نقرس مچ پا

نقرس یک شکل دردناک از آرتریت التهابی است که معمولاً انگشت شست پا را درگیر می کند ، اما می تواند در هر مفصلی ، از جمله مچ پا ایجاد شود. زمانی ایجاد می شود که بدن شما دارای سطح بالایی از اسید اوریک باشد. این اسید کریستال های تیزی ایجاد می کند که باعث حملات ناگهانی درد ، تورم و حساسیت می شود.

وقتی نقرس روی مچ پا تاثیر می گذارد ، می تواند حرکات روزمره ، به ویژه بالا و پایین رفتن از پله ها را دردناک یا ناراحت کننده کند. در حالی که هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد ، چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از وقوع بیماری و کنترل علائم دردناک کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با نقرس و تاثیر آن بر مچ پا ، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم نقرس مچ پا چیست؟

علامت اصلی نقرس در مچ پا درد و ناراحتی در ناحیه اطراف است. به خاطر داشته باشید که نقرس اغلب بدون توجه به مفصلی که بر آن تأثیر می گذارد غیرقابل پیش بینی است. شما ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها بدون هیچ گونه علائمی به سر ببرید ، و فقط با درد سوزش در مچ پا از خواب بیدار شوید.

در برخی موارد ، نقرس در یکی از انگشتان بزرگ پا قبل از حرکت به مناطق دیگر، مانند مچ پا ، شروع می شود. با گذشت زمان ، این جهش ها ممکن است بیشتر از گذشته انجام شود.

علائم دیگری که ممکن است از نقرس در مچ پا احساس کنید عبارتند از:

حساسیت

ورم

سرخی

گرما در لمس

سفتی و محدوده حرکتی

علل و محرک های نقرس مچ پا چیست؟

تجمع اسید اوریک در بدن به عنوان hyperuricemia.  شناخته می شود. بدن شما هنگام تجزیه پورین ها ، اسید اوریک تولید می کند. اینها ترکیباتی هستند که در تمام سلول های شما یافت می شوند. همچنین می توانید پورین ها را در چندین نوع غذا ، به ویژه گوشت قرمز و برخی غذاهای دریایی ، و همچنین الکل و برخی نوشیدنی های شیرین شده با قند پیدا کنید.

نقرس مچ پا

معمولاً اسید اوریک از کلیه های شما عبور می کند که به حذف اسید اوریک اضافی در ادرار کمک می کند. اما گاهی اوقات اسید اوریک بیش از حد برای کلیه های شما وجود دارد. در موارد دیگر ، کلیه ها نمی توانند مقدار معمولی اسید اوریک را به دلیل یک بیماری زمینه ای پردازش کنند.

در نتیجه ، اسید اوریک بیشتری در بدن شما گردش می کند و به شکل بلورهای اسید اوریک در مچ پای شما خاتمه می یابد.

چه کسی دچار نقرس مچ پا می شود؟

نقرس حدود 4 درصد از منابع معتبر بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. بیشتر در مردان شایع است زیرا زنان معمولاً سطوح پایین تری از اسید اوریک دارند. اما پس از یائسگی ، سطح اسید اوریک زنان بیشتر می شود. در نتیجه ، زنان در سنین بالاتر از مردان به نقرس مبتلا می شوند.

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد اسید اوریک بیشتری تولید می کنند یا در پردازش آن مشکل دارند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری اغلب ژنتیکی است.

موارد دیگری که ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد عبارتند از:

• مصرف زیاد غذاهای پورین بالا
  • مصرف غذاها و نوشیدنی ها ، به ویژه الکل ، که تولید اسید اوریک را افزایش می دهد
  • اضافه وزن داشتن

داشتن فشار خون بالا یا نارسایی قلبی نیز می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نقرس قرار دهد. دیورتیک ها ( داروهای ادار آور) ، که گاهی اوقات برای درمان این شرایط استفاده می شوند ، می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

نقرس مچ پا چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید ممکن است نقرس داشته باشید اما تشخیص داده نشده است، در حالی که علائم دارید ، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص نقرس هنگامی که در وسط بیماری شدید هستید که باعث تورم ، قرمزی و سایر علائم قابل مشاهده می شود ، آسان تر است.

در طول قرار ملاقات ، پزشک به احتمال زیاد چندین سوال در مورد رژیم غذایی ، داروهای مصرفی و سابقه خانوادگی نقرس از شما می پرسد. این می تواند به رد سایر علل احتمالی علائم شما از جمله عفونت یا آرتریت روماتوئید کمک کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح اسید اوریک شما تجویز کند. اما برخی از افراد دارای سطوح بالای اسید اوریک هستند و دچار نقرس نمی شوند. برخی دیگر دارای سطح معمولی اسید اوریک هستند اما هنوز نقرس ایجاد می کنند. در نتیجه ، آنها می خواهند آزمایش های دیگری را نیز انجام دهند.

همچنین اشعه ایکس ، MRI یا سی تی اسکن مچ پا می تواند به از بین بردن سایر علل احتمالی التهاب مفاصل کمک کند. بسته به معاینه شما ، آنها همچنین ممکن است سونوگرافی را برای بررسی وجود کریستال در مچ پا توصیه کنند.

