کیست بیکر زانو

کیست بیکر کیستی پر از مایع است که باعث برجستگی و احساس گرفتگی در پشت زانوی شما می شود. هنگامی که زانوی خود را کاملاً خم می کنید یا کشش می دهید یا وقتی فعال هستید درد می تواند بدتر شود.

کیست بیکر ، که کیست پوپلیتئال (pop-luh-TEE-ul) نیز نامیده می شود ، معمولاً نتیجه یک مشکل در مفصل زانو مانند آرتروز یا پارگی غضروف است. هر دو شرایط می تواند باعث تولید مایعات بیش از حد در زانوی شما شود که منجر به کیست بیکر می شود.

اگرچه کیست بیکر ممکن است باعث تورم شود و شما را ناراحت کند ، اما درمان مشکل احتمالی زمینه ای معمولاً درد را  تسکین می دهد.

علائم کیست بیکر زانو

در بعضی موارد ، کیست بیکر هیچ دردی ایجاد نمی کند و ممکن است متوجه آن نشوید. اگر علائم و نشانه هایی دارید ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تورم پشت زانو ، و گاهی در ساق پا
  • زانو درد
  • سفتی و ناتوانی در انعطاف پذیری کامل زانو

علائم شما ممکن است بعد از فعال شدن یا مدت طولانی ایستادن ، بدتر شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر در پشت زانو درد و تورم دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. اگرچه بعید است ، اما برآمدگی پشت زانوی شما ممکن است نشانه بیماری جدی تر از کیست پر از مایع باشد.

علل

مایعی روان کننده به نام مایع سینوویال (sih-NO-vee-ul) به پا کمک می کند تا به آرامی تاب بخورد و اصطکاک بین قسمت های متحرک زانو را کاهش دهد.

اما گاهی اوقات زانو بیش از حد مایع مفصلی تولید می کند و در نتیجه باعث تجمع مایعات در ناحیه پشت زانوی شما (بورس پوپلیتئال) می شود و باعث کیست بیکر می شود. این می تواند به دلیل موارد زیر اتفاق بیفتد:

• التهاب مفصل زانو ، مانند انواع مختلف آرتروز
  • آسیب دیدگی زانو ، مانند پارگی غضروف

عوارض کیست بیکر زانو

به ندرت ، کیست بیکر منفجر می شود و مایع مفصلی به ناحیه ساق پا نشت می کند و باعث:

• درد شدید در زانوی شما
  • تورم در ساق پا
  • گاهی اوقات ، قرمزی ماهیچه ساق پا یا احساس ریزش آب در ساق پا

این علائم و نشانه ها شباهت زیادی به علائم لخته شدن خون در ورید پای شما دارد. اگر تورم و قرمزی در ماهیچه ساق پای خود را دارید ، به بررسی سریع پزشکی نیاز دارید تا علت جدی تر علائم را رد کنید.

تشخیص

کیست بیکر را اغلب می توان با معاینه جسمی تشخیص داد. با این حال ، از آنجا که برخی از علائم و نشانه های کیست بیکر ، موارد جدی تر مانند لخته خون ، آنوریسم یا تومور را تقلید می کند ، ممکن است پزشک شما آزمایشات تصویربرداری غیرتهاجمی را تجویز کند ، از جمله:

• سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

درمان

گاهی اوقات کیست بیکر به خودی خود از بین می رود. با این حال ، اگر کیست بزرگ باشد و باعث درد شود ، پزشک ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

• دارو. پزشک شما ممکن است داروی کورتون مانند کورتیزون را به زانو تزریق کند تا التهاب را کاهش دهد. این ممکن است درد را تسکین دهد ، اما همیشه از عود کیست جلوگیری نمی کند.
  • زهکشی مایعات. پزشک شما ممکن است مایعات را از مفصل زانو با استفاده از سوزن تخلیه کند. این عمل آسپیراسیون سوزنی نامیده می شود و اغلب  با سونوگرافی انجام می شود.
  • فیزیوتراپی.یخ گذاشتن ، بانداج کردن و عصا ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. حرکات ملایم و دامنه حرکتی و تقویت کننده عضلات اطراف زانوی شما نیز ممکن است به کاهش علائم و حفظ عملکرد زانو کمک کند.

