اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان ( بیماری التهاب پیش رونده مزمن ستون مهره ها)

در این مقاله آموزشی، که جزو آموزش های ارتوپدی عمومی سایت دکتر حسین اتحادی هست می پردازیم به :

اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) نوعی آرتروز نادر است که باعث درد و سفتی در ستون فقرات می شود. این وضعیت مادام العمر ، که به آن بیماری bechterew نیز می گویند ، معمولاً از ناحیه کمر شما شروع می شود. این می تواند تا گردن گسترش یابد و یا به مفاصل سایر قسمت های بدن آسیب برساند.

“آنکیلوز” به معنی استخوان های ذوب شده (متصل شده بهم) یا سایر بافت های سخت است. “اسپوندیلیت” به معنی التهاب در استخوان های ستون فقرات یا مهره های شما است. موارد شدید می تواند ستون فقرات شما را خمیده کند.

هیچ درمانی برای AS وجود ندارد. اما دارو و ورزش می توانند درد را تسکین دهند و به تقویت کمر کمک کنند.

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان

AS اغلب از مفاصل ساکروایلیاک ، جایی که ستون فقرات به لگن متصل می شود ، شروع می شود. این می تواند در مناطقی که تاندون ها و رباط های شما به استخوان متصل می شوند تأثیر بگذارد. حتی می تواند مهره های شما را به هم متصل کند.

ممکن است درد یا سفتی در این نواحی داشته باشید:

• کمر
  • باسن
  • شانه ها
  • دست ها
  • قفسه سینه
  • لگن
  • ران
  • پا
  • پاشنه

و ممکن است این نشانه ها را داشته باشید :

• دردی که صبح یا بعد از مدت طولانی نشستن بیشتر است

• ستون فقرات سفت و سختی که به جلو خم می شود

• تورم در مفاصل

• مشکل در نفس کشیدن عمیق

علائم در افراد مختلف متفاوت است. شرایط شما نیز ممکن است سریعتر یا کندتر از شرایط دیگران تغییر کند.

مشکلات اسپوندیلیت آنکیلوزان

AS می تواند باعث درد و التهاب در سراسر بدن شما شود ، از جمله در:

• ستون فقرات. در موارد نادر ، ممکن است مهره های شما ضعیف شود ، در نتیجه احتمال ترک خوردن یا شکستگی آنها وجود دارد. مهره های آسیب دیده می توانند گروهی از اعصاب موجود در پایین نخاع شما را بنام دم اسبی (cauda equine) فشار دهند یا تحریک کنند. ممکن است در کنترل روده یا مثانه ، مشکلات جنسی یا از دست دادن رفلکس مشکل داشته باشید.
  • چشم ها. حدود 40٪ از افراد مبتلا به AS دارای یک مشکل چشمی به نام ووئیت هستند. نوعی التهاب چشم دردناک است و می تواند بینایی شما را تار کند و شما را نسبت به نور شدید حساس کند. اگر به تورم رنگینه ی چشم مبتلا هستید ، حتی اگر علائم دیگری نداشته باشید ، ممکن است پزشک AS را بررسی کند.
  • دریچه قلب. بندرت ، AS می تواند آئورت را که بزرگترین شریان بدن شما است ، بزرگ کند. این می تواند شکل دریچه آئورت را تغییر دهد ، و به شما اجازه می دهد خون دوباره به قلب شما نشت کند. قلب شما نیز پمپ نخواهد کرد ، که می تواند باعث خستگی و تنگی نفس شما شود.

افراد مبتلا به AS نیز بیشتر به انواع خاصی از سرطان مبتلا می شوند. آنها شامل سرطان استخوان و پروستات در مردان و سرطان روده بزرگ در زنان و همچنین سرطان های مرتبط با خون در هر دو جنس هستند.•

علت اسپوندیلیت آنکیلوزان

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی AS را تحریک می کند ، اما آنها فکر می کنند که این ماده به ژن های شما مرتبط است. بیشتر افراد مبتلا به AS ژنی دارند که پروتئینی به نام HLA-B27 می سازد. پزشکان فکر می کنند این به سیستم ایمنی بدن شما می گوید که به برخی از باکتری های رایج در بدن حمله کرده و علائم AS را  شروع کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

عوامل خطر اسپوندیلیت آنکیلوزان

موارد خاصی که نمی توانید کنترل کنید ممکن است خطر ابتلا به AS را افزایش دهد:

• جنسیت. مردان بیشتر از زنان به AS مبتلا می شوند و زودتر و بیشتر به آنها حمله می کند. زنان تمایل به شکل خفیف تری از AS دارند که به آن اسپوندیلوآرتریت محوری غیر رادیوگرافی گفته می شود.
  • سن. AS اغلب از دوران نوجوانی و بزرگسالی شروع می شود. حدود 80٪ موارد قبل از 30 سالگی فرد شروع می شود و 95٪ تا 45 سالگی.

تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان

تشخیص AS می تواند دشوار باشد زیرا بسیاری از افراد کمر درد ، علائم اصلی آن را دارند. تشخیص ممکن است برای خانم ها حتی پیچیده تر باشد زیرا این بیماری در مردان بسیار بیشتر است.

همچنین هیچ آزمون واحدی برای تأیید AS وجود ندارد. پزشک ممکن است به علائم ، معاینه فیزیکی و آزمایش خون شما اعتماد کند.

ممکن است شما عکس برداری اشعه ایکس یا MRI نیز داشته باشید. اما این همیشه کمک نمی کند ، زیرا آسیب های مفصلی ممکن است در آزمایش های تصویربرداری فوراً نشان داده نشوند.

درمان های اسپوندیلیت آنکیلوزان

داروها به برخی افراد کمک می کنند. اما فعال ماندن یکی از کلیدهای مدیریت AS است.

ورزش. هرچه کمتر بنشینید یا دراز بکشید ، احساس بهتری خواهید داشت. ورزش به شما کمک می کند تا صافتر بایستید و ستون فقرات را منعطف نگه دارید. فعال ماندن حتی ممکن است درد شما را بدون دارو از بین ببرد.

فیزیوتراپی. شما باید حالت بدنی خوبی را تمرین کنید ، یاد بگیرید چگونه ماهیچه های تنگ را بکشید و ستون فقرات را ثابت نگه دارید و از روش های دیگری استفاده کنید که می تواند درد شما را کاهش دهد. می توانید این کارها را در خانه انجام دهید، اما بیشتر افراد از کار با یک متخصص فیزیوتراپی حرفه ای یا با یک گروه سود بیشتری می برند.

دارو

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایندومتاسین (Indocin) به بیشتر افرادی که AS دارند ، کمک می کند. اما می توانند منجر به خونریزی معده ، مشکلات قلبی و سایر عوارض جانبی شوند.

اگر شرایط شما شدید است ، ممکن است پزشک شما را مجبور به استفاده از داروهای قوی تری مانند بیولوژیک کند. اینها با چیزهایی مانند پروتئین ساخته می شوند. اما ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله عفونت ایجاد کنند.

سبک زندگی و درمان های خانگی اسپوندیلیت آنکیلوزان

برخی از کارهایی که هر روز انجام می دهید می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

• هر روز ، حتی چند دقیقه به طور همزمان ، برای ورزش وقت بگذارید. فعالیت در آب به بسیاری از افراد مبتلا به AS کمک می کند.

• وزن مناسبی داشته باشید تا  روی مفاصل شما فشار زیادی نداشته باشید. رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است کمک کند. اگر فکر می کنید غذاهای خاصی ممکن است باعث تغییر در احساس شما شوند ، الگوها را رعایت کنید.

• سیگار نکشید. افرادی که سیگار می کشند غالباً با افزایش سن علائمی دارند که بدتر می شوند.

• استرس را با مواردی مانند ماساژ ، یوگا ، مراقبه و مشاوره کنترل کنید.

• گرما را روی مفاصل سفت و عضلات سفت قرار داده و از سرما در مناطق ملتهب استفاده کنید

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان

همه افراد، علائم زیر را در اسپوندیلیت آنکیلوزان ، آرتروز ستون فقرات مشاهده نمی کنند. آنچه تجربه می کنید به شدت شرایط بستگی دارد:

• سفتی و درد در ناحیه کمر ، باسن و لگن هنگام بیدار شدن از خواب صبح یا بعد از یک دوره بی تحرکی

• کمر دردی که با حرکت و ورزش تسکین می یابد

• مشکل در خم کردن ستون فقرات

• درد در باسن و مشکل در راه رفتن

• درد در پاشنه و کف پا

• درد در فک ، مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

• حالت خمیده

• صاف شدن انحنای طبیعی ستون فقرات

• کاهش اشتها ، کاهش وزن

• خستگی ، کاهش انرژی

• تورم ، قرمزی و درد چشم

• حساسیت به نور

مشکل در نفس کشیدن عمیق (زیرا باز کردن قفسه سینه دشوار و دردناک است)

•نارسایی قلبی

• انسداد قلب (مشکل در جریان تکانه های الکتریکی کنترل کننده عضله قلب شما)

• التهاب روده مانند التهاب مزمن بخش زیرین روده ی کوچک یا کولیت زخمی

اگر شما علائمی مانند درد مداوم در ناحیه کمر پیدا می کنید ، به خصوص اگر صبح سفت باشد اما با حرکت و ورزش بهبود می یابد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع : www.webmd.com