در نهایت ، آنها ممکن است یک آزمایش مایع مفصلی انجام دهند. این شامل گرفتن نمونه کوچکی از مایع مفصلی از مچ پا با یک سوزن کوچک و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ برای یافتن بلورهای اسید اوریک است.

بر اساس نتایج آزمایشات شما ،ممکن است شما را برای درمان به متخصص آرتریت التهابی به نام روماتولوژیست ارجاع دهند.

نقرس مچ پا چگونه درمان می شود؟

هیچ نقصی برای درمان نقرس وجود ندارد ، اما ترکیبی از داروها و درمان های خانگی می تواند به مدیریت درد مچ پا و کاهش تعداد التهابات شما کمک کند.

دارو

داروهایی که می توانند به کاهش درد ناشی از التهاب نقرس در مچ پا کمک کنند عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDS) ، مانند ایبوپروفن (Advil)
  • NSAIDS با نسخه ، مانند سلکوکسیب (Celebrex) یا ایندومتاسین (Indocin)
  • کورتیکواستروئیدها ، که ممکن است به صورت خوراکی مصرف شوند یا در مفصل مچ پا تزریق شوند تا به تسکین درد و التهاب کمک کنند
  • کلشیسین (Colcrys) ، یک مسکن که درد نقرس را هدف قرار می دهد اما گاهی اوقات باعث تهوع و عوارض جانبی دیگر می شود

پزشک همچنین ممکن است دوز روزانه پایین کلشی سین را برای کاهش خطر ابتلا و عود کردن  در آینده تجویز کند.

داروهای دیگری که ممکن است به کاهش تعداد موارد ابتلا در آینده کمک کنند عبارتند از:

• آلوپورینول (Zyloprim) و فبوکسوستات (Uloric) ، که تولید اسید اوریک بدن را محدود می کند و ممکن است به کاهش شانس ایجاد نقرس در سایر مفاصل کمک کند
  • داروهای ادراری مانند لزینوراد (زورامپ) و پروبنسید (پروبالان) ، که به بدن شما کمک می کند اسید اوریک اضافی را از بین ببرد ، اگرچه ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

درمانهای خانگی

یکی از موثرترین روش های کنترل نقرس ، محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های غنی از پورین است. به خاطر داشته باشید که بدن شما وقتی اسید اوریک را تولید می کند ، پورین را تجزیه می کند.

این یعنی مصرف کمتر:

• گوشت قرمز
  • گوشت اندام مانند کبد
  • غذاهای دریایی ، به ویژه ماهی تن ، صدف ، ساردین و قزل آلا
  • الکل
  • نوشیدنی های شیرین

حذف برخی از این موارد همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند ، که در صورت حمل وزن اضافی می تواند یک امتیاز اضافی باشد ، که یک عامل خطر برای نقرس است. این امر به ویژه در صورت جایگزینی این غذاها با میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی صادق است.

برخی از درمانهای خانگی دیگر نیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، اما اینها به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته اند تا بدانید که آیا موثر هستند یا خیر. با این حال ، آنها ممکن است کمی تسکین دهند.

نقرس مچ پا چقدر طول می کشد؟

حملات نقرس می تواند چندین ساعت در یک زمان ادامه داشته باشد ، اما ممکن است روزها یا هفته ها در مچ پای خود احساس درد کنید. برخی از افراد فقط یک بار در طول زندگی خود دچار عود بیماری می شوند ، در حالی که برخی دیگر چندین بار در سال دچار آن می شوند.

نقرس مچ پا

به خاطر داشته باشید که نقرس یک بیماری مزمن است ، به این معنی که مدت طولانی طول می کشد و نیاز به مدیریت مداوم دارد. تغییرات رژیم غذایی و داروها می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند ، اما شما همچنین در خطر ابتلا و عود بیماری هستید.

به خاطر داشته باشید که پیدا کردن ترکیب مناسب از تغییرات رژیم غذایی و داروهای مفید برای شما نیز ممکن است مدتی طول بکشد. اگر به نظر می رسد همه چیز فوراً در حال بهبود نیست ناامید نشوید.

آیا می تواند عوارضی ایجاد کند؟

در صورت عدم کنترل ، التهاب ناشی از نقرس می تواند باعث آسیب دائمی به مفصل مچ پا شود ، به خصوص اگر دچار التهاب مکرر می شوید.

با گذشت زمان ، توده هایی از کریستال های اسید اوریک که توفی نامیده می شوند نیز می توانند در اطراف مچ پا ایجاد شوند. این توده ها دردناک نیستند ، اما می توانند باعث تورم و حساسیت اضافی در حین شعله ور شدن شوند.

چشم انداز چیست؟

نقرس یک بیماری مزمن است که هیچ درمانی ندارد ، بنابراین احتمالاً باید مدتی تحت نظر باشید. در حالی که یافتن رویکرد مدیریت مناسب مدتی طول می کشد ، بسیاری از افراد مبتلا به نقرس ترکیبی از میانجی گری و تغییر شیوه زندگی را موثر می دانند.

اگر به تازگی بیماریتان  تشخیص داده شده است، در صورتی که قبلاً تشخیص نداده اید ، به یک روماتولوژیست مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند نکات بیشتری در مورد نحوه مدیریت علائم نقرس ارائه دهند.

منبع : www.healthline.com