آرتروز شست پا

آرتروز شست پا ( جراحی کیلکتومی )

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های آرتروز سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به آرتروز شست پا :

عمل جراحی کیلکتومی ( آرتروز شست پا ) برداشتن خارهای استخوانی از اطراف مفصل انگشت شست پا است. این روش برای کاهش درد ناشی از سفتی انگشت شست پا که می تواند به دلیل آسیب های مکرر پا و آرتروز مفصل انگشت شست پا ایجاد شود (hallux rigidus)، انجام می شود. این عمل جراحی حرکت مفصل انگشت پا را حفظ می کند. در برخی موارد عمل جراحی کیلکتومی همراه با جراحی دیگری نیز انجام می شود. به عنوان مثال، هالوکس ریجیدوس (hallux rigidus) پیشرفته ممکن است نیاز به درمان با ترکیبی از استئوتومی (Osteotomy نوعی عمل جراحی است که در آن استخوان بیمار به توسط عمل جراحی و بصورت کنترل شده ای بوسیله جراح و با وسایل خاصی برش داده شده و شکسته میشود) و کیلکتومی داشته باشد.

کیلکتومی (Cheilectomy)

جراحی کیلکتومی، برای آرتروز شست پا به جراحی قسمتی از مفصل انگشت شست پا گفته میشود که انگشت شست پا را خم میکند و به پا متصل می شود. این روش شامل برش در پوست و از بین بردن استخوان های اضافی با کمک ابزارهای ارتوپدی است که خارهای استخوان را از بین می برد. به طور کلی، خارهای استخوانی در بالای مفصل قرار دارند، اما می توان آنهایی را که در کناره های مفصل هستند نیز در حین عمل جراحی برداشت و از بین برد. این جراحی سرپایی توسط جراح ارتوپدی یا پزشک متخصص پا انجام می شود. تحت بی حسی موضعی یا به عنوان جراحی باز یا به عنوان یک روش کم تهاجمی با برش کوچک انجام می شود.

مورد منع کننده ی عمل جراحی ( آرتروز شست پا )

این جراحی برای آرتروز شست پا برای همه مناسب نیست. اگر وضعیت پای شما شامل مسائل ساختاری پیچیده تری فراتر از خار استخوان باشد، با یک عمل جراحی ساده بهبود نخواهید یافت. اگر در معرض مشکلات بهبودی هستید، می توانید در معرض عوارضی باشید که باعث می شود جراحی نادرست باشد. مثلا:

• نارسایی عروقی (جریان خون ناکافی) در پا می تواند در بهبودی بعد از جراحی تداخل ایجاد کند و ممکن است دلیلی برای تجدید نظر در این روش باشد.
  • کاهش احساس به دلیل نوروپاتی محیطی می تواند با کاهش تشخیص درد – علامت شایع عفونت بعد از عمل – خطر عوارض را افزایش دهد.

حتی اگر هیچ یک از این موارد بالا را نداشتید، در صورت عفونت فعال پا یا زخم پا ، ممکن است لازم باشد جراحی خود را به تعویق بیندازید.

خطرات احتمالی آرتروز شست پا

این جراحی به طور کلی ایمن و بدون عارضه است. با این وجود خطراتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

خطرات آرتروز شست پا شامل:

• عفونت پا
  • عفونت که به مناطق دیگر بدن گسترش می یابد
  • تاخیر یا بهبود ناکافی
  • جای زخم
  • افزایش درد پا

اگر پا در طول بهبودی تمیز نماند یا به بیماری مزمن شدید مانند دیابت کنترل نشده مبتلا باشید، این موارد بیشتر احتمال دارد. به طور کلی، با یک روش کم تهاجمی، باید جای زخم کوچکتر و بهبود سریعتری توقع داشته باشید. اما با این حال، عوارض در یک روش کم تهاجمی بیشتر از یک روش باز است.

هدف از جراحی کیلکتومی ( آرتروز شست پا )

این عمل برای بهبود درد شدید و یا سفتی انگشت شست پا که همراه با خار استخوان است انجام می شود. خارهای استخوان به طور کلی در بالای مفصل انگشت شست پا و گاهی در پهلوها ایجاد می شوند. این رشد می تواند باعث درد شود و ممکن است حرکت انگشت شست پا را محدود کند و در راه رفتن تداخل ایجاد کند. این خارهای استخوانی می توانند به دلیل آسیب ، التهاب یا تحلیل رفتن مفصل ایجاد شوند.

عوامل مستعد کننده رایج مرتبط با خار استخوان انگشت شست پا عبارتند از:

• آرتروز یک بیماری تخریب غضروف است. با گذشت زمان ، غضروف فرسایش می یابد و استخوان زیرین را تحت تاثیر قرار می دهد. خارهای محافظ استخوان می توانند روی این مناطق ایجاد شوند.
  • پیچ خوردگی انگشت شست
  • کوبش مکرر پا، مانند حین ورزش ، که می تواند منجر به شکستگی های ریز و التهاب شود. شرایطی که به عنوان انگشت چمنی (turf toe) توصیف می شود می تواند ایجاد شود. در نهایت ، این مسائل می تواند رشد خارهای استخوان در اطراف انگشت آسیب دیده را تحریک کند.

