تفاوت آرتروز و بورسیت چیست؟

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های آرتروز سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

آرتروز و بورسیت بیماری های مختلفی هستند که خصوصیات مشابهی دارند. آرتروز شامل گروهی از بیماری های مزمن است که شایع ترین آرتروز (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) است. بورسیت یک بیماری موقتی است که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ، آسیب دیدگی یا عفونت ایجاد می شود. هر دو شامل التهاب ، درد و ناراحتی مفصلی هستند.

بورسیت چیست؟

بورسیت التهاب بورس است که کیسه های مملو از مایع در نزدیکی مفاصل است. استخوان های بالشتک بورس ، تاندون ها و عضلات برای کاهش اصطکاک و التهاب مفصل  بکار میروند. آنها می توانند در اثر استفاده بیش از حد ، حالت های طولانی مدت یا شرایط التهابی ملتهب شوند.

خطر ابتلا به بورسیت در فرد با افزایش سن افزایش می یابد. حرکات تکراری و تحت فشار قرار دادن برخی مفاصل – مانند ورزش ، کار دستی یا نواختن ساز – می تواند خطر را افزایش دهد. فشار بر قسمتهای خاصی از بدن مانند زانو زدن نیز می تواند خطر بورسیت را افزایش دهد. شرایط پزشکی مانند آرتروز ، نقرس ، دیابت و بیماری تیروئید نیز از عوامل خطر ابتلا به بورسیت هستند. گاهی اوقات ، یک آسیب یا عفونت ناگهانی می تواند باعث بورسیت شود.

فعالیت هایی که می توانند منجر به بورسیت شوند عبارتند از:

• نجاری
  • باغبانی و مرتع کردن
  • رنگ آمیزی
  • مالش دادن
  • بیل زدن
  • ورزش – مانند تنیس ، گلف ، و بیس بال
  • وضعیت نا مناسب
  • طول های مختلف پا ، خارهای استخوان یا سایر مشکلات ساختاری عضلانی-اسکلتی

مکانها

بورسیت می تواند هر یک از 150 بورس بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، اما برخی از مکانها معمولاً بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند ، از جمله:

تفاوت آرتروز و بوریست
  • شانه ها
  • باسن (بورسیت ایلیوپکتینال یا تروکانتریک)
  • آرنج (بورسیت اولکرانون ، که گاهی اوقات مینر یا آرنج barfly نامیده می شود)
  • پا (نام بسته به مکان ، معمولاً در انگشت شست پا، پاشنه یا توپ پا متفاوت است)
  • زانوها (بورسیت پیش از زایمان یا زانوی خدمتکار منزل)
  • ساق پا (بورسیت ایسکالی یا پایین بافت)

علائم

بورسیت می تواند باعث درد و ناراحتی در مفصل آسیب دیده شود ، و اغلب باعث درد ضربه چاقو در حین حرکت یا هنگام لمس ناحیه می شود.

علائم دیگر عبارتند از:

• دامنه حرکتی محدود
  • در صورت وجود عفونت ، قرمزی ، گرما ، تب و لرز

آرتروز چیست؟

آرتروز بیش از 100 بیماری را در بر می گیرد. علامت اصلی آن معمولاً درد مفاصل است . این نوع التهاب معمولاً باعث ایجاد التهاب در بیش از یک مفصل در بدن می شود ، در نتیجه تورم ، سفتی ، درد و دامنه حرکتی محدودی ایجاد می شود که با گذشت زمان بدتر می شود.

انواع مختلف آرتروز دلایل مختلفی دارد.

تفاوت آرتروز و بوریست

روماتیسم مفصلی

RA یک بیماری خود ایمنی است ، که در آن سیستم ایمنی بدن به سلولهای سالم بدن حمله می کند. RA عمدتاً به مفاصل حمله می کند ، معمولاً به طور هم زمان به بسیاری از آنها حمله می کند. با RA ، پوشش مفصل ملتهب می شود و باعث آسیب به بافت مفصلی می شود که می تواند منجر به درد مزمن ، تغییر شکل و محدودیت در حرکت شود.