در صورت امکان ، پزشکان علت اصلی کیست را درمان می کنند. اگر پزشک تشخیص دهد که پارگی غضروف باعث تولید بیش از حد مایع سینوویال شده است ، ممکن است جراحی برای برداشتن یا ترمیم غضروف پاره شده را توصیه کند.

کیست های بیکر مرتبط با آرتروز معمولاً با درمان آرتروز بهبود می یابند. به ندرت به مداخله جراحی نیاز است.

شیوه زندگی و درمان های خانگی کیست بیکر زانو

اگر پزشک تشخیص دهد که آرتروز باعث ایجاد کیست شده است ، ممکن است به شما توصیه کند که برخی یا همه مراحل زیر را انجام دهید:

• اصول  R.I.C.E را دنبال کنید. این حروف مخفف استراحت ، یخ ، فشرده سازی و ارتفاع هستند. پای خود را استراحت دهید. زانوی خود را یخ بزنید. زانوی خود را با یک بانداج ، پارچه یا بریس فشرده کنید. و در صورت امکان ، به خصوص شب ها پای خود را بلند کنید.
  • داروهای مسکن را بدون نسخه پزشک امتحان کنید. داروهایی مانند ایبوپروفن(Advil, Motrin  IB,و غیره) ، ناپروکسن سدیم(Aleve)، استامینوفن ( (Tylenol ، و آسپرین می توانند به تسکین درد کمک کنند. دستورالعمل های دوز روی بسته را دنبال کنید. بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید.
  • فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. با این کار تحریک مفصل زانوی شما کاهش می یابد. پزشک شما می تواند در مورد مدت زمان کاهش سطح فعالیت خود به شما راهنمایی کند و ممکن است بتواند انواع مختلفی از ورزش را که می توانید در این مدت انجام دهید پیشنهاد کند.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

در اینجا برخی اطلاعات برای کمک به شما در آمادگی برای قرار ملاقات آورده شده است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

علائمی را که دارید ، حتی علائمی که به نظر می رسد با دلیل تعیین قرار ملاقات ارتباط نداشته باشد ، یادداشت کنید.

اطلاعات شخصی اصلی ، از جمله تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.

تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل های مصرفی را لیست کنید.

سوالاتت رو برای پرسیدن از دکتر بنویس.

ممکن است وقت شما با پزشک محدود باشد ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را  از زمان ببرید.برای کیست بیکر ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

• چه عواملی باعث ایجاد این کیست شده است؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟ آیا این آزمایشات به آمادگی خاصی نیاز دارد؟
  • آیا کیست بیکر موقتی است یا طولانی مدت؟
  • چه روش های درمانی موجود است و کدام یک را توصیه می کنید؟
  • چه عوارض جانبی را می توانم از درمان انتظار داشته باشم؟
  • چه قدمهایی را می توانم به تنهایی بردارم که به من کمک کند؟
  • آیا لازم است فعالیت خود را محدود کنم؟ اگر چنین است ، چقدر و برای چه مدت؟
  • من مشکلات دیگری هم دارم. چگونه می توانم این شرایط را به بهترین وجه با هم مدیریت کنم؟

در پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک خود باید داشته باشید

پزشک شما احتمالاً چندین سوال از شما می پرسد ، مانند:

• علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا مرتباً احساس درد یا سفتی می کنید یا اینکه، درد با فعالیت کم و زیاد می شود؟
  • آیا زانوی شما متورم است ، احساس بی ثباتی می کند یا قفل می شود؟
  • شدت علائم شما چقدر است؟
  • آیا به نظر می رسد چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • چه عاملی باعث بدتر شدن علائم شما می شود؟

منبع : www.mayoclinic.org

2 دیدگاه دربارهٔ «کیست بیکر زانو»

1. با سلام خدمت شما، ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین، پیام شما قوت قلب ماست
      بی زحمت با شماره واتساپ دکتر : ۰۹۲۰۳۶۰۱۲۵۲ به صورت مستقیم در تماس باشید