هالوکس ریجیدوس ، نتیجه آرتروز انگشت شست پا، اغلب با شکل خفیف تری از آرتروز انگشت شست پا که در آن مفصل تا حدی سفت است، وجود دارد، که به اندازه هالوکس ریجیدوس دردناک یا سفت نیست. غالباً ، قبل از در نظر گرفتن عمل جراحی کیلکتومی ، درد و التهاب دو مورد ذکر شده با استفاده متناوب گرما و یخ ، مصرف داروهای ضد التهاب و یا پوشیدن کفش های ارتوتیک کنترل می شود. وقتی این اقدامات موثر نباشند، ممکن است با پزشک خود در مورد جراحی صحبت کنید.

در برخی موارد، مانند شکستگی استخوان  ممکن است مانند خار استخوان به نظر برسد و احساس شود. این تفاوت را می توان با معاینه فیزیکی پا و رادیوگرافی تشخیص داد.

نحوه آماده سازی برای آرتروز شست پا

پزشک پای شما را معاینه می کند و یک یا چند عکس رادیوگرافی ایکس را تجویز می کند تا هم خار استخوان را تأیید کند و هم مکان آنها را برای جراحی مشخص کند. در صورت نیاز به جراحی هر دو پا ، شما و پزشک می توانید تصمیم بگیرید که آیا این کار در همان روز انجام می شود یا انجام دو عمل جراحی جداگانه بهتر است. این تصمیم ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد از جمله زمان بهبودی پیش بینی شده و حتی نظر جراح.

• محل

شما عمل پا را در یک اتاق عمل یا مجموعه جراحی انجام خواهید داد. این یک روش سرپایی است و شما باید انتظار داشته باشید که همان روزی که عمل جراحی را انجام داده اید به خانه بروید.

• لباس

در قرار ملاقات خود می توانید لباس و کفش راحتی بپوشید. پس از جراحی ، هنگام عزیمت به خانه باید کفش جراحی را روی پای عمل خود بپوشید.

• غذا و نوشیدنی

برای آماده سازی برای این روش ، نیازی به هیچ تغییری در آنچه می خورید یا می نوشید نیست.

• داروهای آرتروز شست پا

پزشک ممکن است به شما بگوید برخی از داروهای خود را مانند داروهای رقیق کننده خون یا ضد التهاب برای چند روز قبل از جراحی متوقف یا تنظیم کنید. اگر مطمئن نیستید که باید داروی خاصی را قطع کنید، حتماً سوال کنید.

ممکن است پس از جراحی پای خود نتوانید با ماشین به خانه بروید، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنید که شخصی شما را به خانه ببرد.

چه چیزی را باید در روز جراحی انتظار داشت ( آرتروز شست پا )

وقتی به جلسه جراحی خود می روید از شما خواسته می شود که فرم رضایت نامه را امضا کرده و اطلاعات شناسایی و بیمه درمانی و یا پرداخت خود را ارائه دهید. تقریباً جراحی یک ساعت به طول می انجامد.

قبل از جراحی ( آرتروز شست پا )

قبل از جراحی از شما خواسته می شود که کفش ها و جوراب های خود را در بیاورید. همچنین ممکن است لازم باشد گان جراحی بپوشید. ممکن است فشار خون و دمای شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است برای اندازه گیری ضربان قلب و میزان اکسیژن ، یک پالس اکسیمتر روی انگشت تان قرار می دهند. و سپس، تیم پزشکی شما را به اتاق عمل یا مجموعه جراحی می برد.

حین جراحی ( آرتروز شست پا )

تیم جراحی شما پارچه ای را روی پای شما قرار داده و پای شما را در معرض دید قرار می دهد. سپس پای شما با یک ماده ضد عفونی کننده پاک می شود. سپس بی حسی موضعی با سوزن به پوست تزریق می شود. در این حین کمی احساس سوزش و گزگز خواهید کرد. سوزن برداشته می شود و ممکن است در عرض چند دقیقه پای شما بی حس شود.

قبل از شروع جراحی ، تیم پزشکی شما با فشار دادن روی پا و پرسیدن اینکه آیا درد را احساس میکنید بی حسی را تایید میکنند.

