • احساس باز شدن در زانو
  • احساس برآمدگی در محل بدنه شل
  • درد و تورم متناوب

تشخیص قفل شدن زانو

قفل شدن زانو

تصویربرداری از زانو ممکن است به علت اصلی قفل شدن زانو کمک کند.

پزشک با پرسیدن سولاتی در مورد علائم مانند درد و تورم شروع می کند. سپس زانو را از نظر فیزیکی مورد بررسی قرار می دهند تا علائم کبودی ، التهاب و حساسیت را بررسی کنند.

در طول معاینه ، پزشک ممکن است زانو را فشار داده یا بکشد تا مفصل را ارزیابی کند. سپس ممکن است از فرد بخواهند تا در طول اتاق حرکت کند تا تحرک خود را ارزیابی کند.

گاهی اوقات ، پزشک ممکن است تصویربرداری تشخیصی را برای بررسی دقیق زانو توصیه کند. نمونه هایی از چنین آزمایشاتی عبارتند از:

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • اشعه ایکس
  • سونوگرافی

آزمایش های دیگر می تواند به پزشک کمک کند تا علائم التهاب یا عفونت را بررسی کند. اینها شامل آزمایش خون و روشی به نام آرتروسنتز است. این روش شامل گرفتن نمونه ای از مایع از مفصل زانو است.

درمان قفل شدن زانو

درمان بسته به نوع قفل شدن زانوی فرد و علت زمینه ای آن متفاوت است.

پارگی مینیسک

درمان پارگی مینیسک بستگی به محل و شدت آن دارد.

اگر پارگی کوچک و در قسمت خارجی منیسک باشد ، پزشک ممکن است روش RICE را توصیه کند. RICE مخفف:

• استراحت: انجام فعالیتی که باعث درد می شود را متوقف کنید
  • یخ: هر روز چندین بار یک بسته یخ سرپوشیده را به مدت 15-20 دقیقه قرار دهید
  • فشرده سازی: از بانداژ فشاری الاستیک استفاده کنید
  • ارتفاع: درحالت زانو  بالاتر از قلب، دراز بکشید. این به تخلیه خون اضافی از زانو کمک می کند و تورم را کاهش می دهد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ، مانند ایبوپروفن ، همچنین می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

در برخی موارد ، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به فرد در بازگرداندن حرکت در مفصل زانو توصیه کند.

جسم شل در زانو

اگر فرد دارای یک قطعه شل از غضروف یا استخوان است که باعث قفل شدن زانو می شود ، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

علل دیگر

علل دیگر ، مانند مالتراکینگ کشکک یا سندرم پلیکا ، معمولاً به فیزیوتراپی در کنار یخ ، استراحت و داروهای ضد التهابی نیاز دارند.

جلوگیری از قفل شدن زانو

قفل شدن زانو

یک فرد ممکن است با ورزش در محدوده بدنی خود از آسیب جلوگیری کند.

همیشه نمی توان از آسیب ها و شرایطی که باعث قفل شدن زانو می شود جلوگیری کرد.

با این حال ، تدابیری وجود دارد که افراد می توانند برای محافظت از زانوها استفاده کنند. این شامل؛

• اجتناب از انجام ورزشهای تماسی
  • استراحت از فعالیت هایی که باعث درد زانو می شوند
  • ورزش در محدوده فیزیکی
  • تقویت عضلات و هسته ساق پا
  • حفظ انعطاف پذیری
  • برای جلوگیری از سقوط در مناطق لغزنده یا ناپایدار احتیاط کنید

خلاصه

دو نوع زانو قفل شده وجود دارد – واقعی و شبه. در زانوی قفل شده واقعی ، زانو از نظر جسمی قادر به حرکت نیست. در زانوی شبه قفل شده ، زانو از نظر جسمی قادر به حرکت است ، اما فرد به دلیل درد یا تورم شدید نمی تواند آن را حرکت دهد.

هر دو نوع قفل شدن زانو معمولاً به داروهای مسکن ، یخ و استراحت نیاز دارند. همچنین ممکن است پزشک فیزیوتراپی را برای کمک به بازگرداندن حرکت مفصل زانو توصیه کند. اگر این اقدامات موثر واقع نشوند ، ممکن است نوعی جراحی لازم باشد. فردی که قفل شدن زانو را تجربه می کند باید در اسرع وقت برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کند.

منبع : www.medicalnewstoday.com