علائم RA شامل درد مفاصل ، تورم ، سفتی ، خستگی و تب کم درجه است. RA همچنین می تواند بافت های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار داده و در اندامهایی مانند ریه ها ، قلب و چشم ها مشکل ایجاد کند.

آرتروز

OA شایعترین شکل آرتروز است که اغلب در بزرگسالان بالای 65 سال دیده می شود. به دلیل ارتباط آن با سن ، اغلب به عنوان بیماری تخریب مفصل یا آرتروز “فرسایش” شناخته می شود. این بیماری بیشتر در دستها ، باسن و زانوها اتفاق می افتد.

با OA ، غضروف درون مفصل شروع به شکستن می کند و استخوان زیرین شروع به تغییر می کند. OA می تواند باعث درد ، سفتی و تورم شود. در بعضی موارد ، باعث کاهش عملکرد و ناتوانی می شود.

چطور آرتروز و بورسیت مشابه هستند

آرتروز و بورسیت از جهات مختلف شبیه به هم هستند. علائم مشابه دارند و در همان مکان های بدن تأثیر می گذارند – که باعث می شود گاهی تمایز آنها دشوار شود.

علائم

هر دو شرایط می توانند باعث شوند:

• درد در مفاصل
  • سفتی، سختی
  • سرخی
  • حساسیت در لمس

مکانها

این شرایط همچنین بر مکان های مشابه تأثیر می گذارد ، از جمله:

• شانه ها
  • زانو ها
  • مچ دست ها
  • باسن

همچنین هر دو پتانسیل تأثیرگذاری بر سایر مناطق را دارند.

آرتروز و بورسیت از چه نظر متفاوت هستند

تفاوت اصلی بین این دو وضعیت ، محل دقیق التهاب است. در آرتروز ، این در مفصل است ، در حالی که بورسیت در بورس است. آرتروز و بورسیت نیز از نظر آسیب شناسی ، شروع و مدت دوام متفاوت هستند.

مکانها

اگرچه درست است که آرتروز و بورسیت می توانند مفاصل یکسانی را تحت تأثیر قرار دهند ، اما وقتی که به شایعترین مفاصل آسیب می رسیم ، تفاوت وجود دارد. آرتروز بیشتر در زانوها ، لگن و مفاصل کوچک دیده می شود ، در حالی که بورسیت بیشتر در شانه ها ، باسن ، آرنج و زانوها دیده می شود.

شروع

بورسیت ممکن است ناگهانی اتفاق بیافتد و معمولاً یک بیماری حاد است. از طرف دیگر ، آرتروز به طور معمول یک بیماری تدریجا ، پیشرونده است (به استثنائات معدودی مانند آرتریت سپتیک ، یک عفونت سریع پیشرونده).

مدت زمان آسیب

آسیب مفصل آرتروز اغلب دائمی است. بورسیت یک تحریک کوتاه مدت است و آسیب پایدار ایجاد نمی کند مگر اینکه فشار فیزیکی در ناحیه ادامه داشته باشد.

چگونه آرتروز و بورسیت تشخیص داده می شوند

بورسیت معمولاً با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. اگر عود کردن مجدد بورسیت یا علائم عفونت دارید ، ممکن است پزشک دستورات زیر را بدهد :

• عکس برداری اشعه ایکس برای رد سایر شرایط ، مانند شکستگی
  • سونوگرافی یا ام آر آی برای بررسی مفصل
  • آزمایش خون برای جستجوی شواهدی از عفونت
  • یک نمونه مایعات از بورس ، برای شناسایی سلول ها یا ارگانیسم های عفونی

برای تشخیص آرتروز ، پزشک با گرفتن شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی می تواند اثر درد را بر عملکرد شما و علت درد شما دریابد. ممکن است شما اشعه ایکس یا سایر روش های تصویربرداری را مانند سی تی اسکن یا MRI برای بررسی میزان آسیب مفصلی انجام دهید.

برای کنترل این شرایط ، آرتروز یا بورسیت ، بهتر است زودتر از موعد به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان باعث بهبود سریع بورسیت می شود و پیشرفت آرتروز را کندتر می کند.

منبع : www.verywellhealth.com