برش عمل جراحی ممکن است در بالای مفصل انگشت شست پا باشد، اگرچه ممکن است در برخی موارد از برش در کنار مفصل نیز استفاده شود. خارهای استخوان با یک اره ارتوپدی برش و بریده می شوند. اگر شما یک روش کم تهاجمی دارید، جراح شما از ابزارهای کوچکی استفاده می کند که از طریق برش کوچک برای برش استخوان وارد می شود. جراح شما ممکن است موم استخوان جراحی را روی سطوح خام استخوان قرار دهد تا امانع تشکیل دوباره خار استخوان شود. سپس پوست شما با بخیه بسته می شود و ناحیه تمیز و با باند پوشانده می شود. داروهای بیهوشی شما باید ظرف چند ساعت از بین بروند.

بعد از جراحی ( آرتروز شست پا )

پس از جراحی ، تیم پزشکی در مورد کنترل درد و مراقبت از زخم با شما صحبت خواهند کرد. در روز جراحی باید بتوانید راه بروید. شما باید کفشی جراحی بپوشید که توسط پزشک توصیه می شود، به طور معمول برای چندین هفته پس از عمل.

بهبود ( آرتروز شست پا )

شما باید بلافاصله بعد از جراحی، بهبود حرکت مفصل انگشت شست پا را تجربه کنید. ممکن است چند روز طول بکشد تا شما با بهبود تحرک انگشت و پا سازگار شوید. شما روزهای پس از جراحی نباید از ایستادن روی پای خود اصرار بورزید. پس از آن ، می توانید با استفاده از کفش های توصیه شده توسط پزشک راه بروید. حدوداً دو هفته پس از جراحی به یک قرار ملاقات بعدی نیاز خواهید داشت. در این قرار پزشک پا شما را معاینه و بخیه های شما را برمی دارد. تا زمان بهبودی کامل پا و تأیید پزشک ، نباید بدوید یا اجسام سنگین بلند کنید. بعد از تایید پزشک  شما محدودیتی نخواهید داشت. با خشک و تمیز نگه داشتن زخم از آن مراقبت کنید. پانسمان را طبق دستور تیم پزشکی خود عوض کنید. اگر پانسمان شما ضد آب باشد، استحمام نگران کننده نیست. در غیر این صورت، در مورد چگونگی شستشوی بهتر خود در حین بهبودی سوال کنید. حتماً زخم خود را زیر نظر داشته و به دنبال علائم اختلال در بهبودی مانند عفونت قرمزی، تورم زیاد یا چرک باشید. بعد از بهبودی، یک زخم قابل مشاهده کوچک در ناحیه برش جراحی خواهید داشت. اگر شما یک روش باز داشته باشید ممکن است طول آن تقریباً 5 سانتی متر باشد و اگر یک روش کم تهاجمی داشته باشید، حدود 1 سانتی متر طول دارد.

در طول بهبودی ( آرتروز شست پا )

به طور کلی بعد از عمل برای برطرف ساختن درد، مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن باید تسکین دهنده باشند. پس از جراحی می توانید انتظار داشته باشید که انگشت شست شما حدود شش تا هشت هفته متورم باشد. در این مدت باید تورم کاهش یابد تا افزایش یابد. اگر درد شما شدید است یا تورم شدیدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که عارضه ای را تجربه نمی کنید. در حالی که دوران نقاهت خود را طی می کنید ، باید کفش های مخصوصی به همراه کف چوبی یا کف سخت دیگر بپوشید که از پاهای شما پشتیبانی کند و انگشتان پا را فشار ندهد. پزشک شما احتمالاً به شما اطلاع می دهد که چه زمانی می توانید دوباره به پوشیدن کفش های معمولی خود بپردازید (اگرچه سبک هایی که یک بار می پوشید ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند اگر خیلی باریک باشند)

جراحی های احتمالی در آینده ( آرتروز شست پا )

هدف از کیلکتومی تسکین علائم ناشی از خار استخوان است. با این حال ، تخمین زده می شود که بعد از عمل جراحی، هالوکس ریجیدوس تقریباً 30٪ از موارد عود می کند. در صورت بازگشت علائم ، شما و پزشک می توانید در مورد تکرار جراحی یا سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

تنظیمات سبک زندگی برای بهبود آرتروز شست پا

به طور کلی ، انجام عمل جراحی کیلکتومی موجب تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی می شود. اگر به دلیل شرکت در دو و میدانی سابقه ضربه پا دارید ، ممکن است در صورت ادامه فعالیت های مشابه مستعد آسیب های مکرر باشید. با پزشک خود در مورد چگونگی انتخاب کفش های ورزشی صحبت کنید که ممکن است شما را در برابر آسیب های بعدی محافظت کند.

آرتروز شست پا

انجام جراحی بر روی خارهای استخوان می تواند باعث تسکین درد و بهبود تحرک دائمی شود. به طور کلی ، این یک جراحی جزئی با بهبودی خوب و عوارض کم محسوب می شود. اگر مستعد ابتلا به مشکلات پا هستید ، حتما مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه هر موضوع جدی قابل تشخیص و مراقبت باشد.

منبع آرتروز شست پا : verywellhealth.com